• Anonym

Sjukskriven och studera samtidigt?

Hej, jag hoppas att någon kan svara.

Jag tar detta anonymt med samma anledning för att jag inte ringer FK - jag vill inte förlora något!

Jag har arbetat nästan 60 % (fastanst.) och är nu helt sjukskriven från det. Jag har dock alltid samtidigt studerat 100 %, en matte kurs på plats och resten på distans (just nu). Jag har alltid haft min inkomst från arbetet samtidigt med studiemedel.

Kan jag fortsätta studera? Vad är min alternativ i detta?

Jag är sjukskriven för depression som min arbetsgivare orsakat mig p.g.a.. deras behandling av mig och behandlingen jag får består av KBT, och vid behov, lugnande till natten.

Jag läser upp mina gymnasiebetyg och har aldrig genomfört ett nationellt gymnasieprogram och jag är 21,snart 22 år gammal.
    Min terapeut menar att det är nog bra för mig att jag har något att göra (studier).
    Jag känner dessutom själv att hon har rätt samt att jag känner mig bättre när jag studerar då jag känner att jag åstadkommer något med mitt liv och kommer framåt (mot en examen).

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-16 17:29
    Lägger till en sak.

Jag har läst någon stans att man kan få behålla sitt studiestöd, stämmer?
    Jag har inte lån!

Jag har dock kanske (?) tabbat mig lite. Jag blev sjukskriven under min sem. dvs. i mitten av sommaren som nu gick, dock studerade jag över sommaren och tänkte inte alls mig för när jag lämnade in uppdrag och hade muntlig examination för heltidsstudier under min sjukskrivning. Dvs. jag påbörjade heltidsstudier under sommaren, gjorde inget direkt, blev sjukskriven efter halva sommaren men gjorde klart kurserna när jag varit sjukskriven ett tag. Problem för mig nu? Bidragsfusk??

• Svar på tråden Sjukskriven och studera samtidigt?
  • Barbamamah

Vet inte men resonerar lite allmänt. Du har tidigare arbetat typ 60% och studerat resten för att komma upp i heltid så du har varit sysselsatt till 100% (man kan inte vara mer sysselsatt oavsett hur mycket man jobbar). Om du nu ska vara sjukskriven från ditt arbete men inte från dina studier så borde du ha en deltidssjukskrivning (50% sjukskriven och 50% studier ELLER 75% sjukskriven och 25% studier). Sedan kan du fortsätta studera deltid exempelvis 50% för att fylla ut upp till heltid och studera resten på din fritid precis som vanligt.

• Barbamamah

Fast å andra sidan vet jag inte om det är ok.. För det skulle ju i princip innebära att du ändå studerar heltid och om man klarar av att studera heltid så borde man också klara av att arbeta heltid...

• nuharjagbytt

Jag vet inte men jag tror att det är lurigt att ta ut studiemedel samtidigt som 100% sjukskrivning. Däremot undrar som om försäkringskassan kan säga nått om studierna i sig.

Alltså jag tror du kan studera men inte ta ut studiemedel.

• Barbamamah

Fast å andra sidan blir man ju sjukskriven från sitt specifika arbete. Om man har brutet ben klarar man kanske av ett kontorsarbete med gips men knappast ett arbete som lastbilschaufför så om man blir sjukskriven eller ej beror ju på arbetets art. Du klarar inte av ditt arbete men du klarar av dina studier men din sjukdom.

• Barbamamah

Hmm.. Väldigt osäker. Kan du inte ringa till försäkringskassan och fråga anonymt?

• Ms H

Skriv din fråga under experttrådarna "fråga försäkringskassan" istället. Det är precis lika anonymt som att fråga här.

• Anonym

På vilken procent är du sjukskriven? 100? 75? Är det på 100 har du gjort bort dig, fast det krävs ju att de får veta det för att det ska hända något. Är det på 75 är det lättare.

Dessutom är det översta inlägget fel, man kan visst vara sysselsatt på mer än heltid. Man får en högre årsarbetstid, bara.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-16 18:05:17 följande:
    Dessutom är det översta inlägget fel, man kan visst vara sysselsatt på mer än heltid. Man får en högre årsarbetstid, bara.  

Ni säger samma sak, fast på olika sätt.
  • Dina08

Om man är sjukskriven till 100% tror jag inte att man får studera, men jag tror inte att de kan ta reda på det i efterhand. Passa dig för att göra det i framtiden bara. Orkar du studera 50%, så ta bara ut 50% i sjukpenning (fast då bör du vara tjl 10%), äsch vilket krångel. Eventuellt kanske man kan få någon dispens om man frågar FK.

• Ms H
    Dina08 skrev 2012-10-16 18:26:28 följande:
    Om man är sjukskriven till 100% tror jag inte att man får studera, men jag tror inte att de kan ta reda på det i efterhand. Passa dig för att göra det i framtiden bara. Orkar du studera 50%, så ta bara ut 50% i sjukpenning (fast då bör du vara tjl 10%), äsch vilket krångel. Eventuellt kanske man kan få någon dispens om man frågar FK.

Jo, det kan de kolla upp. Så här står det i FK´s information om sjukpenning (finns på deras hemsida): "Vi har informationsutbyte med andra myndigheter och samkör våra register med uppgifter från bland andra CSN, arbetslöshetskassorna och Skatteverket.". Huruvida man kan rätta sig själv i efterhand för att man missförstått reglerna vet jag inte riktigt.
  • Lilia

Du kan plugga 50% och jobba 50%, men du får inte vara heltidssjukskriven och plugga.

• Anonym

Jag är sjukskriven på 100 % innan arbetade jag nästan 60 % och studerade 100 %.
    Jag är inskriven på komvux på 100 % studier, men jag har inte gjort något alls. Jag har inte sökt csn för hösten. Jag hade csn under sommaren, var sjukskriven halva den studietiden.
    Hur får f-kassan veta att jag ens studerar om jag inte har csn?
    Jag känner också det, sjukskriven från arbetet pga arbetsgivaren (inte studierna), annars är jag "ok".

En liten extra tanke, det är ganska segt att man ska återgå till sitt arbete, inte till något annat. Om jag säger upp mig så blir jag AFs problem. Säger min arbetsgivare upp mig (händer INTE) så är det typ samma sak.
    Jag vill inte tillbaka, jag mår skit av dom. Jag hade önskat att FK fattat det och låtit mig arbetsträna hos någon annan för jag kan inte bara söka nytt och börja arbeta 100 % direkt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-16 18:38:32 följande:
    Jag är sjukskriven på 100 % innan arbetade jag nästan 60 % och studerade 100 %.
    Jag är inskriven på komvux på 100 % studier, men jag har inte gjort något alls. Jag har inte sökt csn för hösten. Jag hade csn under sommaren, var sjukskriven halva den studietiden.
    Hur får f-kassan veta att jag ens studerar om jag inte har csn?
    Jag känner också det, sjukskriven från arbetet pga arbetsgivaren (inte studierna), annars är jag "ok".

En liten extra tanke, det är ganska segt att man ska återgå till sitt arbete, inte till något annat. Om jag säger upp mig så blir jag AFs problem. Säger min arbetsgivare upp mig (händer INTE) så är det typ samma sak.
    Jag vill inte tillbaka, jag mår skit av dom. Jag hade önskat att FK fattat det och låtit mig arbetsträna hos någon annan för jag kan inte bara söka nytt och börja arbeta 100 % direkt.

Eventuellt kan de kontakta det Komvux där du studerade i somras och höra om du slutat, men det vet jag inte om de får.

Om man blir sjukskriven under studier och därför inte pluggar under den tiden, ska man anmäla detta till CSN så kan man få behålla sitt studiemedel även under sjukperioden. Om man "stuntar i" att fortsätta sina studier och inte anmäler detta till CSN gör man tyvärr också fel och kan bli återbetalningsskyldig (om nu de får reda på detta, vilket jag antar att de kan få veta från FK om FK kontaktar dem om ditt fall). 
  • Anonym

Har kontaktat FK-experten här på familjeliv men är det "Greta" som svarar är det jämt "generella frågor... bla bla bla" medan "Linus" faktiskt svarar!

jag vågar ju faktiskt inte ringa FK. Blir jag tvingad tillbaka till jobbet... Utan inkomst, ja det blir bara mörker!

Får se hur det blir. :/

www.familjeliv.se/Forum-15-445/m67131838.html

Svar på tråden Sjukskriven och studera samtidigt?