• Anonym

Har börjat med med ssri och undrar över andras erfarenheter av insättningssymptom

Jag har börjat med antidepressiva emot ångest och har nu fått ännu mer ångest. Mår urkasst hela tiden, är det någon här med erfarenhet av ssri och insättningssymptom och om dessa tabeltter kommer att hjälpa.

• Svar på tråden Har börjat med med ssri och undrar över andras erfarenheter av insättningssymptom
  • Anonym

Jag mådde helt hemskt i början, första veckan.  Hade en massa ångest och sjönk ännu djupare ner i depressionen.
    Men det vände och sen mådde jag bättre och bättre.
    Har du något lugnande som du kan ta?   

• Anonym

Nej inget sådant,  min läkare pratar också om att höja dosen två gånger till från 5 nu till 15, hur har du mått under höjningarna (om du gjort sådana) och blev du bättre av dessa, jag tar cipralex. Jag har även börjat sova riktigt dåligt sedan jag börjat ta dom, är det något du upplevt.

• Anonym

hur länge har du ätit? höja dosen redan? Jag började med Cipralex för ca 10 dagar sedan. Först 5 mg i 4 dgr sedan 10 mg från dag 5. Är ganska så mkt tröttare nu tycker jag än innan jag åt Cipralexen. Lite mer ångest också. Inte jättemkt mer dock. Men det är ju så individuellt. Väntar ju oxå på effekten. Men man får nog ge det tid tror jag.

Biverkningarna ska ju minska med tiden också..

Hoppas du snart blir bättre!   

• Anonym

Har aldrig ätit cipralex, men ätit ssri i åratal förut... Och dom första 4-8veckorna mår man piss rent ut sagt!
    Ångesten ökade enormt (på mig) och undrade om de verkligen va rätt..
    Men så hade de gått drygt 7veckor och jag kunde börja leva igen.

Hur som helst är de jättevanligt med insättningsymptom. Ångesten kan bli värre också.
    Har de dock inte förbättrats alls efter 4veckors tid bör ni fundera på att byta medicin.     

• Anonym (Olika)

Första gången jag åt började jag med 10 första veckan och sen 20 mg. Jag fick mer PÅ i början, men behövde aldrig ta av soloften jag fick då jag ändå tyckte det var överkomligt.

Nu äter jag i omgångar då det är mer stress eller annat. Börjar direkt med 20 och äter så länge jag tycker det behövs, slutar sen tvärt. Känner inte av varken insättnings eller annat symtom. Förutom just en sak. Sömnen blir sämre. Har svårt att somna och vaknar lätt flera gånger varje natt. Om det har med medicinen eller stressen jag tar det mot är oklart.

Det jag äter är dock citalopram (vilket ska vara samma). Som mest åt jag 50 mg per dag, nu behöver jag dock aldrg mer än 20.   

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-17 15:49:26 följande:
    Har aldrig ätit cipralex, men ätit ssri i åratal förut... Och dom första 4-8veckorna mår man piss rent ut sagt!
    Ångesten ökade enormt (på mig) och undrade om de verkligen va rätt..
    Men så hade de gått drygt 7veckor och jag kunde börja leva igen.

Hur som helst är de jättevanligt med insättningsymptom. Ångesten kan bli värre också.
    Har de dock inte förbättrats alls efter 4veckors tid bör ni fundera på att byta medicin.     
    Försvann din ångest helt, hur kändes det att börja leva igen. Hade du sömnsvårigheter som en biverkning, min sömn har helt slutat att fungera, fått både imovane och propavan, men vaknar ändå på natten och kan inte somna om, ångesten är för hög. Har småbarn som väcker mig på natten. Hur klarade du vardagen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-17 15:06:26 följande:
    Nej inget sådant,  min läkare pratar också om att höja dosen två gånger till från 5 nu till 15, hur har du mått under höjningarna (om du gjort sådana) och blev du bättre av dessa, jag tar cipralex. Jag har även börjat sova riktigt dåligt sedan jag börjat ta dom, är det något du upplevt.

Jag tog Sertralin.  Jag fick förhållandevis hög dos redan från början (50mg), så jag behövde inte höja dosen.
    Jag sov urdåligt i början.   
  • Anonym

En biverkning av Cipralexen måste va TRÖTTHET!! Har ätit nu i 2 v o innan dess va jag skapligt pigg. ( det är ju ändå höst) Men nu- så jäkla trött. Ngn annan som känner igen sig? Det är rätt vanligt väl med SSRI-preparat?

Hösten gör ju inte saken bättre heller.....Skrikandes  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-17 21:42:06 följande:
    Jag tog Sertralin.  Jag fick förhållandevis hög dos redan från början (50mg), så jag behövde inte höja dosen.
    Jag sov urdåligt i början.   
    Blev din sömn bättre efter ett tag, min känns som helt bortblåst, får ju som sagt ta sömntabletter och vaknar ändå efter ett antal timmar och kan inte somna om. Hur var det för dig? Är det här en biverkning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-18 10:35:25 följande:
    Blev din sömn bättre efter ett tag, min känns som helt bortblåst, får ju som sagt ta sömntabletter och vaknar ändå efter ett antal timmar och kan inte somna om. Hur var det för dig? Är det här en biverkning?
    Ja, sömnen blev bättre efter ett par veckor!  Sömnstörningar är en rätt vanlig biverkning, men som de flesta biverkningar går de ofta över efter den första perioden.  Jag var trött, yr och svettades på nätterna i början. Somnade som vanligt på kvällen, men vaknade efter några timmar och kunde absolut inte somna om.
    Fick panikångest och mådde urdåligt!   Men det var faktiskt värt det, för när det vände var det lika stor skillnad på mitt mående som natt och dag. 

Men fortfarande drömmer jag mardrömmar ibland som jag kopplar till medicinen, har aldrig dessa drömmar annars.   Men sömnen i sig är det inga problem med. 
  • Anonym

Ja, just det!  
    Vilken tid på dygnet tar du medicinen?  Min läkare sa att man kan prova att ta den vid en annan tidpunkt om man har svårt med sömnen.   

• Anonym

Verkar som vi får hålla ut helt enkelt:)

• lilja87

Jag började äta Fluoxetin för ca 3 veckor sedan. De första dagarna mådde jag rent ut sagt skit, hade noll energi och ville bara dö. Nu mår jag dock bättre :)

• Anonym (Cipralex)

Jag tar Cipralex, de första tre veckorna blev jag dålig i magen och torr i munnen, men det gick som sagt över. Sexlusten försvann också och den har inte kommit tillbaka. Någon ökad ångest fick jag inte.

• Anonym (Cipralex)
    Anonym skrev 2012-10-18 09:55:44 följande:
    En biverkning av Cipralexen måste va TRÖTTHET!! Har ätit nu i 2 v o innan dess va jag skapligt pigg. ( det är ju ändå höst) Men nu- så jäkla trött. Ngn annan som känner igen sig? Det är rätt vanligt väl med SSRI-preparat?

Hösten gör ju inte saken bättre heller.....  

oj, för mig blev det precis tvärtom. Jag blir mycket piggare av Cipralex. Jag sover bättre också. Förr var jag trött jämt.
  • Anonym
    Anonym (Cipralex) skrev 2012-10-18 12:37:26 följande:

oj, för mig blev det precis tvärtom. Jag blir mycket piggare av Cipralex. Jag sover bättre också. Förr var jag trött jämt.

ja det är så himla individuellt!
  • Anonym (citalopram)

Jag fick citalopram som är samma som cipralex. Tror att 20 mg är vanlig underhållsdos som man kommer upp i på ngr veckor sen får man öka om man inte känner sig bättre efter nån månad. Från att jag tog första tabletten så vaknade jag som ett klockverk kl 3 varje natt. Vaknade kanske 7 ggr per natt i ett HALVÅR. Sen vande sig kroppen. Försökt sluta ett par gånger men blir helt däckad i kroppen då, som att jag fått i mig sömnmedel. Testade att ta tabletten på morgonen ett par gånger i början men då fick jag bieffekter på dan som jag tyckte vat värre - ångestkänsla, svårt hålla händerna stilla, krypand känsla i kroppen. Tog propavan om kvällarna tills sömnen blev bättre. Vaknad fortfarand lika mkt av det men somnade lättare om eftersom jag var sömndrucken av propavanet. Nackdelen var att hela förmiddagen var lite tyngre då. Fick diarée av citalopram också, ocy minskad aptit. Gick ner 10kg på 4 månader vilket jag bara var glad för då, haha. Men de har jag gått upp igen för några år sedan. Fick koncentrationssvårigheter och upprymdhet som biverkan och minskad/ingen sexlust, svettas mkt på natten och muntorrhet. De biverkningarna har jag kvar 5 år senare. Tröttnat lite på det, dessutom verkar medicinen slutat verka nu, kanske kroppen som vant sig.

Svar på tråden Har börjat med med ssri och undrar över andras erfarenheter av insättningssymptom