• Primrose

Laga galonkläder som det blivit hål i?

Jag undrar om det är möjligt att laga ett par galonbyxor, som har fått ett par pyttehål på rumpan. Byxorna är nästan nya och i jättebra skick, men tyvärr lät personalen på dagis sonen åka med dem i en grusig backe och så gick det som det gick. Slöseri att inte kunna använda ett par nästan nya byxor pga av detta - så finns det något sätt att fixa det på? Kanske kan man stryka på någon tätande galonbit, och var köper man den i så fall?

Någon som vet?

• Svar på tråden Laga galonkläder som det blivit hål i?
  • pigglet

Jag tänker att man kan använda lagningslappar som man får med till sådana uppblåsbara barnpooler tex, eller gummibåtar. Eller till cykeldäck.

Annars skulle jag ta ett tåligt lim och limma fast en lapp på insidan, om det liksom finns kvar galon som går att limma ihop. 

• krompa

Jag lagade fjolårets galonisar med superlim och en bit av ett par gamla trasiga galonbyxor. 

• Primrose

Ok - tack för tips. Jag har ingen gammal trasig galon. Men det är pyttesmå hål, så jag kan kanske, som du pigglet föreslår, ta ett vanligt tyg på insidan och få till det med ett superlim!

• Queenie70

Allt du behöver finns i ett litet däcklagarkit!

• Hannish

Jag testade att laga med cykellagningslappar, funkade inte alls, så det kan jag inte rekommendera.
    Smart tips att laga med gamla galonisar, skall spara nästa par som går sönder som reservtyg  

• Chridhe

Dotterns halvgamla lagade jag med silvertejp :) (klippte ut två hjärtan och klistrade fast i rumpan, funkade rätt bra!)

• Primrose

Tack för tipsen - det verkar ju finnas flera olika lösningar!
    Helst skulle jag vilja sätta något på insidan, men det där med små hjärtan kunde kanske vara något.
    Cridhe: vad är silvertejp? Är det sådan där silverfärgad tejp som känns litet som el-tejp?

• cloudberry79

Gå till en sybehörsaffär och köp lagningslappar, det är självhäftande gummilappar som finns i flera olika färger. Funkade utmärkt på sonens överdragsbyxor. Jag tror att det även kan finnas i svart på stormarknader (mitt Coop har iaf svarta), men finns som sagt i många färger hos detaljhandeln.

(M)amma
  • Chridhe
    Primrose skrev 2012-10-16 22:15:15 följande:
    Tack för tipsen - det verkar ju finnas flera olika lösningar! Helst skulle jag vilja sätta något på insidan, men det där med små hjärtan kunde kanske vara något. Cridhe: vad är silvertejp? Är det sådan där silverfärgad tejp som känns litet som el-tejp?

Silvertejp=gaffatejp. Silverfärgad vävtejp
  • Primrose

cloudberry: ja, det låter ju jättebra! Det var något sådant jag hoppades på när jag skrev trådstarten.

• nozpa
    Chridhe skrev 2012-10-16 22:23:35 följande:

Silvertejp=gaffatejp. Silverfärgad vävtejp

Ja, den riktiga varianten! Inte den där superbilliga kopian.
Svar på tråden Laga galonkläder som det blivit hål i?