• Ninja05

Visdomstand, lindra smärtan ? Tips mottages tacksamt!

Visste inte var jag skulle posta tråden, men snälla hjälp mig!

Håller på att få en visdomstand, och det är som att den växer in i kinden! Nej , men har så förbaskat ont, har haft det några dagar.

Inatt kunde jag inte sova, och idag kan jag inte gapa för att det gör så ont. Jag har varit extra noga med tandhygienen efter att den började komma ut, oftare tandtråd och ser till att vara ren i munnen hela tiden.

Men vad kan man göra mer,? Det gör så sjukt ont idag, kan som sagt inte ens gapa och är helt uppsvälld på kinden. Mer än värktabletter, vad kan lindra?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Visdomstand, lindra smärtan ? Tips mottages tacksamt!
  • stickkontakt

Åh fy, det gör så jäkla ont. Jag mådde jättedåligt när jag fick mina. Har du något antiseptiskt munskölj? Inte bara vanligt listerin eller något utan något som faktiskt är bakteriedödande. Det körde jag med och jag tyckte det gjorde det lite bättre. Kanske en inbillning men kanske värt att prova ändå. Annars är det väl knarka ipren och kanske kyla kinden lite som gäller. Är det väldigt illa kan du säkert få en akuttid till tandläkaren och kolla så att det inte är något fel.

• Fia 28

Ska det verkligen ta så sjukt? Visserligen har jag bara min första på gång ännu, men det har inte kännts annat än det ilat lite när den först började växa upp. Kanske borde åka och kolla upp det så ingen nerv ligger i kläm eller nåt.

Annars allt som stickkontakt räknade upp är bra, ipren, antiseptisk munskölj och kyla.

• Berg04

Jag har oxå en som är på väg ut. Den gör ont till o från. Min make fick ta bort sin, eftersom han hade jätte ont. Han blödde mycket o hade ont efteråt oxo, det tog några dagar innan allt blev bra.

• Ninja05

Tack för svaren hörrni!

Jag har ingen antiseptisk munskölj, bara "vanlig". Kanske ska köpa en sån?

Knaprar värktabletter gör jag, men hjälper inte mycket tyvärr :/ Blöder som attans hela tiden, och som sagt gapa och äta går inte! Kan bara dricka...

Men kyla kinden kanske man ska prova?

Jag har haft den här tanden på väg i kanske två år, men bara en liten liten del av den. Har inte gjort ont innan men nu verkar den vara påväg ut och fy bubblan!

• stickkontakt

Du kanske borde ringa tandläkare ändå. Jag hade en flik som låg över ena tanden väldigt länge och det gjorde att jag fick hål i den nya visdomstanden, borsten kom inte åt under fliken ordentligt. Jag skulle kolla upp det om jag var du så det inte blivit nån infektion i tanden.

• Ninja05
    stickkontakt skrev 2012-10-18 11:39:02 följande:
    Du kanske borde ringa tandläkare ändå. Jag hade en flik som låg över ena tanden väldigt länge och det gjorde att jag fick hål i den nya visdomstanden, borsten kom inte åt under fliken ordentligt. Jag skulle kolla upp det om jag var du så det inte blivit nån infektion i tanden.
    Ja satt och läste nu.. Att man skulle söka vård på akuten eller vårdcentral direkt om man hade svårt att gapa, ont och / eller feber.. Hm. Trodde det var normalt att det gjorde så ont.

Fast kan ju fasen knappt få upp munnen nu ;)

Sen är det ju attans att jag har en HEMSK tandläkarskräck ! :(
  • Ninja05

Usch, imorgon ringer jag tandläkarn.

Hur ont ska man ha!? kan inte äta, inte gapa mer än ytterst lite. Och är rejält svullet på kinden och ner på halsen..

Blä, tycker synd om mig själv ;)

Några fler tips på lindring?

• jaghopparhögt
    Ninja05 skrev 2012-10-18 21:32:23 följande:
    Usch, imorgon ringer jag tandläkarn.

Hur ont ska man ha!? kan inte äta, inte gapa mer än ytterst lite. Och är rejält svullet på kinden och ner på halsen..

Blä, tycker synd om mig själv ;)

Några fler tips på lindring?
    Du betalar ju själv så det är väl upp till dig när du går dit eller ej.
    Men det är nog bra att gå dit och få fet spolat.
Svar på tråden Visdomstand, lindra smärtan ? Tips mottages tacksamt!