• Svea83

Min 6 månaders son vill aldrig ligga på mage och öva sig!

Min 6 mån vill aldrig ligga på mage och öva sig... Så fort jag lägger ner honom så rullar han över på rygg. Även när jag ligger bredvid och har leksaker mm...
    Ni som haft barn som gjort samma, har dem börjat krypa/gå i normal ålder (såklart olika, men inom normen så att säga...)
    Han kan stå och hålla i sig, och är väldigt aktiv annars... Är bara orolig för hur han ska lära sig krypa från ryggläge :)
    Tack

• Svar på tråden Min 6 månaders son vill aldrig ligga på mage och öva sig!
  • MammaSandra1989

Vissa barn hoppar ju över att krypa så oroa dig inte. Min som var 8 månader när han började krypa och 10 månader när han började gå. Han rullade dit han ville och var nöjd med det ;P

• Mälaröbo

Mina barn gillade aldrig att ligga på magen och inte tvingade jag dem heller. Dottern började krypa och sonen hoppade över det helt och hadsade sig fram på rumpan istället.

• MD77

Inte min son heller...ville aldrig ligga på magen. Han började krypa när han var 8 månader och började gå när han var 10 mån, så det är inget du behöver oroa dig för.

• Ramborg

En av bebisarna i min mammagrupp kröp inte alls, han rullade dit han ville. Men han går nu.

42.
  • Emppo

Min tjej hatade att ligga på mage. Vissa barn är så helt enkelt Började krypa vid 9 månader och gick bara nån vecka efter de.,

• Natulcien

Öva? Vad ska han öva på? Bebisar lär sig allt de behöver själva (sitta, krypa, rulla, stå och gå) utan att man måste drilla dem. Och vissa ålar eller hoppar fram istället för att krypa etc.
    Låt honom vara och utvecklas i sin takt.

• skogsvitter
    Natulcien skrev 2012-10-15 19:59:55 följande:
    Öva? Vad ska han öva på? Bebisar lär sig allt de behöver själva (sitta, krypa, rulla, stå och gå) utan att man måste drilla dem. Och vissa ålar eller hoppar fram istället för att krypa etc.
    Håller med. Man behöver inte öva dem eller tvinga dem att ligga på mage.

Vår ena dotter gick från sittande till krypande. Hon totalvägrade ligga på mage, men hon började krypa som bara den vid 8 mån ändå!
  • Svea83
    Natulcien skrev 2012-10-15 19:59:55 följande:

Jo det är viktigt att ge dem tillfälle att öva. Nu menar jag att ge dem tillfällen att utvecklas som att ligga på golvet eller sitta med stöd... Det betyder inte att man drillar dem eller att man pushar dem. Vet inte vad du menar med att jag ska låta honom vara? Sluta intressera mig för hans utveckling och rådfråga andra mer erfarna mammor om r
Svar på tråden Min 6 månaders son vill aldrig ligga på mage och öva sig!