• Ggb76

Resa långt (Australien) med 10-månaders

Hej

Vi ska resa till Australien i jul, vår son kommer då att vara 10 månader.
    Den långa biten av resan beräknas ta 8+10 timmar (2 timmars stop-over i Abu Dhabi)

Vi kommer troligtvis INTE att få bassinet då flygbolaget har en gräns på max 10 kg för att barnet ska få ligga i bassinet. Dessutom är jag rädd att han ändå är för lång för en bassinet då han redan nu vid 7,5 månads ålder är 78 cm lång!

Jag eftersöker därför tips på hur man klarar en så lång resa om man inte har tillgång till en bassinet. Var i planet har ni som rest långt suttit? Har ni (fått lov att) bädda på golvet eller har barnet sovit i knät? Andra bra tips för att klara en så lång resa med 10-månaders baby?!

Om någon har erfarenhet av Etihad Airways (service, babymat, allmänt bemötande av barnfamilj, mm) så får ni också gärna dela med er!

• Svar på tråden Resa långt (Australien) med 10-månaders
  • Binky

Varför skulle han inte få bassinett? Vi har flugit mycket med sonen, senast var han 20 månader och fick då en stol att sitta där bassinetten skulle sitta.
    Men han tycker annars att det är kul att flyga. Låt han titta på flygplanen och springa runt mycket innan ni stiger på. Vår son brukar somna så fort planet lyfter pga motor ljudet (tror jag) ha napp redo för luft trycket bara. Sen har jag alltid en aktivitets väska med, tex. Klistermärken, kritor och nya appar på telefon.

• evaoregon

När jag flög ensam med vår son (9 månader vid utresan och 10 månader vid hemresan) ifrån USAs västkust till Köpenhamn så gick jag bara förbokad bassinett på resan till Europa.  På hemresan blev jag utan.  Rynkar på näsan  Sonen sov i knäet på hemresan.  Ena flygresan var på 10 timmar och sedan mellanlandning och ytterligare någon timmes flyg.  Ni är ju två så då blir det enklare.  Flört

Barn brukar inte få sova på golvet pga turbulens mm.

• evaoregon
    Binky skrev 2012-10-16 23:17:04 följande:
    Varför skulle han inte få bassinett? Vi har flugit mycket med sonen, senast var han 20 månader och fick då en stol att sitta där bassinetten skulle sitta.
    Vilket flygbolag var det med?  Det är olika vad flygbolagen erbjuder och ibland får man inte ens bassinett som är förbokad (det hände mig med SAS och jag känner många som har samma erfarenhet med just SAS).  
  • hannis

Amma vid start och landning.

Ha med bärsele. Bra både vid mellanlandning och under flygning.

Har med massor av snacks tex russin, frukt, kex osv.

Tag med iPhone/iPad/annan underhållning som barnet gillar.

• hannis

Och just det. Barnmat får väl bara barn över 2 år? Kolla det, annars ta med gott om mat också!

• MammanJulia

Undrar bara om ert barn behövde tidigarelägga eller få ngt extra vaccin för Australien?:)

• Ggb76

Både ja och nej. Vi tyckte - och BVC gick med på - att han kunde få Hep B vaccinet i och med att vi ska stanna längre än 3 veckor i Australien. Nu är Australien inte med i listan över riskländer (där man bör ta sprutan om man ska stanna längre än 3 veckor) men Hep B är ju bra att ha även i framtiden, tänkte vi. Så den får han.

Sen tidigarela vi MMR-sprutan, den som man normalt får vid 18 månader. Vi hade först tänkt att skippa detta. Det Australiensiska vaccinationsprogrammet är väldigt likt det svenska och där får de MMR vid 12 månaders ålder. Så, inga andra 10-månaders bebisar kommer vara vaccinerade, så varför tidigarelägga?
    Men så var jag på en föreläsning på BVC där en barnläkare berättade om "spädbarns vanliga sjukdomar och åkommor". Då tog han bl a upp just mässlingen och berättade att mässlingen ÄR en allvarlig barnsjukdom, 1 av 3000 barn dör oavsett tillgång till behandling. I och med att mässlingsvaccin infördes permanent i vaccinationsschemat 1979, och därmed är så många som 98% (tror jag han sa) vaccinerade så har Sveriges unga befolkning numera ett mycket gott skydd helt enkelt pga att när ett mässlingfall dyker upp så får det inte fäste. Men mässlingfall dyker ändå upp, och är då inte lika stor andel av befolkningen vaccinerade så får det också lättare spridning, och är man då INTE vaccinerad så löper man större risk att få sjukdomen. Han kollade på WHOs hemsida (där man tydligen kan läsa sig till sånt här) och sa att i Australien är vaccinationsutbredningen ca 80% av befolkningen, sålunda fler potentiella smittbärare i omlopp, således större risk för vår lilla kille att få sjukdomen om han skulle ha oturen att vara i närheten, sålunda tyckte den här barnläkaren att man alltid ska tidigarelägga MMR om man ska utomlands. Om man kan det, den kan tidigast tas från 9 mån ålder.

Sen är det tyvärr så att om en bebis får första sprutan före 12 månaders ålder så måste de ta om den igen vid 18 månader ändå ... Otur för vår lille kille så sätt, för det är ju aldrig kul att ta sprutor Andra sprutan ges sen i skolåldern, tror det är vid 7 eller 8 års ålder.

• Kardemamma
    hannis skrev 2012-10-17 17:42:57 följande:
    Och just det. Barnmat får väl bara barn över 2 år? Kolla det, annars ta med gott om mat också!
    Det beror nog på bolag. Vi reste till Nya Zeeland med Singapore Air när dottern var 7 månader och de hade en massa burkmat att välja på. Vi fick hur mycket vi ville. Även frukt och kex. 

Apropå bassinett, åter igen som beror det nog på bolaget. När vi flög hade vi en familj brevid som fick en bassinett till en ettåring.

Lycka till med resan! 
Svar på tråden Resa långt (Australien) med 10-månaders