Måste man ha två barn eller kan det räcka med ett????
Väljer att vara anonym eftersom det finns dem jag känner här inne som jag inte vill ska lägga sig i.
Jag har en dotter på ett år (15 mån) och hade en tuff graviditet.
Jag och maken har hela tiden tänkt att vi skulle skaffa syskon, och det tätt, men nu har vi börjat tänka om.
Vi har helt enkelt börjat känna att det faktiskt är mycket möjligt att det räcker med vår dotter för vår del.
Att vi vill kunna ge det barn vi redan har all den tid och uppmärksamhet hon behöver, att vi för hennes skull även vill få tid till att vårda och ge näring åt vår egen parrelation så att vi (till skillnad från många andra) orkar hålla ihop, att vi vill behålla vår ork och energi, att vi vill ha fortsatt god ekonomi så vi har råd att resa och göra roliga upplevelser tillsammans som familj...
Sådant känns väldigt viktigt för oss.
Dock verkar det som om endast ett barn inte är allmänt accepterat, utan man "måste" ha minst två.
Vad tycker ni? Vad ser ni för fördelar/nackdelar med att ha bara ett barn?
Det verkar vara väldigt svårt att få flerbarnsföräldrar att någon gång faktiskt medge att det kan vara väldigt tufft med flera barn (det kan jag också förstå eftersom det är klart man älskar dem allihop även om det är jobbigt ibland) - men det skulle vara bra om någon skulle kunna ge en konstruktiv syn på även en flerbarnssituation :)