Är man ansvarsbefriad från sina handlingar om man är skilsmässobarn och/eller under 18 år?
Har varit lite för engagerad för mitt eget bästa i följande tråd: www.familjeliv.se/Forum-4-118/m67107880.html
Den väckte en ny frågeställningar hos mig, som dök upp bland kommentarerna, och då jag inte vill kapa tråden mer än jag redan gjort skapade jag en egen tråd.
Kan man som skilsmässobarn konstant gömma sig och sina handlingar bakom detta faktum?
Ska man bli behandlad med silkesvantar och bli befriad från allt personlig ansvar för att ens föräldrar valt att dela på sig?
Varför är det i så fall så?
Är själv ett skilsmässobarn men har aldrig fått någon speciel treatment för detta.
Min mamma var tydlig med att hon alltid skulle älska mig. Men om jag gjorde fel skulle hon inte hålla mig bakom ryggen. Hon skulle hålla min hand när jag mötte konsekvenserna, men inte hålla mig om ryggen.
Hon lärde mig helt enkelt, från tidig ålder, att mina handlingar är mitt ansvar och konsekvenserna är mina att ta.
En annan frågeställning som dök upp är vid vilken ålder man kan tänkas behöva ta ansvar för sina egna handlingar. Visst, i lagens mening är du ett barn tills du fyller 18 år och då blir du vuxen. Å andra sidan kan man som minderårig hamna på anstalt alt i fosterhem (beroende på ålder) om man inte tar det ansvar och visar den respekt som är adekvat för den ålder man befinner sig i och som föräldrarna är skyldiga att lära barnet.
Om jag som 17-åring ber en vuxen att dra åt helvete, då är det jag som beter mig illa och ansvaret för det ligger på mig. Inte på den vuxne person som råkar ut för mig.
Vad säger ni andra?