• moosen

Cellförändring

Hej,

Fick förra veckan hem ett brev om att mitt cellprov påvisat cellförändringar.
    Var på återbesök idag då hon först talade om att provet bara visat en liten förändring.
    Fick gå igenom undersökningen som troligen varit den värsta i mitt liv hittills och sedan tog hon ett vävnadsprov. Någon som vet om dom verkligen tar det om de inte sett något mer? Med bara en liten cellförändring så skall det väl bara behövas ta ett nytt cellprov och kolla lite?
    Denna undersökningen kändes lång och hon pillade överallt på tappen och det var ytterst obehagligt.
    När sedan undersökningen var klar började hon prata om att "man tar bara bort en bit under en graviditet om det är absolut nödvändigt" och vägrade tala om om hon såg något utan lämnade mig med en kommentaren att jag fick vänta tills jag fick hem brevet där hon förklarade allt.
    Jag blev riktigt orolig, undrar väl mest om någon annan fått göra detta under graviditeten och om dom då tog vävnadsprov också?
    Är i v18 nu.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Cellförändring
  • Tipi Tii

Jag fick också göra ett vävnadsprov omkring v 18 pga att det vanliga provet visade lätta cellförändringar. Men det var ingen fara att vänta, och ibland kan de försvinna av sig själv efter graviditeten. Mina försvann men kom tillbaka igen, och om man har haft lätta cellförändringar i över två år vill de ta bort dem. Så nu har jag fått göra en konisering.
    Jag tyckte också att de här vävnadsprovtagningarna var sjukt obehagliga! Speciellt när jag var gravid och både slemhinnor och psyke är extra känsliga! Fick dock en lätt narkos under koniseringen pga det, och det var väldigt skönt att slippa "vara med".
    Tycker du ska försöka att ta det lugnt, för lätta cellförändringar är inte farliga i sig (men kan bli, om de får härja fritt i flera år). Och nu har de ju kontroll på dina!

• Anja86

Jag är också orolig! Jag åkte in till gyn för drygt 3 veckor sedan (när jag var i v. 19) pga blödningar. När jag ändå var där tog de ett cellprov. Hon sa att hon såg cellförändringar med blotta ögat. Men jag tänkte inte så mycket på det då, jag var bara så glad att bebisen mådde bra. Men nu har jag fått hem ett brev där det står att jag har lätta till måttliga cellförändringar och ska in på återbesök i grav.vecka 28 (om 6 veckor). Ingen mer info.
    Avskyr att de lämnar en så ovetandes. Måste kännas hemskt för dig också TS! Men som Tipi Tii skriver så har de ju koll på det. Jag har läst mig till att det i de flesta fall går över av sig själva, och att det är i sällsynta fall det leder till något farligt (vilket i så fall skulle ta flera år, så då hinner man stoppa det).
    Jag försöker vara lugn, men ska fråga ut dem när jag ringer om tidsbokning på måndag.

Förstår dock inte varför de envisas med att göra dessa kontroller under graviditet. När jag var i v. 15 fick jag hem med posten att det var dags för den vanliga kontrollen, men om man var gravid så skulle man vänta tills efter förlossningen, då svaren man får inte är helt tillförlitliga under en graviditet. Så jag fattar ingenting... :(

Svar på tråden Cellförändring