• Anonym

    Matproblematik

    Hej!

    Jag har en son som nu är 8,5månader som är väldigt knölig med maten. Jag vill direkt klargöra att han ligger 2 kurvor över medel på vikten så det är ingen fara att han inte går upp rätt i vikt.
    Nu till problematiken. Han äter gärna havregröt och risgröt. Det går oftast ner hur lätt som helst men så fort jag serverar barnmat så för jag truga och truga. Om jag har tur lyckas jag få i honom en halv burk men då med mycket sång under tiden. Han tappar intresset redan efter 2-3 skedar och puttar bort skeden. Jag har testat olika barnmatsleverantörer samt lagat egen mat. Han är dessutom väldigt känslig för bitar i maten och kväljer så fort det är minsta lilla tillstymmelse till bit. Jag tycker det är super svårt och veta vad jag ska ha för taktik. Ska jag truga eller ska han få gå från bordet när han puttar bort skeden? Alla säger till mig att han kommer att visa när han är hungrig och att han inte svälter sig själv. Men hur länge ska jag vänta innan jag tar upp honom och prövar igen? Jag har ibland testat att mata honom när han sitter på golvet och det brukar gå bättre. Men jag antar att jag gör mig själv en björntjänst genom att hålla på så?!
    Jag har även testat att ge honom pannkakor och leverpastejsmörgås som han kan äta själv men då hamnar 95% på golvet.

    Hans matrutiner idag ser ut som följer:
    7.00 - havregröt
    9.00 - 150ml ersättning för att somna till förmiddagsluren
    11.00 - barnmat
    13.00 - fruktpure
    14.00 - 150ml ersättning för att somna till eftermidagsluren
    15.30 - risgröt med frukt
    17.30 - havregröt
    19.00 - 200ml välling

    Sedan är han en storätare även nattetid. Oftast vaknar han 3-4 gångervarje natt och somnar inte om om han inte får ersättning. det blir ca.100-150ml vid varje tillfälle.

    Det kanske inte finns någon anledning till oro, men det känns som att det är viktigt att han börjar tycka om mat? Vad jag förstår äter många barn i den här åldern mat både till lunch och middag. Kanske är det så att jag ska fortsätta med gröten som fungerar bra och vara lugn med att han får i sig det han behöver genom ersättningen?

    Jag tar tacksamt emot tips!
    Mvh Jenny

Svar på tråden Matproblematik