• Anonym (Orolig)

Hjälp! Min man har kommit i kontakt med en skådespelerska som han drömt om hela sitt liv, och nu chattar de om sex!

Hej alla!

Jag har ett problem, och det är det att jag är svartsjuk av mig och jag har verkligen jobbat med detta i flera år, för varken jag eller någon annan mår bra utav det.

Men idag blossade svartsjukan upp igen...
    Jag har tjatat på min man i flera år att skaffa Facebook och när han för ett par månader sedan köpte en iPad, så blev han medlem där. Det var jätteroligt tyckte jag, eftersom jag kunde skicka små meddelanden etc till honom.

Jag skall också berätta att min man har ett nästan fanatiskt intresse för en speciell film (kommer inte nämna namnet) med mycket sjukt innehåll. Han är även besatt i andra produktioner som regissören till filmen har gjort. I alla filmer är det inslag av sex och våld på ett mycket sjukt sätt.
    Filmen (och de andra filmerna) gjordes för cirka 25 år sedan, men är kultförklarade i somliga kretsar.

Nu har min man fått kontakt med den manlige regissören via Facebook, och det har jag inget emot. Inte heller att han visar upp foton på fans-sidan av alla filmer (han har dessutom trippla, ibland fler utgåvor av samma filmer, t ex t o m  amerikanska VHS-kassetter....) han äger, samt posters, tröjor etc...

Nu har det visat sig att han har fått kontakt med den kvinnliga skådespelaren i filmen via Facebook. Min man berättade detta själv. Låt oss kalla hette Josephine.
    Nåväl, min man berättade också att Josephine var misstänksam och ställde många frågor när han skickat vänförfrågan. Men till slut accepterade hon min man som vän.

De senaste dagarna har min man suttit med sin iPad varje ledig minut och på kroppspråket och hans sätt att dölja skärmen på paddan, har jag förstått att han inte velat att jag skall se vad han gör på nätet.

Jag skall säga som det är. Jag har tjuvläst för jag fattade att något var lurt. Alltså tjuvläst i hans Facebook bland privata meddelanden och kommit över av min man skrivna komplimanger till Josephine. En del meddelanden är borttagna förstår jag av sammanhanget, och de diskuterar även sex. (Jag kan föreställa mig att det har med inslagen i filmen att göra och att min man nog fantiserar om dem). 

Jag blir så ledsen. Han vill inte ha sex med mig, och så skriver han så där till en skådespelerska! Vad skall jag göra?  
    Jag försöker tänka att hon säkert gammal och ful nu när hon är 25 år äldre sen filmen gjordes. Men man skall också veta att han ser den här filmen, och de andra om och om igen. Dagligen söker han efter nya föremål på nätet som har med filmen att göra; filmer, musik, tröjor, planscher etc som har med filmen att göra. Det verkar vara någon slags fantasivärld.

Vi har varit tillsammans länge jag och min man och i övrigt är han väl ganska så normal, eller vad man skall säga. Han har annars normala intressen. I början av vårt förhållande var vi mycket intima med varann. Nu är vi inte intima alls och jag saknar det. 

Jag behöver råd. Inga spydiga kommentarer, tack. Jag är ledsen och upprörd. Skall jag säga att jag snokat i hans Facebook? Eller skall jag avvakta?

Jag vet varken ut eller in!

• Svar på tråden Hjälp! Min man har kommit i kontakt med en skådespelerska som han drömt om hela sitt liv, och nu chattar de om sex!
  • Tealhawk

Låter som att din man kan spela huvudrollen i en skräckfilm själv. Det låter inte som sunt intresse, utan snarare som en besatthet han har med filmerna.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (Eh)

Det är inte hon med falukorven i fäbojäntan?

• Kefir

Ja-a du...vet inte riktigt vad jag ska skriva. Att en man har ett stort intresse för något är ju inget att förfäras över kanske. Samla på Star Wars figurer av något särskilt slag, John Belushi filmer, allt som har med Arsenal att göra etc. 

När det då är sexuella inslag i det man samlar på vet jag inte om man borde bli mer "upprörd" över än ovanstående, kanske lite mer oroväckande då han då verkar ha blivit så intresserad av den här filmen att han vill leva den i realtid.

Jag skulle konfrontera honom med att jag läst hans FB och se hur han tar det. Hur tänker han? Vad är hans önskan med att ha kontakt med henne och regissören?

Låter vilket som inte hälsosamt att lägga ned så mycket tid riktad mot något annat när inte er relation verkar fungera.

Hoppas att du hittar någon lösning.
    Kram  

• pluvdo
    Anonym (Eh) skrev 2012-10-17 13:12:47 följande:
    Det är inte hon med falukorven i fäbojäntan?
    Haha jag tänker mer typ Jörg Buttgereit eller något sådant slafsigt.
  • Anonym (Molly)

Du ska låta maken ha vilka vänner han vill på facebook och du ska inte ha synpunkter på vad han skriver eller vem han har kontakt med.
    Att tjuvläsa privata meddelanden är lika illa som att öppna någons post.

Hur skulle du känna om någon övervakade och tjuvläste din inbox på facebook?

Trodde du att din man bara skulle vänta på meddelanden från dig när han gick med i facebook?

• NadiaMi

Har han ett så pass "speciellt" intresse rent sexuellt så kan han ju vilja skona dig från det, och istället för att tvinga sig själv eller dig att göra något ni inte vill så blir det inget alls i sängkammaren.
    Trist iofs, och det ser jag som ett separat problem från hans besatthet kring filmerna.

Hans kontakt med skådespelerskan lär inte leda till mycket. Tror jag iallafall. Risken lär ju inte vara så värst stor att;
    1. Han tar sig ur 'film-bubblan' och kan se henne som person istället för 'rollfigur' i filmen.
    2. Hon finner en beundrare av en film hon spelade in för 25 år sedan så intressant att hon vill träffas, när det mesta han pratar om bara handlar om den 25 år gamla filmen - eller ja, omöjligt är det väl inte att han frågar om hon har samma intressen privat även nu men...
    3. Hon identifierar sig med karaktären från den 25 år gamla filmen och vill försöka återuppleva det med någon som förmodligen inte heller finns i samma land som hon själv gör.

Som jag ser det har ni två problem.
    Det ena är sexlivet. Något som du bör prata med honom om utan att dra upp hans besatthet med filmen eller hans kontakt med skådespelerskan.
    Det andra är hans besatthet kring filmen som verkar ha tagit över lite väl mycket. Men det kan vara nyhetens behag. Hur länge har det pågått nu, sedan han hittade mer information om filmen och fick kontakt med skådespelerskan? Säg till honom att du skulle vilja spendera lite mer tid med honom, utan distraktioner från mobiltelefoner, internet och annat. Boka in någon gemensam aktivitet en kväll, eller föreslå att ni har en kväll eller två i veckan med avstängda datorer, ipad, mobiler då ni t.ex. ser film tillsammans, äter något gott, går ut på bio eller bara en promenad eller vad som helst egentligen bara det är utan internet eller konstant uppkoppling och nåbarhet.

• Anonym

Låter konstigt att en skådespelerska som gjort en film vill ha kontakt med ett fan som vill snacka om sexet i filmen....finns väl ingen seriös skådis som håller på så? Är du säker på att hon gillar det han skriver? Hon kanske tycker han är värsta stalkern?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Molly) skrev 2012-10-17 13:41:49 följande:
    Du ska låta maken ha vilka vänner han vill på facebook och du ska inte ha synpunkter på vad han skriver eller vem han har kontakt med.

Trodde du att din man bara skulle vänta på meddelanden från dig när han gick med i facebook?

Ja, det har du rätt i. Jag skäms verkligen över att jag gjort så här, gått in och snokat. Å andra sidan tror jag att han snokat på min sida också.
  • MissSandra

Men i ett förhållanden har man väl INS hemligheter? Min man får gärna gå in i mins medd och kolla. Har inget hemligt där. Och får man något från en kille så är jag ÄRLIG! Eftersom han inte ville visa så ja då fick du
    Kolla själv. Inge konstig med det. Oh nej det är inte normalt eller snällt att gömma hemliga konversationer om sex!

• sextiotalist

Han har blivit besatt, så enkelt är det. Det finns de som blir det, besatta av sin idol. En snabb googling visade att det är inte Fäbodjäntan i varje fall, den har nästan 10 år till på nackenFlört

MissSandra skrev 2012-10-17 14:19:02 följande:
    Men i ett förhållanden har man väl INS hemligheter? Min man får gärna gå in i mins medd och kolla. Har inget hemligt där. Och får man något från en kille så är jag ÄRLIG! Eftersom han inte ville visa så ja då fick du
    Kolla själv. Inge konstig med det. Oh nej det är inte normalt eller snällt att gömma hemliga konversationer om sex!
    Man kanske inte har egna hemligheter, men man har kanske vänner som vill ventilera saker med en, som inte de vill att ens sambo/man/fru ska ha reda på.

Jag har vänner som skrivit rätt privata saker till mig, saker som de vill skall stanna mellan mig och den personen ifråga och jag skulle bli oerhört besviken om min sambo hade rotat rätt på dessa meddelande. Nu brukar jag berätta att jag gör det, och kanske bollar lite med honom, men aldrig lämna ut personen ifråga.  

• Anonym
    Anonym (Molly) skrev 2012-10-17 13:41:49 följande:

Vilken moralpredikan!
    TS har rätt, hon vill skydda sig själv och det bör man göra, det är sund. Det är fullt av TS man att ljuga också! Om någon som man är beroende av(ens partner, ens arbetsgivare osv) ljuger för en så det är ens förbannade plikt mot sig själv att få reda på sanningen.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-10-17 14:53:24 följande:
    Vilken moralpredikan!
    TS har rätt, hon vill skydda sig själv och det bör man göra, det är sund. Det är fullt av TS man att ljuga också! Om någon som man är beroende av(ens partner, ens arbetsgivare osv) ljuger för en så det är ens förbannade plikt mot sig själv att få reda på sanningen.

Det kan finnas anledningar till lögnen (nu kanske det inte är så i Ts fall), men jag har just nu mailkontakt med en kvinna i en destruktiv relation och mailen är hennes enda livlina ut. Så nej, man har endast om det är väldigt allvarligt som man kan ta sig den rätten
  • Anonym

Vad är du rädd för TS? Det är bara att tala om för din man vad du tycker om hans udda intressen, att du är missnöjd med hur ni har det, vad är du rädd för, vad är det som kan hända. Man skall absolut kunna sätta greäns iställer för att gå runt och vara olycklig

• Jellybeanbaby

Vad är det för fel u huvudet på karln? Har ni fått det undersökt?

• Wittra

Känns lite löjligt när en fullvuxen man håller på en tonåring gällande skådisar/sångare etc. Okej, han tycker hon är het och bra i rollena men sedan borde det liksom vara färdigt där. Jag tycker också somliga skådisar är såååå snygga, följer t.e.x Dexter och tycker Michael C. Hall är skithet men jag skulle ju knappast stalka reda på honom och sitta och dregla över en chatt eller forumsida. 

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-10-17 14:01:31 följande:
    Ja, det har du rätt i. Jag skäms verkligen över att jag gjort så här, gått in och snokat. Å andra sidan tror jag att han snokat på min sida också.
    Vad fan är det att skämmas för. Det är den enda späånning man får ha i ett förhållande. Sen ska man inte ha nått att dölja heller, så han får skylla sig själv.

jag tycker att du ska ta ett allvarligt snack med honom, säg att han är störd i huvudet och om han inte slutar så lämnar du honom.
Svar på tråden Hjälp! Min man har kommit i kontakt med en skådespelerska som han drömt om hela sitt liv, och nu chattar de om sex!