Du verkar vara bra på att uttrycka dig i skrift. Om du skriver ner vad du vill ha sagt innan ett möte så kan det vara lättare för dig att förmedla vad du känner.
Du kan göra känslokort. Antingen så googlar du upp bilder på olika känslor eller så skriver du bara "GLAD", "LEDSEN", "BEKYMRAD", "ARG", osv på olika kort så du kan visa upp.
När du ska göra en utredning på Aspergers så kommer du få träffa folk som träffas sådana som du dagarna i ända. De vet att att du har problem med ansiktsuttryck, att läsa av vad folk menar och kan ha svårt med att förmedla vad du känner när de frågar. Annars hade du inte haft behov av en utredning.
Utredningen är inte bara ett sätt att ta reda på om någon har någon NPF diagnos eller inte, det är också ett bra sätt att hitta dina starka sidor och göra en funktionsbeskrivning över hur du fungerar och vad du behöver extra mycket hjälp med. Som jag skrev tidigare så tror jag att en av dina starka sidor är att förmedla dig i skrift mer än verbalt. Och det är ju bra att veta, då kan det vara lättare för dig att göra tester som är mer inriktade på just skriftliga svar.
En funktionsbeskrivning är bra att ha när man ska hitta rätt hjälpmedel och andra åtgärder som ska passa dig.
Innan du har genomgått din utredning kan du kontakta din NP-enhet och fråga om du kan få träffa arbetsterapeuten så du skulle kunna få testa tex bolltäcke som är lugnande och kan motverka panikångest. Du kan även få hjälp med struktur och rutiner med hjälp av tex en Sigvarttavla som talar om för dig när det är dags för tex dusch. Du kan få hjälp med Appar till mobilen för att lättare klara av vardagliga rutiner.
Hoppas jag har skrivit så du förstår, jag försöker skriva NPF-vänligt. Om det är något som du tycker är oklart så säg till mig.
PS, var en besvärlig person, ring/skicka mail några gånger i månaden och fråga om det finns återbudstider eller hur långt fram i kön du är. Det kan göra att du får hjälp tidigare.