• reflections86

Ständigt hungrig - tips på mättande mellanmål!

Som det ser ut nu så äter jag frukost hemma (2 mackor), sen frukost på jobb (två mackor). Sen hinner jag med två frukter, men är ändå nära döden av hunger innan lunch (matlådor) Skrikandes

Vid 2-halv 3, blir det ytterligare en frukt, och sedan en frukt undertiden jag kör hem. För att där äta riktigt mat igen.

Frukt är iofs bra att äta, men jag börjar tröttna på att ständigt vara hungrig Tungan ute Så - tips på bra mellanmål!

Innan åt jag en tallrik havregrynsgröt mellan frukost 2 och lunchen - och det fungerade och mättade bra. Men ja, havregrynsgröt är inte såååå spännande så jag hade hoppats slippa gå tillbaka till det ;)

För att göra det lite jobbigare, så är jag dessutom mjölk och glutenallergiker.

Tips någon?

• Svar på tråden Ständigt hungrig - tips på mättande mellanmål!
  • SunGirl

Ät mer protein så håller du dig mätt!

Ex på snabb proteinsmootie:

* 3 st äggvitor (råa)
    * 50-100g kvarg/kesella (byt ut mot ex sojamjölk/havremjölk eller sojayoghurt, du vet säkert bäst själv!)
    * 1 dl upptinade frysta bär, ex. jordgubbar.

Släng allt i mixer och kör ihop, häll i glas och avnjut! Ställer du den i kylen en stund så tjockar den till sig lite och blir mer som en milkshake!

Också gott att smaksätta med lite socker/sukrin, banan och kakaopulver!

• Jululla

Om du är gravid ska du inte äta råa ägg. Absolut inte bra.

Havregrynsgröt blir lätt trist. Prova att riva ner ½ äpple i havregrynen, minska vattenmängden lite o kör i micron o ös på med kanel sedan. Det smakar allvarligt som nån typ av äppelpaj enligt mig. mycket trevlig frulle =)
    eller blanda i russin om man gillar det, frön o nötter i blir oxå bra.

Men det finns ju olika typer av muslibars man kan göra själv oxå.
     Men som föregående skribent, mer protein.

annars har jag inga b ra tips på mellis, är sämst på det.

• La Lola
    Jululla skrev 2012-10-16 15:28:57 följande:
    Om du är gravid ska du inte äta råa ägg. Absolut inte bra.
    Svenska kontrollerade ägg är ingen fara att äta råa! Dessutom är salmonella inte fosterskadande.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • reflections86

Havregrynsgröt med äpple och kanel ska jag prova idag tänkte jag .

Proteindrycken är jag lite skeptisk till, men jag lär säkert prova den till helgen :D

Kom gärna med fler tips!

• Jululla
    La Lola skrev 2012-10-16 17:52:45 följande:
    Svenska kontrollerade ägg är ingen fara att äta råa! Dessutom är salmonella inte fosterskadande.

jaså? vart finner man den infon?
     kan nog kanske stämma jag har inte så stor koll på höns, men har bara fått höra hela tiden att  man ska akta sig för råa ägg oavsett ursprung.
  • Jululla
    reflections86 skrev 2012-10-17 08:21:58 följande:
    Havregrynsgröt med äpple och kanel ska jag prova idag tänkte jag .

Proteindrycken är jag lite skeptisk till, men jag lär säkert prova den till helgen :D

Kom gärna med fler tips!

Jag provade tillsätta riven kokos i gröten imorse, det blev riktigt bra om man gillar kokos.
    Riven kokos och en mosad banan uppe på :)
  • La Lola
    Jululla skrev 2012-10-17 11:10:29 följande:

jaså? vart finner man den infon?
     kan nog kanske stämma jag har inte så stor koll på höns, men har bara fått höra hela tiden att  man ska akta sig för råa ägg oavsett ursprung.
    Hos Livsmedelsverket (som med övriga kostråd för gravida).
    Står tex på deras Facebooksida för gravida och ammande (men inte i själva kostråden).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • TinaElisabeth

Knäckemacka med kokt ägg på tycker jag mättar bra. Brukar även äta knäckemacka med banan på till mellanmål. Glutenfritt knäcke kanske inte är jättespännande men det finns ju någon variant iaf.
    Omelett med stekt bacon, skinka eller kalkon i kanske oxå kan vara något att testa!?
    Om du äter dina mackor, se till att ha ett proteinrikt pålägg på och snåla inte utan har du tex rökt skinka så lägg på ordentligt. Avocado är oxå mättande och lätt att ha med sig. Supergott på macka! =) 
    Paranötter är en bra variant på snacks. Det mättar ganska bra som ett litet mellanmål oxå.
    Var det något som lät spännande? 

• Soffipropp 83

Precis som alla säger behövs mer protein och långsamma mättande kolhydrater. Keso finns laktosfritt och tillsammans med lite nötter är det ett perfekt mellis. Kesella finns säkert oxå laktosfritt, inte så gott att äta som det är men väldigt bra att göra smoothies på. Avokado, banan, nötter, ägg ( kokta) är oxå lätt att ta med sig och stoppa i munnen när det behövs. Jag är oxå hungrig ofta trots att jag själv tycker ja äter bra, är i v 19. Men ja märker direkt om ja slarvar ned huvudmåltiderna så är ja väldigt hungrig dagen efter. Lassa upp en extra bit fisk, kyckling eller vad ni nu har på middagsbordet. Tänk bra kvalitet på kolhydraterna ex quinoa, fullkorn och matvete. Prova att äta fil eller yoghurt, frukt eller bär och lite flingor ( finns säkert bra alternativ för dej) på morgonen innan jobbet ist för mackor hela tiden, man tröttnar ju snabbt. Olika proteinrika pålägg. Lycka till i matdjungeln!

• Fruhn

Jag ser till att ha nötter med mig. Dock får man vara lite försiktig i och med att medpassagerare på t.ex buss kan vara allergiska. Annars tycker jag valnötter och mandlar är jättebra :)

• Löparmamma2013

Kokta ägg tycker jag är toppen, gärna på knäckebröd som någon skrev. Det är rätt kalorisnålt också så det är bra.

Även havregrynsgröt, men prova att lägga i lite linfrön, kanel och valnötter och toppa med lättsockrat äppelmos eller bara hackat äpple så blir det roligare.

Har samma problem som du. Jag är jättehungrig hela tiden nu men vill inte svälla upp för mycket under graviditeten. Har dessutom sån sjuk halsbränna så jag kan inte äta mycket åt gången.

Men nyckeln är protein! Kan du göra iordning några kycklingfiléer så att du har färdigstekta bitar i frysen/kylen? Gärna med avocado till, det är väl inte jättekalorisnålt men hyfsat nyttigt och mycket mättande.

Nötter mättar bra också men då får man i sig MÅNGA kalorier.

I nödfall brukar jag gå och köpa en drickyoghurt, rätt mycket socker men mättar bra och är i alla fall lite bättre än läsk och bullar, inbillar jag mig i alla fall.        

Svar på tråden Ständigt hungrig - tips på mättande mellanmål!