• Anonym

Hur klara ni av sömnbristen om ni har barn som sover dåligt

Jag har 2 barn, den minsta som snart är 2 år, somnar väldigt enkelt på kvällen, men vid 22-23 så vaknar han och börjar böka och efter det så vaknar han ca en gång i timmen. Vår äldsta sover helt klart bättre, men även han vaknar då och då. Så vi sover verkligen inte bra i den här familjen just nu, den lilla kan också vakna väldigt tidigt på morgonen. Kan också tillägga att jag just nu själv har oerhört svårt att sova, svårt att somna och vaknar tidigt och kan inte somna om. Jag undrar helt enkelt hur ni andra föräldrar orkar med vardagen om ni har barn som sover dåligt. Just nu är det ca 4-5 timmars sömn per natt. Någon fler som har det som vi?

• Svar på tråden Hur klara ni av sömnbristen om ni har barn som sover dåligt
  • Anonym (•)

Jag är ensamstående med ett spädbarn och jag har rätt att klaga över sömnbrist eftersom jag aldrig sover bra. Gör upp med din man om nåt upplägg där ni tar ansvar för båda barnen varannan natt. På det sättet får du sova ordentligt åtminstone hälften av tiden. Sedan tar ni hjälp av bvc med sömnproblemen för att lösa dem mer långsiktigt.

• Anonym

Det är nog ingen som klarar av det egentligen. Men så blir ju de flesta som har småbarn rätt körda i skallen efter en tid.

• Anonym (Ebba)

Vi testade allt möjligt med vår lilla men det var inget som hjälpte. Till slut blev det bättre av sig självt men det var ett helvete för alla inblandade under den perioden. Ingen sömn, dålig sömn, sömn på konstiga tider, många i samma säng och sedan krävande arbeten på det.
    Vi försökte också gå omlott men den som tog natten själv var helt enkelt FÖR trött och det var ju inte så att den kunde vara hemma från jobbet dagen efter heller. Så vi blev tvungna att dela nätterna. En la sig tidigt och tog eventuellt knöl fram på morgonen (från halv fem och framåt) medan den andra tog kvällen och tidiga natten och fick sova ett par timmar längre på morgonen.

För de flesta är det en fas och det går över. Man måste se det så, annars går man under (och skiljer sig). Och blir det övermäktigt så kontaktar man BVC och eller BUP för att få stöd.
    Men vissa perioder var vi totalt osociala, vi hade inget umgänge alls.

• Anonym (Ebba)
    Anonym skrev 2012-10-18 15:23:02 följande:
    Det är nog ingen som klarar av det egentligen. Men så blir ju de flesta som har småbarn rätt körda i skallen efter en tid.
    Haha, ja det känns rätt segt efter ett tag.
    Man förstår att det används som tortyr att inte låta folk sova.....
  • Minion

Klarar mig bra med bara 4-5 timmars sömn per natt länge, tack vare ADHD :P Tycker om att sova om jag får, men klarar mig gott på lite sömn i långa perioder. Sambon däremot blir en zombie rätt snabbt (efter ett par nätter redan) och lägger sig på soffan för att sova dom nätter lilleman är knölig.

Svar på tråden Hur klara ni av sömnbristen om ni har barn som sover dåligt