• Notperfect

Pop vindfleece. Vilken storlek skulle ni ha köpt?

Jag var inne hos Poöarn & Pyret idag och rådfrågade vilken overall jag borde köpa till min son till vintern.
    Hon rådde mig att köpa en vindfleeceoverall då det kan bli för varmt i vagnen med både åkpåse, fårskinnsfäll och tjock vinteroverall. Hon sa att om jag sedan tyckte sonen kändes kall så kunde jag köpa en fleece att ha under overallen.

Så okej. Han är 5 månader. 68cm lång och väger 7180g. Just nu har han storlek 68 för det mesta men ett fåtal plagg i storlek 74 (de är dock lite för stora). Så först hade jag tänkte att köpa en overall i storlek 74. Men om jag ska få plats med eventuell fleece under så är det kanske bättre att köpa en overall i storlek 80. Känner dock att om jag inte har fleece under så blir ju storlek 80 jätte stor.

Vad hade ni köpt för storlek? Polarn & pyret är väll något större i storleken också så en 74 kanske räcker som sagt?

• Svar på tråden Pop vindfleece. Vilken storlek skulle ni ha köpt?
  • niky40

Jag har 68 på sonens overall. Han är 67 cm och väger 8500g. Det är väldigt mycket plats över i den så 80 låter alldeles för stort.

• Veritaslux

74 låter som det räcker gott och väl. Ytterkläder är alltid lite mer rymligt tilltagna. Och sedan måste jag ifrågasätta om du någonsin kommer behöva ha en extra fleece under. Jag hade tunnare overall till dottern och när det var kallare lade jag en filt i åkpåsen, som inte var jättetjock den heller. Eller bor du väldigt långt norrut och planerar långa utevistelser i -20-30?

De flesta klär sina bebisar alldeles för varmt. De ligger nerbäddade, ofta helt vindskyddade i vagnen...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Notperfect

Tack för era svar. Nej jag bor i Stockholm :) Men då räcker det alltså med en vindfleeceoverall storlek 74 till vintern ? Glad

• Gurkan
    Notperfect skrev 2012-10-17 19:45:40 följande:
    Tack för era svar. Nej jag bor i Stockholm :) Men då räcker det alltså med en vindfleeceoverall storlek 74 till vintern ?

Min sons första vinter så var han runt 8 månader. Vi bor i södra sverige men den vintern var extrem. Lång, kall och snörik. Jag la ett fårskinn i sittdelen, hade på sonen vindfleeceoverall från pop, raggsockar, tunna vantar, fuskpolo och en vintermössa. Satte sonen i vagnen, vek ner kanterna på fårskinnet över benen och så satte jag dit vagnens vindskydd. Det räckte och höll honom varm. Väldigt kalla dagra la jag en tjock filt under vindskyddet. Hade köpy en vinteroverall med men den använde vi bara ett fåtal gånger och var mest bortkastade pengar.
  • Harmagedon

Tycker också att det låter väldigt varmt med vindfleece i åkpåse. Hade bara mössa o vanliga kläder till mitt barn som åkte vagn. Hon som åkte sele innanför min jacka hade ulloverall. Smidigare än fleece.

• Veritaslux
    Tack för era svar. Nej jag bor i Stockholm :) Men då räcker det alltså med en vindfleeceoverall storlek 74 till vintern ? Glad
    Det tror jag absolut.

Vi hade en tjockare overall (Traderafynd på 1 kronoa!) som vi använde ett fåtal gånger då när det kom lite snö och vi åkte pulka. I vagnen blev dottern för varm med den. Så det beror ju lite på hur vintern blir, och om ni vill vara mycket aktiva och leka i det fria, sonen blir rörlig tidigt osv och då är det förstås bra med en riktig overall som tål väta. Men mitt tips är att vänta och se med tanke på hur han kommer växa. Det kommer reor och du kan alltid hålla utkik på Tradera... I butikerna säger de att man måste skynda sig för att allt tar slut men jag har då aldrig saknat något för att jag varit ute för sent. Hela webben finns om inte annat.

• Harmagedon

Funkade bra med väldigt för stor också för den korvar ihop sig smidigt. Inte alls lika bylsigt som fleece.

• Veritaslux
    Harmagedon skrev 2012-10-17 19:52:29 följande:
    Tycker också att det låter väldigt varmt med vindfleece i åkpåse. Hade bara mössa o vanliga kläder till mitt barn som åkte vagn. Hon som åkte sele innanför min jacka hade ulloverall. Smidigare än fleece.
    Det beror nog lite på åkpåsen också. Jag är också noga med att inte klä för varmt och min  åkpåse var inte så tjock men det var väldigt bra. Räckte långt på säsongen och jag kunde som sagt lägga in en extra filt vid behov.
  • Harmagedon

Men en som är fem månader nu hinner ju bli rätt stor innan vintern är slut. Vill kanske sitta o klättra i o ur vagnen i februari. Köp något som passar nu för de behov du har nu o komplettera på januarirean

• hannis

74 räcker nog. Pop är sjukt stora i storleken och min son hade sin vindfleece overall i strlk 74 till han var ett år gammal.

• Notperfect

Åh vad gulliga ni är allihopa. Tack för era svar. TÄnkte att jag köper en vindfleece och så köper jag någon billigare tjockoverall ut ifall att :) Det är ju så svårt att veta med tanke på att de växer mycket både fysiskt och mentalt under 5 månader och 10 månader liksom. I slutet på vintern vill han som sagt kanske upp och klänga lite mer i stället för att sitta fast i vagnen :)

• Nean79

Det här hade ju kunnat vara min tråd! Min 5 månaders är lite större än din (70 cm och 11,2 kg) och jag hade en vindfleece från storebror i st. 74 så han har inte så mycket val, men den kommer inte räcka i vinter. Jag önskar att jag hade en 80 här hemma. Solig Storebror använde den ända fram till i mars när han hade den för två år sen, han var dock ett väldigt varmt barn och hade oftast bara vanliga kläder i åkpåsen. Lillebror är dock extremt frusen och använder redan overall, filt och åkpåse, (vi bor också i Stockholm), så han kommer behöva en varmare overall.

Jag hade köpt en 80, men min referens är en frussen sumobebis som behöver fleece under overallen. ;)

• Notperfect
    Nean79 skrev 2012-10-17 20:47:57 följande:
    Det här hade ju kunnat vara min tråd! Min 5 månaders är lite större än din (70 cm och 11,2 kg) och jag hade en vindfleece från storebror i st. 74 så han har inte så mycket val, men den kommer inte räcka i vinter. Jag önskar att jag hade en 80 här hemma. Solig Storebror använde den ända fram till i mars när han hade den för två år sen, han var dock ett väldigt varmt barn och hade oftast bara vanliga kläder i åkpåsen. Lillebror är dock extremt frusen och använder redan overall, filt och åkpåse, (vi bor också i Stockholm), så han kommer behöva en varmare overall.

Jag hade köpt en 80, men min referens är en frussen sumobebis som behöver fleece under overallen. ;)
    11,2 kilo Förvånad My god. Haha.. Mystjockis Solig

Ja, jag tänkte jag skulle höra med dem på PoP vad de anser om storlekarna. Min son är ganska varm av sig och kan svettas i vagnen nu (han har en tunnare höstoverall) och ligger på en fårskinnsfäll och så en liten filt över sig.
  • Catox9

Tror inte du kommer behöva mer än det! Och storleken låter bra oxå :)
    Har en vinteroverall i 80 till min kotte som han ska ha och han är nu 8 1/2mån..

Svar på tråden Pop vindfleece. Vilken storlek skulle ni ha köpt?