• Fontana

Snyggt i fönstren?

Jag har funderat på en sak: är det typiskt svenskt eller nordiskt att vi vill ha det snyggt i fönstren? Vi pyntar fint med blommor och någon liten lampa. Många sätter också mer eller mindre fula porslinshundar eller änglar i fönstren.

Min kusin som bor i Norge säger att där kräver nästan grannarna att det ska vara snyggt i fönstren, framför allt när man ser dem utifrån.

Sen i England till exempel, där hänger man alltid upp smutsvita gardiner för hela fönstret, så att man varken kan se ut eller in. Länge sedan jag var i England nu, men det är nog fortfarande så. Däremot ska väl den lilla trädgårdstäppan framför huset vara fin och välskött.

Jag kom att tänka på det för att det är en amerikansk tjej som bor i mitt kvarter (hyreshus). Jättetrevlig tjej, snygg, snyggt klädd, gift med två barn så vitt jag vet. Men de har också sådana där smutsvita heltäckande gardiner för fönstren. Inte minsta lilla blomma eller porslinshund.

• Svar på tråden Snyggt i fönstren?
  • Ann Lee

Jag vet inte. Men jag tänker att arkitekturtraditionen också spelar roll. Jag bor i Sverige men är från Finland. Där har man inte ens alltid fönsterbrädor, speciellt inte i höghus. Då är det inte så lätt att pynta fönster.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Dina08

Våra grannar, medelålders, har plastblommor och krimskrams. Det tycker jag är lite udda. Andra grannar, andrahandshyresgäster från kontinenten, har bara uppspända tygstycken. Ja, jag tycker att man ska ha växter i fönstret. Gärna lättskötta gröna växter, eller välansade stora pelargoner om man orkar. Jag gillar varken plastblommor eller strikt minimalism.

• Fontana

Ingen mer som har några internationella erfarenheter att dela med sig av?

Hur är det i Spanien, Italien, Grekland? Eller bara i Tyskland? Jag kan inte se det framför mig riktigt.

• solosss
    Fontana skrev 2012-11-08 12:39:14 följande:
    Ingen mer som har några internationella erfarenheter att dela med sig av?

Hur är det i Spanien, Italien, Grekland? Eller bara i Tyskland? Jag kan inte se det framför mig riktigt.
    Jag jobbade en period i Portugal. Tanten jag bodde hos hade en slags persienner för alla fönster och tyckte jag var knäpp som inte ville ha det. I mitt ena fönster gick det inte ens att få bort dom, det var typ tillbommat haha. Chefen hade feta gardiner för alla fönster också. Vissa (såg bara utifrån, var inte hemma hos nån annan än chefen och tanten) hade fråndragna gardiner, men då var det antagligen för att nåt fönster stod öppet. Väldigt få hade krukväxter och sånt. 
    I Spanien har jag varit ett par gånger, där har dom typ som i Portugal. Grekland minns jag inte hur det var fönstermässigt.
    Mina polska grannar har spetsgardiner som hänger för helt, men dom släpper iaf igenom ljus. Dom hävdar att alla i Polen har så.  
  • soetnoet

Tyskland - i en liten stad var det söta små hus, där hade de prydnader och blommor i föstren, men inga gardiner. Såg lite modernt ut mitt i alla fina, gamla hus. I en lite större stad med hyreshus (typ höghus fast inte så höga) hade de gardiner men inga prydnader.
    Frankrike - i en småstad fast med storstadskänsla hade de gardiner, såg inga prydnader. I ett litet samhälle hade de flesta persienner nerdragna.
    Spanien - här hade de galler för fönstren och "nät" istället för gardiner. Antagligen för att inte kackerlackorna och getingarna ska kunna flyga in. I huset vi bodde i hade vi dock gardiner också, men det beror nog mer på att huset ägs av två svenskar. Var i ett litet samhälle kallat La Mata. I en stad bredvid hade de också nät för fönstren, så det skiljer sig nog inte så mycket i stora och små städer. Det beror väl som sagt på alla insekter och kryp.
    England - har bara varit i London, men där jag har bott har det varit gardiner och prydnader i fönstren. Har bott på hotell tre gånger och hos en kompis en gång. Vad jag minns är dock att kompisen bara hade gardiner, inga prydnader, och dessa gardiner var inte direkt jättefräscha. Ändå bodde han i en av de "finare" delarna av London.

Så olika det kan vara! :)

• BuoBä

I Frankrike har de ofta fönsterluckor eller utanpåliggande persienner, och de ska stängas och öppnas på bestämda tider, annars får man grannarna på sig. På insidan har de ibland vår typ av mönstrade gardiner, ibland tunna spetsgardiner som täcker hela fönstret. Inte så mycket pynt eller blommor. 

I ett villaområde i Nederländerna kändes det som om man gick runt och kikade i skyltfönster till möbelaffärer. Alla hade stora fönster utan gardiner så man såg rakt in. 

Svar på tråden Snyggt i fönstren?