• Emeliee

A-kassa/Timanställning/Arbetsgivarintyg

Har fått så svävande svar gällande följande så jag testar och frågar här...

Min man kommer att bli arbetslös 31/10 efter 18 år på sitt nuvarande arbete. 
    From 1/11 kommer han att gå bredvid på en ny arbetsplats i två veckor (betald bredvidgång), och på detta ställe kommer han sedan att arbeta en del vid behov.
    Nu till frågan - när ska han anmäla sig till Arbetsförmedlingen? Första dagen han är arbetslös/kan stå till arbetsmarknadens förfogande?, dvs första dagen efter hans bredvidgång om han inte arbetar då eller tidigare?

Och en följdfråga, man ska ju skicka in arbetsgivarintyg och andra papper till A-kassan, ska han även skicka in ett arbetsgivarintyg för sin bredvidgång eller räcker det med ett anställningsavtal från det nya stället där det kommer stå att han är anställd vid behov?

Vad mycket det var att fixa med

• Svar på tråden A-kassa/Timanställning/Arbetsgivarintyg
  • Gladskit

Självklart ska han anmäla sig till arbetsförmedlingen! Sen kommer han ju inte att stå till deras förfogande till 100% i och med att han kommer att få jobb mer eller mindre hos sin nya arbetsgivare. Men han lär inte få fylla upp med a-kassa om han inte är registrerad hos arbetsförmedlingen.

A-kassan kommer sedan att vilja ha in kassakort/rapporter löpande som anger hur mycket han arbetat hos sin nya arbetsgivare.

• Kojbe

Ja han ska anmäla sig första dagen oavsett.
    Sedan får han deklarera de dagar han jobbar om han nu får jobba.
    När han blir anställd skickar han in anställningsbeviset till de.

• pralinen86

Kommer han ha betald bredvidgång på heltid? I så fall räknas det som heltidsarbete och han behöver inte anmäla sig på arbetsförmedlingen förrän första vardagen efter det. Då kommer visserligen a-kassan kräva arbetsgivarintyg från hans tidigare arbete, men även för de två veckor han gått bredvid.
    Annars kan han anmäla sig första dagen efter han slutat sitt nuvarande arbete, alltså den 1/11. Då behöver a-kassan arbetsgivarintyg från det tidigare arbetet och beräknar hans ersättning på den lönen. Är lönen på "brevidgången" mycket högre än den andra lönen skulle jag då rekommendera att vänta och anmäla arbetslösheten efter de två veckorna, så kan ersättningen bli någon krona mer.
    A-kassan vill ha arbetsgivarintyg från den dagen han ställer sig som arbetssökande och ett år bakåt i tiden.

När han anmält sig på arbetsförmedlingen får han information där om vad som ska skickas in, han får även brev från a-kassan hemskickat.
    '

Gladskit skrev 2012-10-17 11:20:35 följande:

Sen kommer han ju inte att stå till deras förfogande till 100% i och med att han kommer att få jobb mer eller mindre hos sin nya arbetsgivare.

Givetvis innebär arbete att man står till arbetsmarknadens förfogande, det är det som är själva grejen. Det är inte arbetsförmedlingens förfogande man ska stå, utan arbetsmarknaden. Och ett arbete är ju så mycket arbetsmarknad det kan bli.
  • Emeliee

Tack för era svar!

Arbetsförmedlningen har nu också bekräftat att eftersom han går bredvid på heltid i (minst) två veckor med lön så är det första dagen därefter då han inte har sysselsättning på heltid som han ska anmäla sig hos dem.

Nu har jag börjat bekymra mig för det där med SGIn också men den är väl skyddad så länge man har sysselsättning/ersättning/lön 5 dgr/vecka eller är jag helt fel på det?

pralinen86: Den nya lönen är något lägre.

Ja alltså det här med en behovsanställning och skola/fritids och dagis blir definitivt en utmaning, jag är helt slut i huvudet innan det har påbörjat, håller tummarna för att han kan få åtminstone ett vikariat så småningom.....

♥ Milton 061205 ♥ -- ♥ Elliot 100905 ♥
  • Emeliee

Alltså jag är lite trög när det gäller ämnet men om han tex jobbar 3 dagar ena veckan, 4 dagar en annan och 2 en tredje vecka, är han ändå samtidigt "skyldig" att söka jobb och sådär?
    Han kommer ju att arbeta mellan 50-100%, timanställd så lite olika hur mkt varje vecka.

Finns det något hinder för honom om han exempelvis jobbat må-tors och de frågar om han vill jobba på helgen? Borde inte vara det va? Då blir det bara ingen A-kassa den veckan?

Hjälp så okunnig jag är     

♥ Milton 061205 ♥ -- ♥ Elliot 100905 ♥
  • pralinen86
    Emeliee skrev 2012-10-18 13:54:59 följande:
    Alltså jag är lite trög när det gäller ämnet men om han tex jobbar 3 dagar ena veckan, 4 dagar en annan och 2 en tredje vecka, är han ändå samtidigt "skyldig" att söka jobb och sådär?
    Han kommer ju att arbeta mellan 50-100%, timanställd så lite olika hur mkt varje vecka.

Finns det något hinder för honom om han exempelvis jobbat må-tors och de frågar om han vill jobba på helgen? Borde inte vara det va? Då blir det bara ingen A-kassa den veckan?

Hjälp så okunnig jag är     
    Arbetsförmedlingen kan inte kräva att han ska söka jobb de dagar han arbetar, men han måste stå till arbetsmarknadens förfogande veckans alla dagar, antingen genom att jobba eller genom att finnas tillgänglig för att hoppa in och jobba.
    Han kommer få kassakort att fylla i, där skriver han hur många timmar per dag han arbetat/varit föräldraledig/ sjukskriven/ varit förhindrad. Har han jobbat heltid fram till arbetslösheten kommer troligtvis hans beräknade ordinarie arbetstid vara 40 timmar per vecka. Har han då jobbat 16 timmar en vecka så får han a-kassa för 24 timmar, alltså tre dagar.
    Arbetsförmedlingen har som mål att personen ska ha heltidsjobb och bedömer de att han inte gör tillräckligt för att få 100% så kan de avanmäla honom från a-kassan.
    Det finns ingen övre gräns för hur mycket han får jobba, det räknas veckovis, så jobbar han 100 timmar en vecka men är helt arbetslös nästa vecka så får han ingen ersättning första veckan, men full ersättning (fem dagar) den andra veckan. På så vis är det bra att, om möjligt, baka ihop arbetspassen till en och samma vecka.

Svar på tråden A-kassa/Timanställning/Arbetsgivarintyg