• Anonym (Ett barn)

Måste man ha två barn eller kan det räcka med ett????

Väljer att vara anonym eftersom det finns dem jag känner här inne som jag inte vill ska lägga sig i.

Jag har en dotter på ett år (15 mån) och hade en tuff graviditet.
    Jag och maken har hela tiden tänkt att vi skulle skaffa syskon, och det tätt, men nu har vi börjat tänka om.

Vi har helt enkelt börjat känna att det faktiskt är mycket möjligt att det räcker med vår dotter för vår del.
    Att vi vill kunna ge det barn vi redan har all den tid och uppmärksamhet hon behöver, att vi för hennes skull även vill få tid till att vårda och ge näring åt vår egen parrelation så att vi (till skillnad från många andra) orkar hålla ihop, att vi vill behålla vår ork och energi, att vi vill ha fortsatt god ekonomi så vi har råd att resa och göra roliga upplevelser tillsammans som familj...
    Sådant känns väldigt viktigt för oss.

Dock verkar det som om endast ett barn inte är allmänt accepterat, utan man "måste" ha minst två.

Vad tycker ni? Vad ser ni för fördelar/nackdelar med att ha bara ett barn?

Det verkar vara väldigt svårt att få flerbarnsföräldrar att någon gång faktiskt medge att det kan vara väldigt tufft med flera barn (det kan jag också förstå eftersom det är klart man älskar dem allihop även om det är jobbigt ibland) - men det skulle vara bra om någon skulle kunna ge en konstruktiv syn på även en flerbarnssituation :)

• Svar på tråden Måste man ha två barn eller kan det räcka med ett????
  • Anonym

Tja, man får vara beredd på kommentarer om att man är ego, lat och snål, men det kan man sätta sig över.

• Anonym (Liz)

De e väl upp till var å en.. Vissa vill inte ha barn alls, andra vill ha massor. Vissa har tätt emellan, andra flera år.

Jag har 3st och ja de var kämpigt med 2 i tät ålder.. Idag har de super kul ihop och är glada att de har varandra. Jag växte upp ensam å saknade aldrig nåt syskon. Hade iofs varit kul med ett.

• Anonym

Klart man inte måste ! jag är fullkomligt nöjd med min goa son. Vi har det så bra

• emelielj

Jag tror säkert att det finns väldigt jobbiga stunder med två barn!
    Precis som att jag anar att det också är dubbel kärlek de fina stunderna.
    Jag är nyfiken på ämnet och sparar tråden.
    Vi har också en 15månaders, jag vill ha ett syskon men inte sambon.
    Så konstruktiv syn har jag inte tyvärr men är själv i valet och kvalet!

• Yn84

Klart man kan ha ett barn!
    Jag var själv inne på det länge men blev "nedröstad" av sambon. Hade nog kunnat nöja mig med ett barn egentligen men nu känns det såklart bra att vi ska ha ett till.
    Ser flera fördelar med ett barn men också nackdelar, som med det mesta i livet.
    Ni måste själv avgöra vad som passar er familj bäst! Barn ÄR krävande, den som säger nåt annat ljuger!

• Anonym (ett)

För mig och sambon räcker det med ett, vår fantastiske son på snart 4 o etthalvt!
    En del börjar kommentera...dax för syskon snart...inget att bry sig om! Man lever som man vill ha det inte för någon annan anser vi! Ingen av oss är högavlönad och vi vill ge allt vi kan och inte på något vis känna att vi inte har råd...vi lever gott på det vi har och kärleken i vår lilla familj!

• Anonym (Mamsy)

Har själv inga syskon och har ett barn nu som är 2 år. Jag har egentligen ingen "anledning" att inte skaffa fler barn men jag har ingen längtan efter fler heller. Lite konstigt inlägg kanske men det är väl klart att man inte ska känna sig tvingad att skaffa fler än ett barn om man inte vill det och jag tycker inte heller att man ska lägga värderingar i andras familjesituation.
    Jag har inte saknat syskon men jag kan förstå att man tycker om sina syskon på ett speciellt sätt. Å andra sidan har jag haft turen att ha bra vänner och en bra man... så ensam är jag inte även om man kallar det "ensambarn". Tror att det helt handlar om hur föräldrarna är oavsett om man har syskon eller ej om man har en bra barndom. Så oavsett om ni har ett barn eller 12, en förälder eller fyra, så länge ni är bra föräldrar så kommer era barn att vara nöjda oavsett hur familjen ser ut.

• EmmaHenke

Jag va först inne på att bara ha ett barn men efter pratat med flera som är ensambarn ångrade jag mig. Dom sa alla att dom önskade sig syskon, hade varit skönt att ha stöd när föräldrar blir gamla osv. Vi fick våra barn tätt men har aldrig kännt att det påverkat vår relation, den blir bara starkare och starkare. Men alla gör ju självklart som dom vill.

• Anonym

Tycker alla får göra som de vill. Men jag är själv uppvuxen med en bror som är två år yngre. vilket var en väldig trygghet och vi fick en bra kompisrelation. Vi kunde alltid leka med varandra på semester osv och var inte så "beroende" av mamma och pappas uppmårksamhet hela tiden. så därför vill jag med ge min son ett syskon. Mem nu när jag är fravid börjar jag bli rädd för allt jobb.. tror de kommer vara jätte jobbigt ett tag.. tja detta kansle inte var något svar..? Mer varför jag vill ha två. Men alla får göra som de vill tkr jag som sagt!! :)

Svar på tråden Måste man ha två barn eller kan det räcka med ett????