• Freja03

Sova hela natten - vad betyder det?

Jag har en 4 manaders som alltid sovit bra. En nattmatning fran det att han var 3 manader. Nar jag pratar med olika manniskor anser vissa detta vara jattebra, medan andra menar att deras barn sov hela natten vid denna aldern. Jag bryr mig inte sa mycket, men har insett att folks definitioner av 'sova hela natten' ar otroligt varierande.

Nagon som sa att deras barn sov hela natten namnde sedan, 'de sov hela tiden, fran 10-5'. Jag har last likande pa natet, 5-7 timmars somn raknas som en hel natt. Men jag haller inte med, for mig ar en hel natt da jag sovit en hel natt och jag gar da inte upp klockan 5.

Just nu matas bebisen mellan 7 och 8 pa kvallen. Han sover vanligtvis inom 1h fran start av matningen (matning, byte, sanger, nedslackning och sen somn). Han vaknar sedan mellan 3 och 4 och ar vaken runt 45-60min (han vaknar helt av bytet, och behover oftast bytas). Beroende pa hur val han har sovit vaknar han sedan runt 7 eller 8 igen. Oftast inte jattehungrig utan p.g.a. att han ar utvilad. Under dagen ater han mer eller mindre var 4:e timme.

Med detta sjalvvalda schema sa sover han 7+ 3 = 10 timmar, men han brukar ocksa vakna ett par ganger under natten da han rullar over fran rygg till mage och sen fastnar och gnaller, sa blir mer 9.5h somn for honom. Om vi ar trotta sa sover vi samma tider som honom, sa far bada tva ca 9h somn. Ar vi pigga/har besok sa gar vi och lagger oss efter bebisen.

For mig ar detta utmarkt. Maken sager att han far mer somn nu an innan bebisen och jag ar helt ok med en nattmatning och sa mycket somn runtomkring. Hur tanker ni? Vad raknas som 'sova hela natten'?  Jag vet att vissa matar bebisen 'i somnen' runt 10-11 nar de lagger sig, men aven da sa skulle min bebis vakna runt 6-7 for mat och jag skulle inte sova mer an 7h (minus vakentid for att vanda bebis). Dessutom kanns det fel att vacka en sovande bebis. Han sover forresten i sin sang brevid var sang och somnar genom att man haller hans hand i morkret medans han suger pa nappen. 

• Svar på tråden Sova hela natten - vad betyder det?
  • Dr to be

Jag räknar hela nätter om barnet somnar innan midnatt och sover till tidigast kl 6. Och det utan nattätning. Vår dotter sover ca 21.30-07.00 utan att äta. Så i mina ögon sover hon "hela nätter". . När hon fortfarande hade ett mål runt 4-tiden så sov hon inga hela nätter.

• Flickan och kråkan

För mig är att "sova hela natten" att jag sover så länge jag behöver och inte har några direkta minnen av en massa uppvak. Uppvak har ju alla regelbundet, men vi somnar vanligtvis om snabbt själv. Jag skulle säga att jag definierar det hela på samma sätt för mina barn.

Rent medicinskt räknas hel natts sömn som sammanhängande sömn mellan 00-05. 

Vid 4 månader och länge till har jag ammat helt fritt både natt som dag. Mina pojkar började sova hela nätter (utifrån min definition) för första gången när de var 13 respektive 10 månader. Sedan har de haft perioder med uppvak pga utveckling då de behövt omsomningshjälp.

Sedan har ju olika barn olika sömnbehov och vissa är mer morgonmänniskor än andra . De flesta halvåringar brukar vara morgonmänniskor så vänta du ett tag så har du kanske en som gör morgon vid 5-tiden du också. Inte ovanligt under andra levnadshalvåret .

• Freja03

Later som om ni har samma tankar som mig, det medicinska kan man ju inte leva pa.

hmmm....kanske inte ska se fram emot att han blir halvaring da... :) 

Svar på tråden Sova hela natten - vad betyder det?