Eva Lilli skrev 2012-10-16 19:53:02 följande:
Jag måste bara få fråga er föräldrar i det här forumet:
Var slutar ert ansvar och när blir det lärarens ansvar?
Läser ena påhoppet efter det andra där SKOLAN ska göra ditten och datten, Senast ska tydligen skolan se till att barnen äter, men hallå?!? Det är väl föräldrarnas sak att uppfostra barnen att vara tacksamma för det som ställs fram och om det inte duger ta med sig hemifrån!
Nej, tydligen ska lärarna på sin korta rast (30 min) bevaka att lille Pelle får i sig lite näring - Pelle är 12 år!!!
Jag hörde även mammor som var upprörda över att läraren till en flicka i år 6 inte kunde packa ner flickans läxböcker när dagen var slut.... en tredje mamma kontrade med att hon minsann hade sett till att få dubbel uppsättning av alla skolböcker för det är ju för tungt att bära fram och tillbaka (elev i år 7)
Jag baxnar över daltandet! Hur sjutton ska dessa bortklemade ungar en dag klara sig i arbetslivet? Nej just det, mamma och pappa kommer nog finnas med och ordna där också!
Jag kan ju bara anta att du syftar på mig:). Vad roligt att jag har blivit uppmärksammad! Peller heter inte Pelle och han är 10 år.
Din tolkningsförmåga är lite bristande dock. Jag har inte bett skolan att se till att min son får i sig tillräckligt. Jag har bett att få anta huvudansvaret för att mitt barn får i sig mat under skoltid. Det är en stor skillnad det!!
Jag skulle aldrig tänka mig att uppfostra mitt barn till att vara tacksam över vilken mat som helst. Tycker för många föräldrar helt enkelt inte bryr sig om hur skolpolitiker sköter sitt arbete och är kvalitet låg på mat och utbildning, så ska man ändå vara tacksam. Varför då? När min son äter hemma, så behöver jag inte kräva tacksamhet från min son eftersom jag ser till att jag serverar mat som faktiskt är nyttig och smaklig. Han är liksom naturligt tacksam.
Vad för mat serverar du dina barn? Tänker du på näringsinnehåll över huvudtaget? Skolpolitikerna gör inte det, så då borde väl inte föräldrar göra det heller.
Men du, en väldigt bra fråga. Var slutar förälderns ansvar? Det är just det jag hållit fasta på. Mitt ansvar slutar inte utanför hemmet. Jag har uppfostrat min son så väl att han är en av de mest skötsamma elever Sverige skådat. Har aldrig någonsin fått klagomål om hans uppförande. Men värderar det svenska samhället och deras representanter barn så lågt att de endast lägger ner några kronor per portion, då ber jag att avstå från den gemensamt betalda skollunchen och själv bekosta den. Hur är det daltande??!!