• trz

Snabba svar - fyllning i prinsesstårta utan ägg och mjölk?

Som rubriken lyder! Ska åka och handla om en halvtimma och huvudet står still. Jag är ingen van tårtbagare så tänkte köra på en simpel prinsesstårta med rosa lock. Och en vanlig tårtbotten utan mjölk och ägg. Men vad har man mer i? Hade tänkt något hallonklet (?) och vaniljkräm, det är väl så det brukar va? Och så lite grädde under locket? Men när jag Googlade efter mjölk och äggfri vaniljkräm lät recepten jättekonstiga. Jag ska bjuda rätt många på den här tårtan och vill att den ska smaka "som vanligt" och så klart väldigt gott! Tips någon??

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Snabba svar - fyllning i prinsesstårta utan ägg och mjölk?
  • trz

Åh vad bra! Tack! Är den väldigt rinnig som vanlig vaniljsås? Eller kan man vispa till den? Kanske funkar att ha den längst ner, hallon i mitten och vaniljsås högst upp igen under marsipanen? Eller ska man köpa någon ägg och mjölkfri grädde till det? :)

• ambrosia1

Ja grädde kan du inte ha! Ta mosade bananer istället och sylt eller bärmos i det andra lagret. Dessutom brukar det vara ägg i dom färdiga tårtbottnarna. Har själv en dotter som varit ägg, mjölk och mjölallergiker och det är inte lätt! Enklaste är att istället göra en paj som sedan serveras med oatleys vaniljglass- Lycka till!

• trz

Nej jag menade allergivänlig grädde isåfall, har sett att det ska finnas :) blir det bra att ha mosad banan under marsipanen? Ska självklart inte köpa färdig botten, som jag skrev i trådstarten ska även den vara utan mjölk och ägg.
    På hallonlagret, räcker det att Mosa hallon eller borde man blanda det med något? Hur sjutton är det i vanliga tårtor?
    Tack Maria 380

• trz

Stort problem här!!
    Köpte oatleys vaniljsås, och har vispat och vispat, men dem blir bara tunnare i konsistensen?! Hinner inte ta mig till en affär och köpa något annat innan gästerna kommer i morgon. Den skulle ju bli tjockare? Vad gör jag för fel?! Hjälp! Har panik här..

• trz

Ingen?? Ska jag behöva skapa en ny tråd för att få svar på det? :(

• skogsvitter

Om det bara är ägg och mjölk som är problemet så testa att blanda ut med lite redning? Själv har jag använt helt vanligt marsanpulver men kokat på mjölkfritt alternativ - havremjölk. Då får man den här krämiga konsistensen som vanligt istället för sås. Har ni inte vanlig marsan/vanilj hemma?

Grädde finns ju som sagt mjölkfritt.

Hallonfluff kan säkert göras på samma sätt som vanligt fast med havregrädde tex istället? Något krämigt tycker jag behövs och inte bara mosade bär. Annars kan du koka upp bären tillsammans med lite socker och vätska så får du en bärkräm som är supergod och som fungerar i tårta.

• skogsvitter

Lite sista sekunden att kolla upp tårtrecept och innehåll såhär kvällen innan?
    Jag brukar försöka planera precis vad jag ska ha i och hur jag ska göra åtminstone ett par dagar i förväg, särskilt om det är några allergier med i bilden. Man får tyvärr räkna med lite missöden. Så du får kanske försöka hinna iväg och handla imorgon bitti ändå, men det är ju inte hela världen tror jag? Oftast har man större krav på sig själv än vad omgivningen har!

• Margaux

Vad har du använt för recept på tårtbotten? JAg tycker det är jättesvårt att få flyffigt resultat utan ägg.......

• trz

Tack för svaren! Blandade hallon och grädde så jag antar att det får täcka ett eller två lager.
    Har ingen redning eller marsansås hemma.. Var så inställd på att det här skulle gå! Får ta mig till affären i morgon antar jag. Synd att den öppnar samtidigt som gästerna kommer bara..

Svar på tråden Snabba svar - fyllning i prinsesstårta utan ägg och mjölk?