• Anci73

14 månaders pojke som plötsligt börjat vakna på nätterna

Hej, lite tips mottages tacksamt.... Min lilla kille på 14 månader har sedan en vecka tillbaka börjat vakna många gånger per natt, ungefär varje eller varannan timme från att ha sovit jättebra, oftast hela natten. Är det någon som ser samma mönster? Vet ni om det är någon speciell fas just nu som ställer till det?

Han gråter och piper och vill oftast ha nappen som trillat ut eller bara verkar vilja känna att jag finns där. Hans små fingrar trevar efter mina fingrar och när han känner dem så lugnar han sig. Kanske ska säga att hans säng står vid vår fotände och jag har vänt på mig sedan länge och sover med huvudet mot hans säng så att han vet att jag är där. Förut har nappen alltid trillat ur på natten och han har aldrig vaknat av det utan sovit utan den tills morgonen, men nu är det jättepipigt och jag börjar känna mig helt färdig av sömnbristen för jag kan inte somna om mellan uppvaken och jag är orolig över varför han är så ledsen. Tänkte om det är tänder, men jag kan inte känna några nya. Magen är bra och han är jätteglad hela dagarna. Några gånger har han varit så ledsen under nätterna den här veckan att det inte har gått att få honom lugn så jag har fått ta över honom i min säng och då lugnar han sig, men han är inte vaken alls vid dessa tillfällen. 

• Svar på tråden 14 månaders pojke som plötsligt börjat vakna på nätterna
  • Natulcien

Kan du inte ha honom i din säng hela natten då, om det gör honom lugn. På så sätt får ni båda sova - förhoppningsvis.

• Anci73

Har provat det också, men han bökar och sparkar på mig och rullar runt än värre. Enda gången det fungerat är de här gångerna i veckan när han varit sååå ledsen och skrikit så att tårarna sprutat och inte vaken alls för då verkar min närhet varit lösningen. Det låter jättekonstigt, jag vet.... Önskar att det kunde fungera....

Svar på tråden 14 månaders pojke som plötsligt börjat vakna på nätterna