• Anonym (sjukskriven)

Sjukskriven ombedd jobba hemma?

Hej,

jag är sjukskriven pga besvär orsakade av graviditet. Läkaren sjukskrev mig på studs för några veckor sedan och jag är ordinerad vila och ska vara stilla. Mitt arbete i vanliga fall kräver lyft, snabba rörelser, kan få en del knuffar/slag t.ex. Kan inte heller ta mig till arbetet som det är nu.
    De två första veckorna får man ju betalt av sin arbetsgivare, ca 80 % väl?
    Kan arbetsgivaren förvänta sig att jag arbetar en del under den tiden?
    Det är egentligen inga arbetsuppgifter som kan utföras i hemmet utan betyder att jag bör ta mig till arbetsplatsen och hämta material osv, och ha mycket kommunikation med arbetsplatsen.
    Min arbetsgivare verkar inte förstå att det inte bara är att "jobba i hemmet" utan kräver mer förberedelse
    och besök på arbetsplatsen.

Jag har egentligen inget emot att göra stillasittande arbete, men i det här fallet går det ju inte riktigt, plus att jag inte får min vanliga lön för det. Bara undrar vad som är rätt och fel.
    Om jag jobbar - då ska jag ju ha lön tänker jag?

Nu är jag beviljad sjukpenning av FK men arbetsgivaren undrar ju om jag åstadkommit något hemma under de två första veckorna... (Det är stressande.)

Tack så mycket på förhand!

• Svar på tråden Sjukskriven ombedd jobba hemma?
  • Försäkringskassan

Hej!

Sjuklönen är 80 procent av lönen dag 2–14.

Som jag förstår har din läkare bedömt att du har helt nedsatt arbetsförmåga till ditt arbete. Du är ordinerad vila och ska vara stilla. Då är man helt sjukskriven. Då ska man förstås inte jobba någonting.

Ska man ända jobba, så får man friskanmäla sig, så att man till exempel är halvtidssjukskriven och jobbar då maximalt halvtid. Då får man sin vanliga lön på ena halvan och sjukpenning på andra halvan.

Om man är sjukskriven och behöver hjälp med resor till jobbet kan vi ibland byta ut en del av sjukskrivningen mot att man får arbetsresor ( reseersättning). Läs mer om reseersättning genom att klicka på länken nedan:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_langre_an_14_dagar/arbetsresor_i_stallet_for_sjukpenning/arbetsresor_i_stallet_for_sjukpenning

Hälsningar

Agaton, handläggare

• Anonym (sjukskriven)

Tack Agaton för ditt snabba svar! Nu fick jag klarhet!

Svar på tråden Sjukskriven ombedd jobba hemma?