• Bräckehäxan

Emmaljunga Edge Duo S eller Kronan Duo S?

Jag ska ha mitt andra barn framåt våren, jag har ingen brådska med att beställa vagn men jag tycker det är så fasligt roligt så självklart har jag redan börjat kolla runt... 

Vet vad jag vill ha för typ av vagn, trodde inte det fanns nån som matchade mina krav, men tji fick jag.
    Har nu hittat 2 st som verkligen passar in mina kriterier.

Till sonen hade jag nitro med city korg, den var vi väldigt nöjda med. Förutom att den är så låg och nätt. Då min man är lååång (198cm) så såg det väldigt dumt ut när han gick med vagnen.

Jag har nu upptäckt Emmaljungas nya chassi "duo s" till Edge duo combi vagnen.  En riktigt bra kombination av en rejäl vagn men samtidigt med samma smala och smidiga mått som nitron. Match made in heaven!

Nu idag fick jag dock se att även Kronan har kommit med ett Duo S chassi till sin duo vagn. My god!
    Från att tro att min drömvagn inte gick att få, till att behöva välja!! *pust*

så - ni som också är intresserade av att jämföra vagnar in på sömmarna, hjälp mej bena ut vilken av dessa två fantastiska vagnar som är BÄST!

de enda skillnaderna som jag kommer på just nu är att kronan har lufthjul medans emmaljunga har punkteringsfria.
    Sen är det givetvis designen som är den stora  skillnaden. 
    Liggdelarna är rymliga på båda två.
    Sufletten är inte lika framdragbar på kronan som på emmaljungan...

Nån mer som står i valet och kvalet mellan dessa två vagnarna??

• Svar på tråden Emmaljunga Edge Duo S eller Kronan Duo S?
  • Lillhjärta

Jag har nydligen beställt Emmaljungan! Kronant har min bror, tycker inte alls den är lila snygg som Emmaljunga!

Ska hämta ut den i Januari!

:) så jag röstar på Emmaljunga

BF 28 februari 2013 ?
  • Bräckehäxan
    Lillhjärta skrev 2012-10-17 12:42:37 följande:
    Jag har nydligen beställt Emmaljungan! Kronant har min bror, tycker inte alls den är lila snygg som Emmaljunga!
    Ska hämta ut den i Januari!
    :) så jag röstar på Emmaljunga
    nu blir jag nyfiken... är det edge med duo s chassi du beställt? 
    har din bror den nya kronan med duo s chassi? den släpps ju inte förrn mitten av november...

jag lutar nog mera åt emmaljungan faktiskt, samtidigt som den moderna designen och lufthjulen på kronan lockar mej liiite,,,,,  
  • Lillis80

Kronan har en del smarta funktioner som Emmaljungan saknar, t.ex. bärhandtagen fram som garanterar ett säkert lyft, solkepsen i skärmen som är riktigt bra och det steglöst ställbara ryggstödet. Jag har både en Kronan Duo (ej duo S förstås) och en Emmaljunga, och jag gillar Kronan mer pga fuktionerna jag redan nämnde. Annars är de ganska likvärdiga. Sen är ju luftdäck behagligare för den som åker i vagnen. Det blir tystare och mjukare skump :)

• sophiie

Har aldrig ägt en kronan vagn. Men vad jag har hört och läst på fl så är kronan måna om deras rykte och hjälper mer än gärna till vid problem. Kronan säljer väl separata "tyger", så man kan ändra färg på vagnen.

Skulle jag idag välja mellan de vagnar du tänker på skulle jag dels tänka på vikten. Vilken vagn väger mest / mest otymplig.
    Om de är lika så skulle jag köpa kronan :)

• Lillhjärta
    Bräckehäxan skrev 2012-10-17 12:53:00 följande:
    nu blir jag nyfiken... är det edge med duo s chassi du beställt? 

har din bror den nya kronan med duo s chassi? den släpps ju inte förrn mitten av november...

jag lutar nog mera åt emmaljungan faktiskt, samtidigt som den moderna designen och lufthjulen på kronan lockar mej liiite,,,,,  

Ja Emmaljungan, den kom ut i butik första Oktober, så var o prov körde den lite o beställde den, har bara sätt de på nätet innan, men va säker på att jag gilla den.

Nä dom har förra årets kronan, tycker dom ser typ likadana ut o jag gillar dom inte. Emmaljunga är finare!
    BF 28 februari 2013 ?
  • Bräckehäxan

Lillis80: tack för dina synpunkter, jag är lite tveksam till sittdelen dock eftersom det mest upprätta ryggläget är väldigt tillbakalutat så barnet inte kan sitta helt upprätt med ryggstöd. Suffletten är stor men den går inte att dra fram lika långt som emmaljungas, vilket va en funktion som vi älskade och använde mycket med sonen. Suffletten drogs ner till bågen när han sov/skulle somna. Jag gillar lufthjul, har aldrig haft det själv men kan tänka mej att det ger en bra körkänsla. Jag gillar dock inte tanken på punktering, så det är lite dubbla tankar om lufthjul.

I liggdelen på emmaljunga finns både myggnät och ett solsegel som jag tror jag uppskattar och använder mer än funktionerna i kronans liggdel. Båda har ett ryggstöd som kan fällas upp och båda har vädringslucka. Emmaljungas har vaggfunktion...

Vi tycker nog också att emmaljungas är snyggare och sportigare.... Vi har ju lång tid än att fundera men emmaljunga känns som "mer oss" sen vet vi juh vad vi får eftersom vi haft emmaljunga innan!

• Lirpa09

Upptäckte Emmaljunga edge duo med svängbara framhjul idag. Kärlek vid första ögonkastet! :) Men... Jag har inte lust att köpa en helt ny vagn. Hur länge har dessa funnits på.marknaden? Finns det någon annan vagn som är något lik denna? Svängbara stora framhjul . Känns som dem funkar bättre i snö och terräng än två små hjul fram?

• Bräckehäxan

vi blev också förälskade i edge duo s så fort vi såg den... vi kommer köpa en sån..

men om man inte vill köpa en ny vagn så blir det nog tyvärr svårt med båda dessa modellerna... både edge duo s och kronan duo s är nämligen helt nya modeller...  

• Lirpa09

Finns det ingen annan modell som påminner om dessa? Som funnits på marknaden lite längre?

Svar på tråden Emmaljunga Edge Duo S eller Kronan Duo S?