• nadane

WOW till 10-åring??

Hej! Min dotter är 10 år och önskar sig World of warcraft i julklapp, är inte det spelet avsett/mer lämpligt för äldre barn eller vuxna? Tydligen är det flera i hennes klass som brukar spela det. Har själv väldigt dålig koll på dataspel men jag tänker inte ge henne något som hon inte är mogen för. Hon önskar sig även the sims, vad är det för spel? Hur tänker ni andra föräldrar kring dataspel? Vad för slags dataspel är passande för en 10-åring? Kan tillägga att min dotter är rätt barnslig/omogen för sin ålder dessutom.

• Svar på tråden WOW till 10-åring??
  • Amorea

Nej. Hon ska inte spela det ännu. The Sims är mer lämpligt. Jag är väl insatt i båda spelen. Slänger in en längre kommentar på morgonen.

• Cotterpin

Nej, jag hade inte rekommenderat wow till en 10åring.
    Själva spelet i sig är väl ok, det är inte blodigt även om det mesta går ut på att ta död på det mesta som rör sig.. Men chatten kan stundtals vara riktigt grov och frågor brukar besvaras med förlöjliggande.
    Dessutom är det helt på engelska samt tar väldigt lång tid om man inte har grundläggande kunskaper om mmo-genren att lära sig.

The sims är mer ett spel där man är en person och följer och utvecklar denna, lär sig nya saker och bygger hus osv. Mycket mer lämpat för en 10åring.

• xMariax

The sims är nog lagom för hennes ålder. Man skapar en ''sim'', köper en tomt, bygger hus, köper möbler och ser till att ''simen'' får uträtta sina behov såsom att äta, sova, bada etc. De kan gifta sig och skaffa barn också (man ser självklart ingenting!)..

Wow är ju ett onlinespel, så vissa gånger är det säkert okej medans det andra gånger är för vuxna. Jag skulle inte rekomendera det med tanke på att det är spel som folk i min ålder spelar (19). Man skapar en karaktär av olika raser, fixar vapen/magier och slåss med andra mot monster. Väldigt basic förklarat.

• nadane

Tack för svaren! Inget wow alltså! Ska kolla upp the sims. Dum fråga förmodligen...men visst spelas the sims på vanlig dator, alltså pc-spel? Verkar finnas många olika the sims, vad börjar man med eller spelar det ingen roll? Mamman med noll koll...

• Cotterpin

Japp, sims spelas på vanlig dator

Det finns vanliga som heter the sims 3.
    Sedan finns det mängder med tilläggspaket som man kan köpa sedan, med extra prylar och mer funktioner.

• Cailynn

Jag är väldigt insatt i wow, spelat det i över 6 år. Det är ju inte ett dugg blodigt men en viktig sak är faktiskt att kunna engelska och ta ansvar för sig själv. En nybörjare kommer få mycket skit och det tar upp till ett år innan man börjar få klämm på det. Skulle inte ens rekommendera spelet till barn under 15. Det är faktiskt ett väldigt seriöst spel för många av oss och något som absolut inte uppskattas är barnrumpor så spammar chatterna eller stället 547890875 frågor för att de inte kan engelska.

• xMariax

Det finns The sims, The sims 2 och The sims 3+ en massa extra spel till det. Men iaf jag anser att spelen är dyra så ett förslag är ju att strunta i tilläggen och bara köpa själva spelet till en början för att se om dottern tycker om det öht. Det är vanligt PC spel

• icy

Om flickan vill spela WOW varför skulle hon inte få det? Min kusin är 10 år och har spelat wow sen han va typ.. 7-8 år.

Han har utvecklat en rejäl engelska och andra kunskaper från spelet :)

• Lallamen

Mina barn spelar Minecraft hela högen. Är man flera som känner varandra och spelar tillsammans har de väldigt roligt och precis som SIMS är det ett kreativt spel. 

• Torpedo

Är väl inget problem med WoW så länge föräldrarna har koll på vilka barnen spelar med (tänker framför allt på chatten).

• Cailynn
    Torpedo skrev 2012-10-19 08:35:30 följande:
    Är väl inget problem med WoW så länge föräldrarna har koll på vilka barnen spelar med (tänker framför allt på chatten).

Det finns ingen chans i världen att kontrollera chatten eller så.
  • Mallis92

Jag fick mitt första Simsspel när jag fyllde 9. Är 20 idag och spelar fortfarande. Jag tycker att det är ett sunt och bra spel att spela. Visst kan "simmarna" ha sex, bråka lite med varandra och det finns spöken men till en rimlig nivå (det är ju trots allt ett amerikanskt spel ;) )

Svar på tråden WOW till 10-åring??