Leva med partner med Asperger?
Jag har börjat misstänka att min sambo har asperger. Finns här andra som lever med en partner med asperger som känner igen sig och hur hanterar ni det?
Han tycker inte om något "nytt".Exempel: Vill äta samma saker som han alltid gjort. Lyssna på samma musik som han alltid gjort. Se samma filmer som han alltid gjort. Gärna dokumentärer om andra världskriget eller om sjöfart. Han vill aldrig se vanliga program på TV eller ens se nyheterna, det är onödigt för dem hör man ju på radio, enligt honom.
Hans ordning måste råda. Exempel: Han kan direkt se om jag har flyttat en dvd-film och fråga var den ligger. Allting i våra köksskåp är placerat så som det var i hans ungkarlslya. Han har bygg ett speciellt badrumsskåp som ser ut som det han hade i sin tidigare bostad.
Han kan i princip inte slänga någonting. Exempel: På hans badrusmhylla står sex stycken deodoranter, där vissa är nästan tomma andra är halvfulla. Men slänga någon nej de är ju inte slut. (Och vi talar om billiga ICA-sorter). Han sparar på sina gamla möbler de har så stort affektionsvärde att han absolut inte kan göra sig av med något....vår hem är ganska övermöblerat om man säger så. Han kan inte ens slänga mat som är för gammal, för den är faktiskt inte farlig, brukar han säga när jag påpekar att bäst före datum är passerat sedan länge.
Han rättar och korrigerar mig ständigt. Exempel: Gör jag något i köket så hänger han ofta över mig och säger att jg gör fel, att jag inte behöver använda så mycket varmvatten, att jag kan packa diskmaskinen mer effektivt, och ofta att jag använder hans älskade supervassa kockknivar på fel sätt så att de blir slöa. Kör jag bil så talar han hela tiden om för mig när jag ska växla, sätta på vindrutetorkarna och i vilket tempo o s v.
Han vill inte träffa folk eller göra något. Exempel: Han vill aldrig bjuda hem någon för det är jobbigt då måste det städas. Han vill inte heller gå bort, varför ska man göra det säger han. Han tycker att det är skönare hemma. Han vill aldrig resa med mig, gå på bio med mig eller gå ut och äta med mig.
Han vägrar att duscha mer än 3 (tre) gånger i veckan. För det behövs inte rent vetenskapligt menar han, allt annat är trams.
Kan detta vara aspergers?