• Anonym

Hjälp! Frossar å svettas otroligt på natten efter förlossning

Jag har gjort kejsarsnitt för en v sedan å fick febertopp i förrgår som nu är helt borta vilket troligen berodde på stockning. Nu till problemet, jag svettas enorma mängder på natten, måste byta lakan på morgonen och svettas genom handukar som jag lagt ut. Samtidigt som jag fyser som en hund. Jag som normalt svettas extremt lite. Vad händer? Är det någon som varit med om liknande? Har redan gått ned 9 kg av de 15 kg jag la på mej under grav. Det känns ju inte sunt.

• Svar på tråden Hjälp! Frossar å svettas otroligt på natten efter förlossning
  • hrewak

Jag tycker jag svettas mer efter att jag fick barn. Det var ändå för 1,5 år sedan. Minns att jag svettades extremt mycket i början efter förlossningen, men antog bara att det var all vätska man samlat på sig och amningen.
    Men tycker verkligen du ska ringa och höra dig för.

• Toppen9

Kan det vara nån infektion kanske? Om jag vore du skulle jag kontakta en läkare

• Liverithe

Det låter som infektion, skulle nog ändå kolla med läkare. Jag hade så i en månads tid...fattade inte att jag hade fått en bröstböld.

• pigglet

Nattliga svettningar är vi många som haft. Jag är snittad 3 gånger, värst var det efter första barnet. Men jag tror det är lika vanligt bland de som fött vaginalt. Fanns en annan likadan tråd här för något år sedan...

Tips:
    se till att ha fler t-shirtar vid sängen, om du sover i sådant. Så kan man byta den dyngsura. Du blir kall eftersom det blir så blött.
    Bädda i flera lager i sängen, handdukar mellan. När du vaknar till så drar du bort det översta, blöta.

Grattis till bebis!     

• Mammat3

Jag hade så med min första och då var jag inte sjuk eller nått. Hade så efter min andra med men då blev jag ju sjuk så de e
    Svårt att säga

• Anonym (E)

Jag svettades extremt mkt på nätterna efter min förlossning. Det höll på i 1-2 månader.
    Har hört att det är normalt att svettas väldigt mkt på nätterna efter förlossning, och att det dels beror på hormonomställningen och att kroppen nu försöker göra sig av med all extra vätska den samlat på sig under graviditeten.

• Coyote

Man svettas ju ut vätskan man samlat på sig under graviditeten. Men om du har feber bör du såklart kontakta läkare.

• Anonym

JAg kontaktade läkare när jag fick min febertopp och de konstaterade att jag inte hade någon infektion efter ks. Men att förmodligen så hade mjölk läkt ut i blodet då mina bröst är tämligen överproducerande. Nu är febern borta men svettas gjorde jag innan febern och även nu efter. Ush, det rinner utefter mina ben och mage på natten.

• Astrid 400

Det är hormonomställningen, från gravid till inte gravid, som orsakar svettningarna.

• niagara

Hormonavtändning!

Att man drabbas av någon typ av klimakterie efter en graviditet var det ingen som berättade för mig innan. Det fick jag vackert erfara, efter både barn ett och två. Tänk vad skit vi får stå ut med.. :)

• syskonsförsök

Svettas något så kopiöst efter mina förlossningar. Herregud.. Det är blött i sängen. Håller i sig i typ 1-2 månader sen är det borta.

Har du dock frossa också så ska du såklart inte ignorera det utan att först kolla så det inte är någon infektion men just svettningarna är vanliga.

• Anonym

Men vad skönt det är att man inte är ensam i detta, utan att fler sitter eller har suttit i det här precis som jag, man känner sig lite mindre äcklig då. Ska ha flera tröjor bredvid sängen så jag kan byta under natten.

• Coyote
    Anonym skrev 2012-10-16 22:45:55 följande:
    Men vad skönt det är att man inte är ensam i detta, utan att fler sitter eller har suttit i det här precis som jag, man känner sig lite mindre äcklig då. Ska ha flera tröjor bredvid sängen så jag kan byta under natten.
    Kan rekommendera att införskaffa ett madrasskydd (om du inte redan har det), både för svettningar, mjölkpölar och bebiskräks.
  • Anonym (hm)

säger som de andra hormonavtändning OCH du svettas och kissar ut all överflödig vätska..

när jag fött mitt 1a barn, så hade jag svällt på mig ENORMA mängder med vätska..
    jag gick ner 13kg på 1v.. 5kg en natt, 4kg nästa natt och 3kg natten därpå....
    kissade helt galna mängder, lät som rena vattenfallen.. detta var veckan efter min sons födsel ;)) 

dvs dina svettningar är helt normala.. visst är det ofräsch, men helt normalt som sagt..
    när bebisen är 2-3-4mån så kan du förvänta dig att tappa massor med hår med... :P 

Svar på tråden Hjälp! Frossar å svettas otroligt på natten efter förlossning