• ToK

Tredagarsfeber - kan hon gå prickig till förskolan?

Vi känner oss ganska säkra på att dottern precis haft tredagarsfeber då hon haft 39 graders feber i 3 dagar. Igår kväll var febern borta och hela dagen idag har hon varit hemma, feberfri. Idag kom prickarna som följer tredagarsfebern och de kliar inte eller besvärar henne på något sätt. Se bilden nedan - ser det ut som typiska tredagarsfeber-prickar?

Nu är ju frågan. Hon har varit helt pigg och frisk idag och som alltid ska man ju stanna hemma 1 feberfri dag från förskolan innan man kommer tillbaka. Kan hon alltså gå imorgon, även om prickarna sitter kvar?

• Svar på tråden Tredagarsfeber - kan hon gå prickig till förskolan?
  • Flickan och kråkan

Enligt vårdguiden i Stockholms län så kan barnet gå till förskola när det varit feberfritt 1-2 dygn och är piggt och som vanligt. Du kan ju alltid ringa 1177 och fråga vad riktlinjerna är. Utslagen är ju inte det som smittar vid tredagarsfeber.

• youngma90

Lustigt. Min dotter har haft PRECIS samma dessa dagar du skrev och var feberfri idag. Jag ska låta henne gå till förskolan imorgon. De smittar ej.

• youngma90

Mena såklart inte att det var lustigt att din dotter varit sjuk... bara att det kunde varit jag som skrivit tråden. Har gått i samma tankar idag medans jag vabba. Men 1177 sa att det absolut inte smittar de där prickarna, så jag litar på det.
     =)

• ToK
    youngma90 skrev 2012-10-17 22:01:19 följande:
    Mena såklart inte att det var lustigt att din dotter varit sjuk... bara att det kunde varit jag som skrivit tråden. Har gått i samma tankar idag medans jag vabba. Men 1177 sa att det absolut inte smittar de där prickarna, så jag litar på det.
     =)
    Haha, jag förstod hur du menade! Jag håller med, det är lite lustigt ;) Toppen, då får hon gå imorgon!
  • youngma90

Härligt. Haha nu kika jag in på din blogg. Våra döttrar skiljer två veckor, vägde samma och var lika långa vid födseln. Fast min heter Felicia =)

Hoppas din tjej mår bra imorgon!

• Busymommy

såna prickar har min son, men det är höstblåsor.
    Det låter som det skulle vara blåsor men det ser inte ut som det.
    Men min son har blåsor i munnen, nu har han haft det sen i måndags.

Jobbigt med prickar då det är krångligt ibland att se vilka det är...

Svar på tråden Tredagarsfeber - kan hon gå prickig till förskolan?