• Canie

Tidiga tänder -biter i bröstet :(

Ok min 4-månaders har fått sin första tand. Vår förtjusning byttes snabbt till förfäran då han började bita mej vid amningen :( Till saken hör att han sedan två månader börjat bli mer och mer ointresserad av bröstet, krånglar och vrider sej, särskilt dagtid. Har ibland fått smyga till bröstet när han sovit. Börjat ge någon sked gröt på kvällen sen två veckor vilket han älskar. Problemet nu är ju att han är för liten för att "lära" att det inte är OK att bita. Han biter mest vid de tillfällen då han inte är superhungrig utan mer mellanmåls- eller myssnuttar. Jag är jättemån om fri amning men som det är nu känns det som jag måste införa nån slags schema :( Alternativt sluta amma. Känns helt fel att göra så men jag börjar känna mej uppgiven. Någon med erfarenhet av detta..?

• Svar på tråden Tidiga tänder -biter i bröstet :(
  • Lena

Ta bort bröstet så fort han bits och ge det inte förrän nästa gång han visar hunger. Ge bitleksaker. Det funkar för vår bebis.

• E Maria

Det finns ju sån amningsnapp som du sätter på bröstvårtan.. Kanske kan det hjälpa? Har dock ingen erfarenhet själv...

• Janniiike

Jag skrek till av misstag en gång när min dotter bet mig, och då blev hon lite rädd och börja gråta. Sen efter det hände de bara nån gång till att hon naffsa för att sen inte bita mer alls.

• Ninette

Min tjej var 2 mån när hon fick tänder, hon bet mig några ggr. När hon bet så tryckte jag henne lätt mot bröstet, då släppte hon instinktivt taget. Jag gjorde så vid några tillfällen sen slutade hon att bitas. Men jag erbjöd henne alltid bröstet direkt hon släppt taget för att hon skulle få äta klart.

• Canie

Uppdaterar, kanske kan hjälpa någon annan. Jag drar ut på tiden lite mellan amningarna och behandlar det hela mer som måltider nu och det går bättre! Nu får han och jag gosa på andra sätt mellan gångerna för när han bara myssnuttar vill han gärna bita fortfarande... Men det känns som amningen är räddad i alla fall!

• Flickan och kråkan

Så har båda mina gjort just när första tänderna tittat fram. Jag har avslutat amningarna innan det börjat mystuttats och varit på min vakt . Det gick över rätt snabbt och var aldrig några problem när resten av tänderna tittade fram. Ammade båda utan problem med fullt garnityr .

• Minion

Två av mina barn har också fått tänder rätt tidigt och jag blev biten då och då i början. Det är ju ovant för dom att ha nåt nytt i munnen därför bits dom. Jag skrek också till när dom bet mig, gjorde ju ont, då vart dom rädda och blev ledsna. Så efter ett tag hade dom lärt sig konsekvensen av att använda tänderna på mamma och slutade bitas :P Och vi kunde fortsätta amma länge till :)

Svar på tråden Tidiga tänder -biter i bröstet :(