• Pim

Trädgård utan spindlar?

Detta låter kanske korkat men jag MÅSTE fråga!

Jag bor i lägenhet med två små barn. Jag vill så gärna ha en trädgård eller en uteplats där barnen kan leka i sandlåda, bada i bassäng på sommaren, där vi kan grilla etc.

MEN...

Ju äldre jag blir, desto räddare för spindlar blir jag. Alltså riktigt rädd/äcklad! Vi bor just nu i England och i ALLA trädgårdar som jag kikat in finns det enorma äckelspindlar! Till och med i vår lilla lägenhet kryllar det av dem längs med alla fönster. Vågar knappt vädra längre. Vet inte om det är mer vanligt här, men jag har aldrig sett lika många stora spindlar i Sverige... 

Finns det något seriöst sätt att bli av med spindlarna på? Finns det något hopp om att ha en trädgård utan dessa hemska kryp?

• Svar på tråden Trädgård utan spindlar?
  • Pim
    Severus skrev 2012-10-17 17:30:02 följande:
    Tror tyvärr det är "lättare" att bli kvitt fobin än spindlarna
    Går det? Alltså, jag har läst om det och sett det på TV men jag kan inte i min vildaste fantasi se mig själv leva sida vid sida med dem... Och det blir bara värre och värre. Är medveten om dem hela tiden och sätter mig inte ens på bänkar längre, av rädsla att de ska krypa upp på mig. Små spindlar är okej (i skrivande stund ser jag 5-6 stycken i fönsterkarmen inomhus) men det är de större som är problemet....

Finns det djur som äter spindlar? Alltså sådana man kan ha som husdjur och som håller det spindelfritt? 
  • södertälje

några hus spindlar= ett friskt hus,äter ohyra som finns innomhus

många spindlar = sjukt hus,fukt,mögel osv 

• Severus

Jag är spindelhatare
    Bara tanken på de krypen ger mig gåshud
    Tyvärr finns de ju "överallt"
    Min man har flera gånger ansett att jag borde "jobba" på att bli kvitt min problematik. Speciellt efter att jag försökte öppna bildörren i ren panik då en spindel sakta firade ner sig från taket
    Min man körde och jag satt bakom. Han hann stanna men efter det tyckte han att min rädsla var obefogat stor

• Hallonröd

Jag har en liten trädgård och massor med spindlar där men det är väldigt sällan de kommer in faktiskt och det är skönt då jag är lite spindelrädd! Och då har jag ändå båda altandörrarna öppna jämt på sommaren när jag är hemma.  
    Är faktiskt förvånad över det, trodde det skulle bli ett jäkla spring på dem här inne Flört

• Pim
    södertälje skrev 2012-10-17 17:36:36 följande:
    några hus spindlar= ett friskt hus,äter ohyra som finns innomhus

många spindlar = sjukt hus,fukt,mögel osv 
    Som tur är äger vi inte vår lägenhet. För här finns läckor, mögel och annat göttigt trots att huset är nytt. 

Men jag menar i trädgården. Spindlar som spinner sina enorma nät över buskar och träd och blommor. Stora spindlar (allt är väl relativt, men de jag äcklas av är feta spindlar som är stora som en femkrona och större). 
  • Tow2Mater

Du kan ju spruta runt fonstrena så de inte kommer in iallafall. Maken brukar spruta runt vart hus varje år, det håller de flesta borta därifrån. Kring en uteplats kan man ju också spruta. Vet inte vilket gift man använder, prova kop nåt som säljs lokalt.

• Hallonröd
    Pim skrev 2012-10-17 17:43:04 följande:
    . Stora spindlar (allt är väl relativt, men de jag äcklas av är feta spindlar som är stora som en femkrona och större). 

Men fyyyy...Obestämd
  • Pim
    Hallonröd skrev 2012-10-17 17:40:15 följande:
    Jag har en liten trädgård och massor med spindlar där men det är väldigt sällan de kommer in faktiskt och det är skönt då jag är lite spindelrädd! Och då har jag ändå båda altandörrarna öppna jämt på sommaren när jag är hemma.  
    Är faktiskt förvånad över det, trodde det skulle bli ett jäkla spring på dem här inne Flört
    Vad skönt!! Min mamma har också trädgård och öppet jättemycket. Men knappt några spindlar inomhus... Men hon bor i Sverige. Vet inte hur det är här... Bor du i England?
  • Pim
    Tow2Mater skrev 2012-10-17 17:48:21 följande:
    Du kan ju spruta runt fonstrena så de inte kommer in iallafall. Maken brukar spruta runt vart hus varje år, det håller de flesta borta därifrån. Kring en uteplats kan man ju också spruta. Vet inte vilket gift man använder, prova kop nåt som säljs lokalt.
    Ska kolla upp vad som finns här! Tack för tipset :)
  • Hallonröd
    Pim skrev 2012-10-17 17:53:36 följande:
    Vad skönt!! Min mamma har också trädgård och öppet jättemycket. Men knappt några spindlar inomhus... Men hon bor i Sverige. Vet inte hur det är här... Bor du i England?

Nej bor i Sverige men jag fattade det som att du skulle flytta hit igen..?! Missförstod nog Skäms
  • tompatiger

Jag bor numera i Sverige, men bott och arbetat både i USA, Indien, UK och Frankrike som expakt.

Jag hatar och då menar jag verkligen hatar spindlar - avskyr dem!!!

Men enda knepet är att hålla rent, alla hålor och sprickor i golv, väggar mm sprutar du igen med silikon och sen spraya med gift som naturligtvis skall vara giftigt så det inte bara tar död på spindlarna men oxå dess mat som insekter etc.

• Pimpinellan

Jag har spindelfobi,men stor trädgård och dessutom skog/hagar och jag har inga problem med spindlar ute. Ser de jättesällan,de riktigt stora asen har vi inte här,mycket sällan det kommer in nån,i själva blommorna sitter de ju dessutom inte,inte i träden heller. Spindlar bor mörkt,typ i lagårn och vebon där man inte vistas så mycket.

Svar på tråden Trädgård utan spindlar?