• Anonym

tonåringen har sagt upp bekantskapen - julklappar/födelsedagspresenter?

min tonåring har valt att flytta helt till den andre föräldern och vill inte träffa mig alls tråkigt nog. detta beror på att jag och den andre föräldern har olika syn på krav och då har tonåringen valt att bo där det är inga krav..... (kort sagt)

jag tänker att då behöver jag inte köpa julklappar/födelsedagspresenter heller...
    tonåringen vill ju inte träffa mig och jag tänker då inte skicka klappar/presenter per post heller! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 21:05
    jag bjöd över tonåringen på middag och gav en symbolisk julklapp (smink, hår-/nagelsaker för totalt 150kr).

sen blev det tyst och man fick inte tag i henne... har inte hört något sen dess (förutom ett tiggeri av pengar då studiebidraget var slut)...

den som lever får se hur relationen byggs vidare... på knappt tre månader har jag träffat henne en gång förutom den gången vi firade jul...

• Svar på tråden tonåringen har sagt upp bekantskapen - julklappar/födelsedagspresenter?
  • Anonym

Nu vet jag ju inte alls vad som ligger bakom, men du ska inte glömma att det är en tonåring. Det bästa är nog att hantera det på ett vuxet sätt, fortsätt visa ditt barn att du älskar det, saknar det etc,. Han/hon kommer växa upp en dag och då har du funnits där hela tiden :)

• Vickan I

Du resonerar ju själv som en omogen tonåring i din ts! Ok om det var ett vuxet barn som brutit kontakten, men herregud en tonåring.

• hellokill3r

Vilken del av tonåren? Är ju viss skillnad på hur man hanterar saken om det är en13åring, och om det är en 17 åring vi pratar om.

• Anonym

Visa att du är den som är vuxen och förståndig och älskar ditt barn över allt annat trots allt och skicka klappar/presenter.

Varför sa h*n upp bekantskapen pga krav? H*n kan väl ha kontakt med dig iaf utan att bo hos dig? 

• Anonym (...)

SJälvklart ska du skicka en julklapp/present. Visa att du VILL ha kontakt.

• Rakad Apa

Nej du har ingen skyldighet att göra det. men du bränner kanske dina broar för eventuellt umgänge med ditt barn i framtiden om du gör så.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym

känns bara så otacksamt när man inte får något tillbaka när man försöker få kontakt och ses... bara ignorans...
    man kan ju säga att ag vill fira jul en dag kring julen ihop med mat och klappar.....?
    ja 17åringen valde att flytta till den andre föräldern för där finna inga krav på tider att komma hem, krav på att göra läxor..... 

• Anonym

Hur kan man som förälder ens tänka tanken att inte ge sitt barn presenter och julklappar även om barnet väljer bort all kontakt för ett tag? Varför vill du straffa barnet?

• Odetta
    Anonym skrev 2012-10-18 12:28:36 följande:
    min tonåring har valt att flytta helt till den andre föräldern och vill inte träffa mig alls tråkigt nog. detta beror på att jag och den andre föräldern har olika syn på krav och då har tonåringen valt att bo där det är inga krav..... (kort sagt)

jag tänker att då behöver jag inte köpa julklappar/födelsedagspresenter heller...
    tonåringen vill ju inte träffa mig och jag tänker då inte skicka klappar/presenter per post heller! 

Fast med det riskerar du att bara skapa ett ännu större avstånd emellan er för det känns lite barnsligt från ditt håll faktiskt kan jag tycka.

Om jag inte får si så gör jag inte så. Din tonåring kanske bara testar dig? Finns du mamma/pappa kvar om jag gör såhär? Tar du avstånd så kommer din tonåring nog garanterat bli envis och tänka att hon/han vill inte ha med mig att göra ändå så jag tog rätt beslut att ta avstånd först och nu tänker jag aaaaaaaaldrig prata med honom/henne igen. Är det så du vill ha det?

Jättetråkigt att din tonåring tagit avstånd, men är det på grunderna (regler) som du nämner är det nog ett ganska naturligt val av en tonåring att välja, tonåringar ska ju vara lite rebelliska. Vill DU ha kontakt med din tonåring tror jag at du behöver vara den vuxna i eran relation och inte sjunka på samma nivå. Hoppas att det löser sig!      
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Anonym (jag bröt)

Jag bröt kontakten med en av mina föräldrar i sena tonåren. Jag har inte fått ett samtal, ett brev eller en present sedan dess.

Varje gång något "borde" ha kommit, t.ex. vid min födelsedag drar jag och min övriga familj slutsatsen att jag fattade rätt beslut. Hen är en dålig förälder. Hade det kommit presenter eller meddelanden, någon form av tecken på att hen vill ha en kontakt och en relation med mig, det är viktigt för hen hade det kanske inte ändrat på situationen, man jag hade i alla fall känt att det fanns utrymme och anledning att tänka om, det gör det inte nu. 

Svar på tråden tonåringen har sagt upp bekantskapen - julklappar/födelsedagspresenter?