• Nussen

    Inbjudan till begravning

    Hej!
    Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan skriva i inbjudnings korten till en begravning. har googlat jätte mycket men det kommer bara upp tackkort.

  • Svar på tråden Inbjudan till begravning
  • lyckligtjej

    Man brukar inte skriva inbjudning till begravning

  • Nussen

    nä, jag vet att de inte är så vanligt men vi vill göra det, så tips på hur man kan skriva skulle vara bra.

  • KimPossible

    Handlar det om människor som inte vet att någon gått bort, eller är det bara att ni vill försäkra er om att de vet att de är välkomna på begravningen och vill visa att ni väldigt gärna ser att de är där?

     

  • Nussen

    det handlar om människor som inte vet. och varför vi inte sätter ut en annons innan är för att det är vissa som vi inte vill ha där, eller som min pappa inte skulle vilja ha där.... det är min pappa som gått bort.

  • lyckligtjej

    Varför inte ringa dom berörda personerna i så fall om dom inte ens vet om dödsfallet ! Kan ju inte vara så kul att få veta det via ett inbjudningskort till begravningen ?

  • Nussen

    ska man skriva som en dödsannons fast som kort? eller ska man ta ett tackkort och göra om det till en inbjudan?

  • Nussen

    det skulle ta mig en vecka och ringa runt till alla, och jag skulle inte må så bra av det. jag vet inte men jag tycker du är väldigt irriterande, lyckligtjej. har du inget vettigt att komma med så kan du faktiskt sluta vara inne på denna tråd!

  • lyckligtjej

    Förlåt jag bara undrade ! Tar ju längre tid att skriva så många kort än att ringa ! Men hoppas du får ett svar som du kan skriva utan att såra dom som får det !

  • KimPossible
    Nussen skrev 2012-10-18 00:17:12 följande:
    det handlar om människor som inte vet. och varför vi inte sätter ut en annons innan är för att det är vissa som vi inte vill ha där, eller som min pappa inte skulle vilja ha där.... det är min pappa som gått bort.
    Beklagar sorgen. Det är mycket bök när någon gått bort, jag vet. Rynkar på näsan
    Kanske kunde ni skriva något i stil med en dödsannons ändå;

    "Vår älskade xxxx har till vår stora sorg och saknad nu somnat in/hastigt lämnat oss (använd det som passar bäst).

    Du/ni inbjuds härmed, på xxxx egen önskan, till ett sista farväl i Y-stads kyrka den 26/10 kl 13.  Efteråt samlas vi i "valfri plats" för lättare förtäring samt fortsatt tröst och samtal.

    Osa senast 19/10 till tel  070 867 xxxxx. Istället för blommor, tänk gärna på "valfri fond".

    Med vänlig hälsning / underskrift "
  • KimPossible

    Blev kanske lite stelt, det var det jag kom på så här på rak arm. Ni kanske har en mer informell ton med de ni vill bjuda, i så fall är det ju lättare.

    Jag tycker inte att det av princip är fel att bjuda in till en begravning, speciellt inte om ni tänkt ha annonsen först efteråt. Inte sällan läser man ju det i annonser, "begravning har ägt rum i enskildhet" och liknande. 

  • Nussen

    lyckligtjej: förlåt det var dumt av mig att skriva så, ber hemskt mycket om ursäkt.

    tack kimpossible det var jättebra.

  • astro
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 00:33:13 följande:
    Förlåt jag bara undrade ! Tar ju längre tid att skriva så många kort än att ringa ! Men hoppas du får ett svar som du kan skriva utan att såra dom som får det !
    Nej, det gör det inte. Ett dödsfall kan man inte bara meddela, ringer man får man räkna med frågor. "Led han?", "Gick det fort?", "Vilka var där?" och så vidare.

    Jag fick ta emot dussintals samtal efter att min pappa gått bort och det var väldigt, väldigt tungt att behöva besvara samma frågor om och om igen och dessutom höra hur ledsna många blev i telefonen; alla hade inte vetat hur sjuk pappa var och så hade de fått en chock när det stod i tidningen att han var död.
    Jag hade ju själv sorg och så här efteråt är dessa samtal något jag fortfarande tänker på med fasa - fastän det har gått 17 år.

    Så att skicka ett kort går nog fortare och är absolut mindre tungt för den som skickar det. Jag tycker att det är en god idé.
    Sedan om man håller texten formell ("Med anledning av XXX bortgång är du inbjuden till begravning den xx/xx") eller mer familjär ("XXX har lämnat oss men hade gärna velat se dig på begravningen som är den xx/xx") kan man väl avpassa efter vad man tror att den döde hade föredragit?

    Nussen, beklagar sorgen. Hoppas ni får en fin begravning. 
  • Lindsey Egot the only one

    Gå in på vistaprint och gör inbjudningskort. Då kan du få dom helt som du vill med text.

    Tex

    Vår älskade pappa Xxxxx Xxxxxxx har avlidit.
    Vi kommer ta far väl av honom onsdagen 3/11 kl 15:00 i kapellet.
    Ev klädsel om ni inte vill att det ska vara svart.

    Hälsningar Nussen, Knussen och Busen med familjer.

  • hehemamama

    skulle följa med en vän som stöd till en begravning, men jag kan det inte något mer. Vad kan man skriva sen åt vännen? (som redan vet om att jag inte kan komma) lycka till känns ju fel, och beklagat sorgen har jag gjort.

  • Tusentand
    hehemamama skrev 2013-04-14 22:22:59 följande:
    skulle följa med en vän som stöd till en begravning, men jag kan det inte något mer. Vad kan man skriva sen åt vännen? (som redan vet om att jag inte kan komma) lycka till känns ju fel, och beklagat sorgen har jag gjort.

    tänker på dig?
  • hehemamama

    Jo det jag har funderat på, tänker på dig idag.. eller något liknande, blir väl att köra på det, men om någon annan har mer tips så posta gärna!

  • Kickioh
    hehemamama skrev 2013-04-14 22:37:00 följande:
    Jo det jag har funderat på, tänker på dig idag.. eller något liknande, blir väl att köra på det, men om någon annan har mer tips så posta gärna!



    kanske... Ledsen att jag inte kunde vara med dig idag. Tänker på dig! Kram

    TS: Ser att du redan fått bra förslag, alltså skriva kort om bortgången och vart och när ni kommer att ta farväl. Beklagar sorgen :(
Svar på tråden Inbjudan till begravning