• En glad tjej

Min dotter på sex år blir slagen i skolan.

Ja, som rubriken säger blir min dotter slagen i skolan. Det är tydligen inte bara hon utan även i princip alla andra i klassen också som blir slagna. Det är en person som gör detta och nu har det gått så långt att jag fik hem ett mail från klassföreståndaren om att min dotter hade fått ett knytnävsslag i ansiktet helt oprovocerat av hen. Händelsen skulle anmälas till rektorn enligt klassföreståndaren.

Jag pratade med klassföreståndaren som förklarade det hela och varför hen slåss har jag ingen aning om. Min dotter hade i alla fall känt sig väldigt kränkt efter detta slaget vilket jag kan förstå. Hen som slåss har gjort detta sedan terminsstarten och min dotter pratar ofta om hen och att det är jobbigt. Min dotter gråter när jag lämnar henne på fritids om morgnarna och jag går hem med en klump i magen, ska hen slå min dotter idag igen?

Igår ringde hens pappa till mig och var ledsen över vad som hönt men han verkade inte förstå att hans barn slår  barn typ varje dag. Vad gör man åt en sådan här siutation? Kan det vara så att personen som slår har en diagnos som inte blivit upptäckt än? Alla andra barn är snälla och slåss inte, varför slår man helt oprovocerat när man är sex år?

Jag är oerhört ledsen å mina dotters vägnar som inte har fått en bra skolstart.

• Svar på tråden Min dotter på sex år blir slagen i skolan.
  • Grodben

Usch vad jobbigt. Vet du vad som planeras att göras?

• En glad tjej
    Grodben skrev 2012-10-17 13:48:04 följande:
    Usch vad jobbigt. Vet du vad som planeras att göras?

Personalen säger bara att de har kolla på barnet och plockar bort hen så fort det händer något och pratar och förklarar att det är fel. Visst, barnen är bara sex år men jag är helt emot våld så slåss finns inte i min värld.
  • Severus

Den där "hen" låter inte helt sund i huvudet:(
    Tycker att barn som gång på gång tillfogar andra smärta, ska plockas bort från skolan tills det något görs åt beteendet
    Att "hen" har skolplikt och en massa "rättigheter" är, för mig, mindre viktigt.
    Ingen ska behövs bli slagen. Ingen!

I min äldste sons klass polisanmäldes en kille förra veckan. Avstängd blev han också. Han slogs oprovocerat och polisanmälan kom från en pappa, vars son blivit slagen i huvudet:(
    Nu är dessa killar 12 år, men oavsett ålder ska misshandel inte förekomma

• En glad tjej
    Severus skrev 2012-10-17 13:52:30 följande:
    Den där "hen" låter inte helt sund i huvudet:(
    Tycker att barn som gång på gång tillfogar andra smärta, ska plockas bort från skolan tills det något görs åt beteendet
    Att "hen" har skolplikt och en massa "rättigheter" är, för mig, mindre viktigt.
    Ingen ska behövs bli slagen. Ingen!

I min äldste sons klass polisanmäldes en kille förra veckan. Avstängd blev han också. Han slogs oprovocerat och polisanmälan kom från en pappa, vars son blivit slagen i huvudet:(
    Nu är dessa killar 12 år, men oavsett ålder ska misshandel inte förekomma
    Nä, jag undrar om det kanske ligger en diagnos bakom som inte är upptäckt kanske? Det kanske kan förklara hens beteende då? Nu är det ju så att barnen går i förskoleklass och här råder ingen skolplikt men jag tror ju knappast att hens föräldrar låter hen stanna hemma för att undvika att hen slåss.

Händer detta igen kommer jag allvarligt fundera på en polisanmälan fast det kanske är lite drastiskt när barnen bara är sex år?

Att något inte står rätt till med detta barn är uppenbart =(
  • glassen

Ja, det kan vara en oupptäckt diagnos. Det kan också vara ett uttryck för omsorgssvikt. Jag tycker du ska ta upp problemet med skolan igen, gärna rektorn. Om det är flera drabbade barn kanske ni kan gå samman också. Sedan kan du fundera över vilket intryck du fick av pappan. Om du är orolig på allvar kan man alltid göra en anonym anmälan till socialtjänsten.

• Litet My
    En glad tjej skrev 2012-10-17 13:56:47 följande:
    Nä, jag undrar om det kanske ligger en diagnos bakom som inte är upptäckt kanske? Det kanske kan förklara hens beteende då? Nu är det ju så att barnen går i förskoleklass och här råder ingen skolplikt men jag tror ju knappast att hens föräldrar låter hen stanna hemma för att undvika att hen slåss.

Händer detta igen kommer jag allvarligt fundera på en polisanmälan fast det kanske är lite drastiskt när barnen bara är sex år?

Att något inte står rätt till med detta barn är uppenbart =(

Vad/hur/varför barnet gör som han/hon gör får inte skolan berätta däremot kan du kräva av skolan att ditt barn skall vara tryggt under sin vistelse där.

Det kan vara mycket som ligger till grund för att barnet beter sig som han/hon gör vilket är upp till föräldrarna att ta tag i,även skolan gissar jag precis som förskolan har anmälningsplikt vid misstanke om barnet far illa.

I annat fall kan diagnos ligga bakom vilket ofta tar ett bra tag att utreda och hitta rätt former att få bukt med betendet. Det skolan kan göra i nuläget är det de har gjort dvs sätta en person att se till barnet och plocka det ur situationen innan någon skadas, helst en kompetent person som också kan lära barnet andra vägar att förmedla sig än genom att slåss.

På sonens skola är det flera barn som har diagnos och det finns mycket extrapersonal insatta just för det.

Men som sagt det det du kan/ska är att kräva av skolan att ditt barn är tryggt.

Att pappan inte kan vara mer än ledsen är förståeligt, minns när sonen av misstag råkade veva till ett annat barn med en gren rätt på örat hur himla mycket jag skämdes, har man ett barn som gör liknande saker varje dag gissar jag att det måste vara supertufft, speciellt som det inte finns så mycket mer som förälder till det utåtagerande barnet att trycka på skola,utredning eller vad som nu behövs. Om barnet är väldigt impulsivt behöver hjälpten komma där och då, det hjälper alltså inte mycket att säga åt barnet hemma, där har skolan ett ansvar. Jag tror det är minst lika svårt om inte värre att ha det barnet som gör andra barn illa som att vara den föräldern som har barn som blir slagna och veta att barnet måste skickas dit men uppenbarligen inte fixar det och skolan brister i omsorgen.

Men återigen tryck på skolan att ditt barn skall vara säkert och tryggt på skolan.    

Svar på tråden Min dotter på sex år blir slagen i skolan.