• emmysofi

Finns det intresse för en Waldorfförskola i Malmöområdet?

Hej!

Letar efter en Waldorfförskola i Malmö, men det verkar inte finnas någon! Är det någon som håller på att starta/ planera för en sådan eller ska vi ta och starta en själva? Finns det barnunderlag och engagerade föräldrar! Själv är jag före detta waldorfgrundskoleelev och min dotter är 7 månader!! Jag vill gärna ha henne på en waldorfförskola!!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Finns det intresse för en Waldorfförskola i Malmöområdet?
  • emmysofi
    Miraa skrev 2012-10-29 09:35:32 följande:
    Hej! Precis vad jag just satt och googlade.. Bor i stockholm men har börjat fundera om vi skulle ta och flytta till malmö istället. Bostadssituationen i stockholm är så tradig, kanske är det lättare få tag på en större lägenhet i malmö? Vi har en son på 8 månader. Jag har jobbat på en waldorf förskola i några år nu, har planer på att utbilda mig förskolelärare och är väldigt sugen på att starta en egen verksamhet så småningom. Reagerade även på att d inte verkar finnas i malmö!! Kul att du startade tråden. Vad har du för yrkeserfarenhet? Planer i övrigt? Och vad tror du om bostads situationen i malmö?
    Kul att vi är två!! Jag jobbar idag som biträdande butikschef, har praktiserat heltid på dagis i fyra månader, det är väl det jag har. Jag har funderat på att utbilda mig till socionom, kock, förskollärare!! Puh, vet inte riktigt.. Det var jag och min mamma som satt och bollade idén, hon är förskolelärare, sjuksköterska med waldorfpåbyggnad osv. Det finns ju waldorfskolor i Lund men jobbar man och bor i Malmö så vill man ju gärna ha barnen där.

Hade ni tänkt att hyra eller köpa lägenhet!! Vi har precis köpt en trea i Malmö för miljonen, inte i city utan i Limhamn, här är det lugnt och bra! Sen kan man säkert hitta privata värdar eller större värdar utan kösystem om man vill hyra, har man arbete och drivkraft ska det inte vara några problem. Till MKB, malmö kommunala bostadbolag är det cirka 4 års kö skulle jag tippa.

Vilken waldorfförskola jobbar du på??
  • Iggy

Hej, Vet att det finns planer på att starta upp en waldorfförskola till hösten 2013. Finns ett gäng utbildade waldorfförskolelärare som letar lokal för att kunna sätta igång. Om någon hör något om en ledig lokal så hör av er så förmedlar jag det vidare.

• Bachata

Hej!
    Jag är mamma till en flicka på snart 6 år , Jag letar också letar efter en Waldorfskola. Det verkar inte ha startat upp en sådan skola. Hur går tankarna kring att starta upp en Waldorf själv? Jag är inte barnpedagog, så jag kan inte starta upp något sådant. Men jag är en engagerad förälder och hjälper gärna till där det behövs samt kommer med tips och ideèr för en utveckling. Om intresset från er sida fortfarande finns.

Tacksam för svar,
    Hälsningar Gabriela

• waldorfmalmö

Jag är waldorflärare som är intresserad av att starta en skola i Malmö. Känner ni till intresset?

• becca01

Hejsan! Jag är också förvånad över att det inte finns någon Waldorfförskola i Malmö. Tänkte att jag skulle sätta mitt barn i kö, som man ju måste på många andra ställen i landet. Men det gick ju inte =)

Är lärare i slöjd och svenska och hjälper gärna till om det är några som är peppade på att starta upp.

/Rebecca

• johannahm

Hej där!!
    Har detta blivit något av?? Är intresserad av förskola!!!
    Jag är en egagerad förälder som är missnöjd i nuvande förskolesituation!!
    Mvh

• Patricia Sandell93

Hoppas det startas en Waldorfskola! Jag och min familj bor i Skåne idag, men vi ska flytta till Östergötland (Söderköping) där finns både Waldorfskola och waldorf förskola. :)

• emmysofi

Hej igen! Det var ju ett tag sedan jag startade den här tråden och så vitt jag vet finns det ännu ingen Waldorfförskola i Malmö. Däremot tycker jag ju att det verkar finnas ett intresse och ett behov av det. Kanske skulle vi försöka starta upp någonting. Waldorfmalmö, har du något på g eller står det still? Fortfarande intresserad? Mvh

• Iggy

Den 3: e januari kommer det vara ett möte i Lund för att starta en waldorfförskola i Malmö. Ni som är intresserade kan skicka ett meddelande till mig så återkommer jag med tid och plats. Välkomna!

• Matteo

Hur går det med waldorfplanerna, jag är gärna med och försöker få till något. Med målet att få till en skola i Malmö. 

• Iggy

För alla er som är intresserade av waldorf i Malmö så finns det en Facebook sida där det kommer finnas info om möten odyl. Gruppen heter Malmö waldorfförskola. Det är bara att gå in och bli medlem.

Svar på tråden Finns det intresse för en Waldorfförskola i Malmöområdet?