• Anonym (Mia)

Tips inför fertilitetsutredning

Hej!
    Jag håller på att knåpa ihop ett mail till en privat fertilitetsklinik för att genomföra en fertilitetsutredning och behöver lite tips på vad man ska ställa för frågor. Någon som har erfarenhet och kan berätta om ett sådant första möte och utredningens gång?

Vår historia: Har försökt bli gravida i ca två år. Är diagnostiserad med PCOs men har efter viss viktnedgång fått tillbaka ägglossning och har nu sedan ca ett år tillbaka cykler på 33-40 dagar. Är överviktig, så vi får inte utredningen finansierad av landstinget. Det som är gjort hittills är en del lab-prover med förhöjt testosteron som det enda avvikande, bekräftad ägglossning via progesteronprov och ett par VUL där man sett alla äggblåsor.

• Svar på tråden Tips inför fertilitetsutredning
  • Anonym (Mia)

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av?

• slamkrypare

Jag vet inte riktigt vad du menar att du "ska" ställa för frågor... Undrar du något speciellt så frågar du kliniken det, annars räcker det med att berätta er historia i korta drag, ungefär som det sista stycket du skrev i ts och säga att ni vill starta en utredning. Resten faller på plats när ni kommer dit.

Tillvägagångssättet är lite olika beroende på var man går. Du har redan PCO-diagnosen så då har de en liten vink om åt vilket håll er resa kommer att gå. Men generellt kommer man dit och pratar lite, ibland har man fått ett frågeformulär hemskickat innan som man går igenom tillsammans med läkaren. De frågar om din menscykel, om eventuella tidigare graviditeter/aborter/missfall, lite om allmänt hälsotillstånd, alkohol- och tobaksvanor mm.
    Eftersom du är överviktig kommer de troligtvis att påpeka det, om det är känsligt för dig är det kanske bra att vara förberedd på det. Försök att inte ta det för personligt, det handlar mycket om att kliniken vill ha en så bra statistik som möjligt och för mycket övervikt är ju dels en försvårande faktor, dels är det ju också en risk för dig och det blivande barnet.
    Du kommer antagligen få göra vul så att de har ett färskt att utgå ifrån, ni kommer båda att få lämna blodprover och mannen får lämna ett spermaprov.
    Ibland gör man allt redan på första besöket, ibland dras det ut på längre tid.

Känner du att du vill förbereda dig mera så är mitt tips www.fertilitetsguiden.nu. Där kan du läsa om det mesta när det gäller utredning och behandling!

Lycka till!

• Anonym (Mia)

Tack för informationen!

Jag ska absolut kolla in sidan, den har jag lyckats missa i mitt googlande :)

• Anonym (Mia)

Jag tror mitt TSH var 1.1 när de tog det för ett år sedan. Men jag kommer inte ihåg exakt.

• Anonym (Mia)

Jag behöver inte kontakta kliniken! Testade positivt idag :D
    GRAVID!!! 

• gedansk
    Anonym (Mia) skrev 2012-11-16 11:02:26 följande:
    Jag behöver inte kontakta kliniken! Testade positivt idag :D
    GRAVID!!! 
    oj, grattis och all lycka till : )
  • Anonym (Mia)

Tack! Det är helt underbart :D Kan inte förstå det. Det kommer nog ta ett tag innan jag inser att jag faktiskt är gravid. Skumt!

• gedansk

Det är också jättebra att du gått ner i vikt för graviditet också. Jag gick ner från 110kg till 90kg ( bmi ca 28) för att komma under BMI gränsen 30 som var kravet då.

• Anonym (Mia)

Tack Hallonet!

Jo jag vet. Jag lyckades gå ner 15, men gick upp 6 igen över sommaren :/ Men sedan dess har vikten varit stabil. Väger nu 106 och har ett bmi på 39. Massor för mycket, men så är det. Nu är jag bara nojig att det ska orsaka missfall :( Risken ökar ju från ca 10% till 15-20 med övervikt :/ Inte så skojiga siffror. Men jag försöker vara glad och lycklig så länge det varar och hoppas på att det håller hela vägen. Det är ju bättre att vara glad nu, om det går åt skogen då har jag ju i alla fall fått vara glad en stund! 

• Anonym

Hej! Ett tips att prova för att öka fertiliteten är en diet. Köp boken "The Fertility diet" av Jorge Chavarro och Walter Willett. Dieten de beskriver främjar ägglossning och kortar cyklerna och har stor effekt vid PCO vilket också diskuteras i boken. De menar på att denna diet skulle kunna ersätta en del av de IVF'er som görs pga " ovulatory infertility" Jag tror i alla fall att det funkade för mig, har PCO och hade försökt i 15 månader när jag började följa dieten, 2 ÄL senare blev jag gravid Dieten går grovt ut på inga snabba kolhydrater, bara fullfettsmjölkprodukter, inget transfett o minimalt med mättat fett, extra tillskott av järn o folsyra samt protein från vegetabiliska källor. För alla kostråd förs ett bakomliggande vetenskapligt resonemang. Kanske värt att prova som komplement till utredningen? Lycka till!

• gedansk
    Anonym (Mia) skrev 2012-11-16 17:26:09 följande:
    Tack Hallonet!

Jo jag vet. Jag lyckades gå ner 15, men gick upp 6 igen över sommaren :/ Men sedan dess har vikten varit stabil. Väger nu 106 och har ett bmi på 39. Massor för mycket, men så är det. Nu är jag bara nojig att det ska orsaka missfall :( Risken ökar ju från ca 10% till 15-20 med övervikt :/ Inte så skojiga siffror. Men jag försöker vara glad och lycklig så länge det varar och hoppas på att det håller hela vägen. Det är ju bättre att vara glad nu, om det går åt skogen då har jag ju i alla fall fått vara glad en stund! 
    Jag har själv haft två missfall och den största orsaken är att det är något fel i utvecklingen av ägget de första 12 veckorna som inte har med vikten att göra. När man redan har övervikt så är att bra att tänka på att inte rasa iväg i vikt som en del gör och gå upp 20-30kg. Jag känner igen det där med att pendla upp och ner en i alla fall 5kg. Själv så brukar jag gå ner en 10kg första trimester för att jag har sådant illamående. Jag har sett lite olika siffror på risken med missfall så man ska nog ta de med en nya salt, alt fråga din BM.
  • Anonym (Mia)

Jag beklagar dina missfall.
    Jag vet att det är oftast ingenting man kan göra något åt. Är det fel så är det. Jag försöker vara lugn, men jag är inte alltid rationell. Känslorna säger något helt annat än hjärnan :P
    Har inte bokat tid med min BM än. Tänkte ringa på måndag. 

Svar på tråden Tips inför fertilitetsutredning