• rosajo

Hur prata med lärare som ignorerar en

Jag börjar bli smått förbannad nu. Jag har berättat för min sons lärare att han inte står sig på skollunchen utan blir hungrig *varje dag* mot slutet av lunchrasten. Han slutar vanligtvis nån gång efter 14. Ibland är han gråtfärdig när han kommer hem. 

Jag kanske är otroligt naiv, men jag hade väntat mig att hans lärare skulle typ... bry sig. Åtminstone *lite*. Jag har erbjudit mig att antingen skicka med mat, eller hämta honom så att han kan äta hemma (vi bor jättenära och gjorde detta på förra skolan då vi bodde i grannhuset). Det första läraren sa var att han var ovetande om 'situationen' och att han ville observera innan man bestämde om 'åtgärder'. När jag sedan frågade om det svarade han helt enkelt att min son verkar inte äta särskilt mycket, men det gör inte hälften av klassen heller, så han är inte orolig!!!

Jag känner mig kränkt, eftersom jag var väldigt tydlig om att detta faktiskt var ett problem för mig och främst min son. Att skolpersonal tycker det ok att *något* barn går hungrigt, är ofattbart. Jag svarade på lärarens kommentar med att han borde prata med min son så han själv kan berätta hur det står till. Enligt skollagen är han ju liksom skyldig till att ta hänsyn till elevens åsikt.

Vad som gör mig mest förbannad nu är att läraren undviker att svara på mitt senaste email. Han hade tid att svara på ett annat mail om ledighet som jag skickade efter, men inte detta. Han har heller inte pratat med min son.

Jag har ingen som helst avsikt att låta detta rinna ut i sanden som jag gjorde förra terminen. Då var hans dåvarande lärare så negativ och fientlig att jag inte orkade stå på mig. Jag börjar skicka med mat imorgon även om jag inte hör något. Men det känns enormt trist att det har gått så här. Särskilt för min son som är där varje dag. 

Vad jag frågar mig mest är om det är normen att lärare beter sig på det här sättet? Ingen respekt för föräldrar, och inte bry sig om hur sina elever mår?! 

Någon som har haft liknande bekymmer? Vad borde jag göra? Att gå vidare till rektorn känns inte som en bättre lösning. Har haft samtal med henne förr, dock om en annan grej, och hon verkar vara likadan.  

• Svar på tråden Hur prata med lärare som ignorerar en
  • linjes

Ett email är ju lätt att iognera,face to face är ju det bästa..

• UlleGull41

men om han inte står sig på lunchen så äter han för lite eller menar du att han inte får äta mer+ I min dotters skola så tar de med frukt eller grönsak varje dag för att äta på frukostrasten. Och som sagt jag förstår inte riktigt problemet, får han inte äta sig mätt eller hinner han inte?

• Höstglöd

Vad är problemet med att han äter så lite? Hinner han inte, tycker han inte om maten eller vad handlar det om? Det mesta går ju att rätta till men det är ändå inte rätt väg att skicka med egen matlåda, skicka med frukt eller grönsak istället kanske

• Celes

Hur kan han bli hungrig igen redan innan lunchrasten är slut? Hur ofta äter han hemma? 
    Skicka med en frukt.

• CMM

Slutar 14 och står sig inte på lunchen (som rimligen intages bara 2-3 timmar innan skoldagens slut)? Antingen får de inåthelvete små portioner (förbjudet att ta påfyllning eller någon macka eller dylikt?) eller också är det nåt medicinskt.

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • rosajo

Ursäkta mig! Jag var så trött imorses att jag glömde helt förklara varför han inte äter. 

Han pallar helt enkelt inte äta maten, tycker den är äcklig och enligt honom låg kvalitet. Köttet är mosigt (färsrätter, uppblandat antar jag), potatisen är vattnig och mjölig, smaklöst osv. Oftast äter han inte pga smaken/konsistensen men ibland är det för att han inte vant sig vid särskilt svenska rätter. Vi bodde utomlands de första 7 åren. Hemma har jag alltid lagat mat av hög kvalitet, inte lyxigt men undviker halvfabrikat. 

Han äter annars som en häst och har en mycket varierad smak. Äter det mesta hemma och hemma hos andra, på restauranger osv. Dock inte halvfabrikat om det serveras. Så i det här fallet anser jag att ansvaret ligger på kommunen och vem det nu är som lagar maten. Barn förtjänar god och sund mat. Smaken brukar ju ofta reflektera näringsinnehållet. Kommunen vi bor i lägger ner ungefär hälften på matbudgeten jämfört med grannkommuner. 

Att skolmat ofta är av dålig kvalitet är ju ingen nyhet, och det tycker jag inte det borde vara för skolpersonal som själva äter maten varje dag. Men är det ok att låta barn lida för att politikerna inte tycker det är värt att satsa mer pengar på maten? Som jag ser det är lunchen det viktigaste målet på dagen. Kanhända att de flesta svenskar inte håller med med tanke på vad som serveras på lunchrestauranger. Men för aktiva människor, som barn är, är det viktigt att de får äta sig mätta vid lunchtid. 

Igår åt han saltgurka och morötter. Hans lärare försäkrade mig om att då han inte äter så mycket av dagens rätt, så tar han sig en extra knäckemacka.... Jisses. Jag känner mitt barn, och en macka står han sig inte på mer är en halvtimme. 

Jag skickade med frukt och ost förra terminen men han får en väldigt stadig frukost och hinner inte bli hungrig innan lunchen. Och att skicka med mellanmål till eftermiddagen tycker jag inte är en lösning. Det är viktigt för blodsockret att få äta sig mätt när man har blivit så pass hungrig som vid lunch. Han har haft hög sjukfrånvaro sen han började på den nya skolan och även innan han började komma hem och äta på förra skolan. I första klass var det inte ett så stort problem eftersom han slutade strax efter lunch.

Läraren har själv sagt att det går bra att mejla, så det är inte skäl nog att ignorera mig. Jag pallar inte att göra det face to face, försökte förra terminen. Jag har inget stöd här, ingen familj, ny stad, maken har vart i hemlandet de senaste 8 månaderna pga arbetslöshet.  

• rosajo

Och jag tror även att han ofta inte har tid att äta sig mätt, de gånger han faktiskt tycker om maten (inte ofta, men typ pannkaksdagar osv). Förra läraren påpekade att de trots allt har *hela* 15 minuter på sig. Asså, det känns lite som man är i Twilight Zone när man pratar med dem. Det är därför jag helst undviker att prata med dem i person. Det känns som att det är nåt jag har missat. Kanske att barn inte bör tas på allvar. Eller att man förlorar föräldraransvaret innanför deras väggar. 

• Höstglöd

Kanske dags att engagera sig politiskt då ts. De skolbarn jag träffar (mina är mindre) de vittnar om bra allsidig mat kan klaga på potatisen ibland men då skippar de den. Kanske ditt barn är extra känsligt som inte äter maten med andra ord? Jag har själv jobbat på skola och nej det är inte bara färsrätter blandat med annat som serveras, testa att laga mat till 1000-1500 varje dag får vi se om den jämt är tipptopp och behagar alla eller som sagt engagera dig politiskt i denna fråga

• YokohamaNr2

Jag tycker du ska ta ett till snack med din son och försöka få honom att äta mer av de sakerna han kan tänka sig, visst maten kanske inte är michelin standard men han borde väl kunna äta typ potatis och sås? Han vet ju hur han blir sen så bit ihop och ät även om det inte är favvis rätten. Min son är jobbigt kräsen men skolmaten har faktiskt hjälpt honom att bli bättre, äter till och med rivna morötter

• rosajo
    Höstglöd skrev 2012-10-16 13:51:40 följande:
    Kanske dags att engagera sig politiskt då ts. De skolbarn jag träffar (mina är mindre) de vittnar om bra allsidig mat kan klaga på potatisen ibland men då skippar de den. Kanske ditt barn är extra känsligt som inte äter maten med andra ord? Jag har själv jobbat på skola och nej det är inte bara färsrätter blandat med annat som serveras, testa att laga mat till 1000-1500 varje dag får vi se om den jämt är tipptopp och behagar alla eller som sagt engagera dig politiskt i denna fråga
    Kanske mitt barn är extra känsligt? Hmm, jag skrev just att han är en väldigt allsidig ätare. Jag har tillgång till matsedeln så jag vet vad som serveras. Färsrätterna var *ett* exempel. Sen skrev jag också att typ hälften av klassen inte heller äter mycket av maten, det finns tom de som äter mindre än min son. 

Man kan lägga ner mer pengar på matbudgeten och då får man dels högre kvalitet på råvarorna samt fler personal till att laga maten.

Sen frågade jag inte om åsikter angående skolmaten... Kanske kan starta en annan tråd för just det.  
Svar på tråden Hur prata med lärare som ignorerar en