• Maskrosludd

    Föräldrar med ADHD!

    Hur får ni ihop det där hemma? Hur gör ni med handlandet, badandet, tandborstandet, läggandet, matlagandet, räkningarna, dammsugandet, tvättstugan, nycklarna, gympakläderna, mötena, dammandet, diskandet, kastandet, sorterandet, ordnandet, pappersarbetet, humöret, tandläkartiderna, klassfesterna, plockandet, veckobreven, läxorna, aktiviteterna, livet? pust.

  • Svar på tråden Föräldrar med ADHD!
  • pluvdo

    Nu är sonen bara 2½, så som tur är slipper jag fortfarande ta hand om kalas och aktiviteter och så. Jag får hemmalivet att fungera bra även om vi alltid är sena till och från dagis, samt till BVC-möten och sådana saker. Ja, i princip alltid i alla fall. 99,9% av gångerna. Jag ändrade till och med tid på dagis till 9:30 eftersom jag alltid var sen när han skulle börja vid 9, men det ledde ju bara till att vi började komma dit vid 10 istället.

    Jag har dock inget jobb, så om jag fick det och skulle bolla hemmaliv OCH jobb så vet jag inte hur det skulle gå. Det är någonting jag har ångest inför när jag kommer behöva göra. Jag känner att jag behöver få vara ensam på dagarna ibland när sonen är på dagis och bara få återhämta mig, eftersom humöret och orken tar stryk annars.

    Jag går på ett arbetslivscentrum och där kom jag idag överens med en där om att jag skall träna tisdag, torsdag och fredag och vara på arbetslivscentrum på onsdag varje vecka. Vilket bara lämnar måndagen för mig själv. Jag vet inte hur länge jag orkar med det. För samtidigt så skall man orka gå upp på morgonen, ta den där "JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS!!!"-kampen med sonen, handla, städa, tvätta, laga mat, bada och natta UTAN att tappa humöret. Vilket jag har svårt för ibland redan. :)

  • Maskrosludd
    pluvdo skrev 2012-10-17 13:24:00 följande:
    Nu är sonen bara 2½, så som tur är slipper jag fortfarande ta hand om kalas och aktiviteter och så. Jag får hemmalivet att fungera bra även om vi alltid är sena till och från dagis, samt till BVC-möten och sådana saker. Ja, i princip alltid i alla fall. 99,9% av gångerna. Jag ändrade till och med tid på dagis till 9:30 eftersom jag alltid var sen när han skulle börja vid 9, men det ledde ju bara till att vi började komma dit vid 10 istället.

    Jag har dock inget jobb, så om jag fick det och skulle bolla hemmaliv OCH jobb så vet jag inte hur det skulle gå. Det är någonting jag har ångest inför när jag kommer behöva göra. Jag känner att jag behöver få vara ensam på dagarna ibland när sonen är på dagis och bara få återhämta mig, eftersom humöret och orken tar stryk annars.

    Jag går på ett arbetslivscentrum och där kom jag idag överens med en där om att jag skall träna tisdag, torsdag och fredag och vara på arbetslivscentrum på onsdag varje vecka. Vilket bara lämnar måndagen för mig själv. Jag vet inte hur länge jag orkar med det. För samtidigt så skall man orka gå upp på morgonen, ta den där "JAG VILL INTE GÅ TILL DAGIS!!!"-kampen med sonen, handla, städa, tvätta, laga mat, bada och natta UTAN att tappa humöret. Vilket jag har svårt för ibland redan. :)
    Ja, förstår precis! Jag hade inte alls lika stora problem när jag var mammaledig och inte behövde kombinera allt kaos med att dessutom jobba! 

    Men vet du, enligt mina erfarenheter så mår jag bättre och blir något lugnare av att träna så det tror jag är bra för dig, hur länge ska du träna vid varje pass? Finns det inte tid för att vara hemma själv efteråt? Se det som att träningen också är din egentid. ta på dig lurar och lyssna på bra musik och bara var! För mig blir det så att jag alltid kommer på de bästa idéerna på crosstrainern, där är jag plötsligt klar i huvudet och kan fokusera på en sak i taget. 
  • pluvdo
    Maskrosludd skrev 2012-10-17 13:30:17 följande:
    Ja, förstår precis! Jag hade inte alls lika stora problem när jag var mammaledig och inte behövde kombinera allt kaos med att dessutom jobba! 

    Men vet du, enligt mina erfarenheter så mår jag bättre och blir något lugnare av att träna så det tror jag är bra för dig, hur länge ska du träna vid varje pass? Finns det inte tid för att vara hemma själv efteråt? Se det som att träningen också är din egentid. ta på dig lurar och lyssna på bra musik och bara var! För mig blir det så att jag alltid kommer på de bästa idéerna på crosstrainern, där är jag plötsligt klar i huvudet och kan fokusera på en sak i taget. 
    Jag har tränat fem gånger tidigare under de senaste två veckorna (tre gånger förra veckan, en gång veckan innan och en gång hittills denna veckan) och det brukar bli 1-1½ timme per gång. Sedan har jag gått igenom alla maskiner de har och då känns det meningslöst att stanna kvar längre. :)

    Jag går med två vänner så det blir ofta att vi pratar när vi tränar. Vilket är ganska så skönt, för om jag varit själv så hade jag nog bara kommit på ursäkter och struntat i att gå hälften av gångerna. Det känns skönt att ha någon annan att göra saker för, om du förstår hur jag menar.

    Är du också sådan att det är lättare att motiveras till att göra saker om du gör dem för någon annan än för dig själv?

    Exempelvis så städade jag nästan aldrig innan jag fick barn och jag kunde äta typ mackor eller Billys pan pizza till middag flera dagar i rad, men sedan jag fick barn så dammsuger jag minst tre gånger i veckan, plockar undan varje kväll och lagar mat varje dag för hans skull.
  • Maskrosludd
    pluvdo skrev 2012-10-17 13:37:38 följande:
    Jag har tränat fem gånger tidigare under de senaste två veckorna (tre gånger förra veckan, en gång veckan innan och en gång hittills denna veckan) och det brukar bli 1-1½ timme per gång. Sedan har jag gått igenom alla maskiner de har och då känns det meningslöst att stanna kvar längre. :)

    Jag går med två vänner så det blir ofta att vi pratar när vi tränar. Vilket är ganska så skönt, för om jag varit själv så hade jag nog bara kommit på ursäkter och struntat i att gå hälften av gångerna. Det känns skönt att ha någon annan att göra saker för, om du förstår hur jag menar.

    Är du också sådan att det är lättare att motiveras till att göra saker om du gör dem för någon annan än för dig själv?

    Exempelvis så städade jag nästan aldrig innan jag fick barn och jag kunde äta typ mackor eller Billys pan pizza till middag flera dagar i rad, men sedan jag fick barn så dammsuger jag minst tre gånger i veckan, plockar undan varje kväll och lagar mat varje dag för hans skull.
    Jag vill absolut inte träna med någon annan, jag blir irriterad över att de är så långsamma och lata, känner mig bara sinkad. Kan inte heller prata under tiden. Jag vill ha full fokus och the eye of the tiger ;) Tar däremot gärna långa promenader utan (egna) prestationskrav tillsammans med någon annan.

    Haha! Jo, nu när du säger det så! Jag skötte mig väsentligt bättre med städningen och kosthållning när barnen var små. Nu är dom dock ganska stora och jag är ett kaos, framförallt med städning. Kanske dags för en bebis? ;p
  • pluvdo
    Maskrosludd skrev 2012-10-17 13:46:45 följande:
    Jag vill absolut inte träna med någon annan, jag blir irriterad över att de är så långsamma och lata, känner mig bara sinkad. Kan inte heller prata under tiden. Jag vill ha full fokus och the eye of the tiger ;) Tar däremot gärna långa promenader utan (egna) prestationskrav tillsammans med någon annan.

    Haha! Jo, nu när du säger det så! Jag skötte mig väsentligt bättre med städningen och kosthållning när barnen var små. Nu är dom dock ganska stora och jag är ett kaos, framförallt med städning. Kanske dags för en bebis? ;p
    Jag är nog långsam och lat så då passar det mig att träna med andra. :) Fast sinkad? Om du springer på ett löpband exempel så är det ju inte direkt att du springer iväg från den bredvid dig som går långsammare på sitt löpband. :D Men ja, när man blir mer tränad och tycker det är roligare så kanske man blir så som du beskriver. Att man vill fokusera mer på träningen. För det känns som att jag hade tagit i mer när jag tränat om jag varit själv än jag gör nu när jag är med andra. Just eftersom man stannar upp och pratar då och då.

    Ja, du får ta och skaffa en bebis. Då blir det nog mycket bättre. Om man bortser från att bebisen måste tas om hand också. Det är ju den lilla haken med bebisar. Och att man under första året är så trött av sömnbrist att hemmet förfaller totalt. Det var först när sonen började leka själv här hemma som jag blev bättre på att städa och sådana saker.


  • Maskrosludd
    pluvdo skrev 2012-10-17 14:00:13 följande:
    Jag är nog långsam och lat så då passar det mig att träna med andra. :) Fast sinkad? Om du springer på ett löpband exempel så är det ju inte direkt att du springer iväg från den bredvid dig som går långsammare på sitt löpband. :D Men ja, när man blir mer tränad och tycker det är roligare så kanske man blir så som du beskriver. Att man vill fokusera mer på träningen. För det känns som att jag hade tagit i mer när jag tränat om jag varit själv än jag gör nu när jag är med andra. Just eftersom man stannar upp och pratar då och då.

    Ja, du får ta och skaffa en bebis. Då blir det nog mycket bättre. Om man bortser från att bebisen måste tas om hand också. Det är ju den lilla haken med bebisar. Och att man under första året är så trött av sömnbrist att hemmet förfaller totalt. Det var först när sonen började leka själv här hemma som jag blev bättre på att städa och sådana saker.


    haha ja sinkad på ett sätt som ungefär som på jobbet, om jag måste jobba tillsammans med någon så tycker jag bara att de är i vägen och jag kan inte vara lika effektiv och snabb som jag brukar ^^ Om jag tränar med någon annan så måste jag ju vara fokuserad och ta in allt den gör samtidigt som jag måste hålla på med mitt, blir för mycket intryck och för spretigt för mig!

    Jag var ganska pigg ändå första året! Hann gå ner över 30 kg i vikt och var väldigt aktiv med en massa olika saker! Jag var nog inte så trött! Jag är nog bra på bebisar, får skaffa 10 till! ^^

    Går hos arbetsterapeut och får just nu lära mig att skriva veckomatlistor och storhandla samt att hålla mig till de veckomatlistor vi har skrivit. Det kan ju låta lätt kan man tycka. Men det är inte varje fredagskväll man känner för att skriva listor eller varje söndagsförmiddag som man känner för att storhandla. suck. Det tar en hel del energi att planera en vecka i taget med hänsyn till alla aktiviteter och annat. Detta har vi gjort i 4 veckor nu och rutinen sitter inte riktigt i än. Däremot är det extremt skönt att slippa stå på ICA varje dag och fundera över vad man ska laga idag.
  • dec2010

    Ska svara senare. Är dock inte jag utan min man som har adhd (troligen, utredningen är inte klar ännu).

  • Maskrosludd
    dec2010 skrev 2012-10-17 14:33:44 följande:
    Ska svara senare. Är dock inte jag utan min man som har adhd (troligen, utredningen är inte klar ännu).
    min blivande man har också, och sonen ska utredas nu. Välkommen med svar! Skrattande
  • anyXX

    Jag har inte adhd men min man har. För honom har det hjälpt att ha en iPad med kalender som han lägger in signaler när han ska ta medicin etc. Planering är det mest jag som sköter och han blir informerad :) vi har delat upp att vi hämtar2 dagar var på dagis så vet man alltid vilken dag man ska jobba.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

    Vilken dag man ska hämta menar jag och vilken dag man kan jobba över....


    flicka 2008 & pojke 2010
  • dec2010

    Nu är utredningen klar, min man är tydligen ett solklart fall av adhd. Ska berätta mer om honom men just nu hinner jag inte.

  • jomma

    Gammal tråd, men jag söker andra att diskutera med.

    Min äldsta son är 8 år och skolan misstänkte att han har ADHD. Jag blev väldigt provocerad då jag alltid sett migsjälv i honom och sett det som att hans pratighet och att han inte kan vänta på sin tur etc. Jag är ju likadan. Då brjade jag alltmer fundera över det hela och ju mer jag läser om kvinnor och vuxna som har ADHD så stämmer pusselbitarna.

    Jag har haft flera depressioner och börjar fundera om det ine är så att ADHD är en av orsakerna till dem.

    Jag har nu tre små barn och är ensamstående. Före separationen har jag klarat att jobba, men ibland varit sjukskriven för depression. 

    Jag har oerhört svårt att planera dagen och frammåt ex för helgen och semestern. Det ger mig helt oerhörd ångest och tidigare planerade jag tillsammans med barnens pappa, men nu fattar jag inte hur jag ska klara detta.

    Jag har nästan inget umgänge kvar för jag orkar inte planera att träffas osv. Städning ska vi bara inte prata om. Det är fruktansvärt svårt att komma igång och när jag väl städar "fastnar" jag i detaljer. Ex läsa igenom gamla magasin om det fans något recept att spara etc. Jag har jobbigt med alla reklamblad o viktigare papper o gamla tidningar som ligger överallt i lägenheten. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill spara och var jag ska lägga papprena. Om jag ska sortera en av alla högar så går det åt en hal dag och all energi tar slut.

    Det jag menar är att det är svårt att ta hand om alla tre barnen själv ibland. Jag hatar intensivt alla rutiner trots att jag förstår att de skulle underlätta. På något sätt glömmer jag om jag bestämt någon rutin eller sätt att organisera.

    Problem är också humöret. Jag kan bli helt vansinnigt arg på min 8 åring som har ännu större problem med humöret än jag. Det är exv vid läggning det blir problem. Jag måste då ibland ta en "time out" och lugna ner mig. Detta är ju lite svårt eftersom jag nu är ensamstående.

    ville bara snacka med någon som har liknande erfarenheter som jag.

                          

Svar på tråden Föräldrar med ADHD!