• MHK

Blivande förskollärare

Hej alla som läser till förskollärare

Någon som vill bolla idéer, hjälpas åt med studier eller diskutera kurs litteraturer?
    Nu har vi studenter på Malmö Högskola precis haft vår första hemtenta. Vi läser kursen barndom och lärande.
    Och nu skriver vi en paper i grupparbete som vi kommer presentera för klassen om 3 veckor.

Jag läser första terminen på förskollärarutbildningen och tycker det é både spännande och givande. Stortrivs och ser fram emot kommande terminer. Vi har redan varit ute på våra VFU och nästa tillfälle blir i februari i 4 veckor.

• Svar på tråden Blivande förskollärare
  • amiofo

Läser första terminen på distans mot Luleå.

Så ni har redan varit på VFU, vi ska ut i februari första gången

• La Lola

Alla utbildningar ser olika ut.

Nån sån kurs har vi inte läst hittils o jag är inne på termin 3.
    Vår första VFU hade vi under termin 2.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Inorr02

läser 5  termin länktar bara till jag e klar vill börja jobba nu ska blir hur kul som hälst då  jag har min examen och börja jobba. den kurs jag läser nu är rätt tung och vill hälst bara få bort den

• MHK
    amiofo skrev 2012-10-15 21:11:54 följande:
    Läser första terminen på distans mot Luleå.
    Så ni har redan varit på VFU, vi ska ut i februari första gången
    För två veckor sedan hade vi en into vecka på våra VFU platsen. Det är rätt bra att ha den sådan vecka för att få en inblick ifall det e verkligen detta man vill jobba med. Förra veckan hade vi en hemtenta i kursen barndom och lärande, förskolebarnets lärande. Tycker vi har lärt oss en himla massa fast vi é på vår första termin

Har ni haft någon hemtenta eller liknande? Antar att det blir mycket inlämningsuppgifter då du läser distans, eller? 
  • amiofo

Första kursen vi läste var utbildningens historia, pratade även om värdegrunden sitter spänt och väntar på svar från första hemtentan.

Nu läser vi "barndom, förskola och samhälle. Ska intervjua 4 personer i olika åldrar.

Visst är det konstigt hur olika det kan se ut, har en kompis som läser 2:a året, hon känner inte igen en enda av mina böcker

• MHK
    La Lola skrev 2012-10-15 21:18:29 följande:
    Alla utbildningar ser olika ut.

Nån sån kurs har vi inte läst hittils o jag är inne på termin 3.
    Vår första VFU hade vi under termin 2.
    Vilka kurser har du läst? Hur tycker du utbildningen verkar? Har ni mycket inlämningsuppgifter och tentor?
  • MHK
    Inorr02 skrev 2012-10-15 21:18:59 följande:
    läser 5  termin länktar bara till jag e klar vill börja jobba nu ska blir hur kul som hälst då  jag har min examen och börja jobba. den kurs jag läser nu är rätt tung och vill hälst bara få bort den
    Förstår det. Tycker själv att 7 terminer låter lite länge. Men snart e det över för dig. Känner mig orolig när jag läser att du tycker det e tungt och det förväntar jag mig att det kommer vara i framtiden för mig. Grejen e att jag har 2 små barn och får endast plugga på kvällarna men vill verkligen klara utbildningen. Vill inte återgå till mitt gamla jobb som undersköterska
  • MHK
    amiofo skrev 2012-10-15 21:37:18 följande:
    Första kursen vi läste var utbildningens historia, pratade även om värdegrunden sitter spänt och väntar på svar från första hemtentan.
    Nu läser vi "barndom, förskola och samhälle. Ska intervjua 4 personer i olika åldrar.
    Visst är det konstigt hur olika det kan se ut, har en kompis som läser 2:a året, hon känner inte igen en enda av mina böcker
    Oj, att det kan vara så olika. Hur var hemtentan? Hade ni några svåra frågor?
    Så här såg en del av vår hemtenta ut:

• La Lola
    MHK skrev 2012-10-15 21:39:08 följande:
    Vilka kurser har du läst? Hur tycker du utbildningen verkar? Har ni mycket inlämningsuppgifter och tentor?
    Oj, jag tror inte jag minns alla ärligt talat! Första terminen var skitjobbig så jag skyller på det. På vårterminen hade vi iaf en bildkurs, VFU, pedagogik i teori och praktik 1 och 2 (2 kurser) och nu i höst har vi haft tal, läs och skrivutveckling hos förskolebarn och just nu läser vi barnlitteratur i förskolan.

Där jag läser är vi lite av försökskaniner tyvärr. Vi var de första som började på den nya förskollärarutbildningen och det märks emellanåt.
    Vi har bara haft två tentor (en i december) och en nyligen som vi väntar på att få resultatet på.....
    Inlämningsupp skiljer sig lite åt beroende på kurs. Det är iaf inte för många.
  • La Lola
    MHK skrev 2012-10-15 21:41:58 följande:
    Förstår det. Tycker själv att 7 terminer låter lite länge. Men snart e det över för dig. Känner mig orolig när jag läser att du tycker det e tungt och det förväntar jag mig att det kommer vara i framtiden för mig. Grejen e att jag har 2 små barn och får endast plugga på kvällarna men vill verkligen klara utbildningen. Vill inte återgå till mitt gamla jobb som undersköterska
    Har du inte barnen på förskola?
Svar på tråden Blivande förskollärare