• Fontana

Värme i bilen

Nu börjar snart höst- och vintersäsongen och det är dags att sätta på värmen i bilen istället för AC:n. Men hur gör ni?

När jag var barn var min pappa alltid väldigt noga med att motorn måste bli varm innan han satte på värmen i kupén. Vi barn satt i baksätet och huttrade och hoppades att motorn snart skulle vara varm. Det där sitter liksom kvar i mig: man kör åtminstone 10 - 15 minuter innan man släpper på värmen inne i bilen. (numera verkar de ha dragit in på vattentemperaturmätaren - ersatt av varvräknare istället!)

Sen har jag märkt att många sätter på värmen för fullt inne i bilen just när de har startat. Det blir förstås inte varmt ändå innan motorn och vattensystemet har blivit varmt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Värme i bilen
  • Elli47

På vintern har vi motorvärmare och kupévärmare i bilen... annars kör jag bilen på tomgång ett tag innan jag kör iväg så det hinner bli lite värme åtminstone. Imorse t ex var det frost och elände på rutorna så då hade jag bilen igång i 10 min innan jag drog iväg.

• Frontline
    Elli47 skrev 2012-10-16 12:23:24 följande:
    På vintern har vi motorvärmare och kupévärmare i bilen... annars kör jag bilen på tomgång ett tag innan jag kör iväg så det hinner bli lite värme åtminstone. Imorse t ex var det frost och elände på rutorna så då hade jag bilen igång i 10 min innan jag drog iväg.
    Samma likadant här.

Sen TS det är ju klart att du kan dra på värmen innan motorn är varm, även fast det inte kommer varmluft direkt så underlättar det och imman går bort på rutan..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fontana

Som min far förklarade det så slits motorn mest när den är kall (sämst för miljön också att köra med kall motor). Genom att vänta med att sätta på kupévärmen så skulle alltså själva motorn bli varm snabbare och slitas lite mindre. Jag minns inte att vi pratade om det där på körskolan när jag tog körkort en gång i tiden.

(Motorvärmare och kupévärmare är fusk. Men både skönt och nästan miljövänligt.)

• Elli47
    Fontana skrev 2012-10-16 12:44:18 följande:
    Som min far förklarade det så slits motorn mest när den är kall (sämst för miljön också att köra med kall motor). Genom att vänta med att sätta på kupévärmen så skulle alltså själva motorn bli varm snabbare och slitas lite mindre. Jag minns inte att vi pratade om det där på körskolan när jag tog körkort en gång i tiden.

(Motorvärmare och kupévärmare är fusk. Men både skönt och nästan miljövänligt.)
    Haha, det är inte fusk, jag lovar, flytta till mina trakter där det kan vara neråt -40 grader kallt!
  • Fia 28

Motorvärmare och kupévärmare är nödvändigt på vintrarna där jag bor och då behöver man inte ha på full värme direkt heller.

Svar på tråden Värme i bilen