• Omorfia

God, nyttig vegomat utan quorn eller sojaprodukter?

Vad gör ni vegetarianer för god och nyttig vardagsmat. Jag själv är inte så kräsen men för övriga familjen duger inte riktigt råkost och bönröror och jag vill inte basera så många rätter i veckan på quorn- och sojaprodukter. Bra mat utan låtsaskött alltså.

Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 18:20
    Ägg och mjölkprodukter äter vi.

• Svar på tråden God, nyttig vegomat utan quorn eller sojaprodukter?
  • Elsssi

Fast du måste ju äta sånt om de ska få i sig nyttiga saker? Eller äter ni kött ibland ändå?

• Musetti

Själv ska jag göra Dhal i kväll (indisk  curry-linsgryta) med spenat och morötter. Och roti-bröd till. En riktig favorit. God, nyttig, billig och genererar massa matlådor.

• Winterfell

Jag åt precis en gryta på röda linser.

Kokar upp 2 dl linser i 4 dl vatten med Renée Voltaires buljongpulver (dyrt, men otroligt gott!).
    När linserna är så gott som färdiga så tillsätter jag ett paket á 500 gram krossade tomater samt blomkål, gul lök och morötter. 
    Kryddar med två-tre klyftor vitlök, salt och peppar.
    Låter rätt mycket av vätskan koka bort, så tillsätter jag några skedar creme fraîche (34 %) och låter allting puttra en stund.

Den här grytan går att variera i oändlighet med vad man nu har hemma, idag blev det detta, men jag brukar slänga i grönsaker och rotfrukter efter vad jag har hemma. Den uppskattas av både stora och små och är mättande även i små mängder. 

• MadHatter

Gratänger (tex jordärtskocks, blomkåls-, broccoli-, aubergine- med ris eller potatis/mos till
    Pasta med sås på röda linser eller ostsås med broccoli, eller morotssås med riven ost
     lasagne
    olika biffar: rödbets, eller bönbiffar tex
    sallader med kesoröra, ost eller ägg,
    omelett
    bakad potatis med kesoröra
    blomkålscurry och linsröra med naanbröd
    bönhamburgare 
     Olika soppor med bröd eller pannkaka eller matmuffins (tex broccoli, morots, blomkål, tomat med pasta, lins-, korngryn-)
    Quina är ju proteinrikt så det kan man ha i sallader mm
    fetaostfylls paprika (gratinerad)
    medelhavspytt med feta och cashew
    pitabröd med falafel och grönsaker och yoghurtsås
    rotsakspytt med stekt ägg
    kikärtsbullar med sås och grönsaksbulgur
    potatischeesecake, potatisgratäng
    risotto med röda bönor, med torkad svamp

• Elsssi
    MadHatter skrev 2012-10-18 19:28:08 följande:
    Gratänger (tex jordärtskocks, blomkåls-, broccoli-, aubergine- med ris eller potatis/mos till
    Pasta med sås på röda linser eller ostsås med broccoli, eller morotssås med riven ost
     lasagne
    olika biffar: rödbets, eller bönbiffar tex
    sallader med kesoröra, ost eller ägg,
    omelett
    bakad potatis med kesoröra
    blomkålscurry och linsröra med naanbröd
    bönhamburgare 
     Olika soppor med bröd eller pannkaka eller matmuffins (tex broccoli, morots, blomkål, tomat med pasta, lins-, korngryn-)
    Quina är ju proteinrikt så det kan man ha i sallader mm
    fetaostfylls paprika (gratinerad)
    medelhavspytt med feta och cashew
    pitabröd med falafel och grönsaker och yoghurtsås
    rotsakspytt med stekt ägg
    kikärtsbullar med sås och grönsaksbulgur
    potatischeesecake, potatisgratäng
    risotto med röda bönor, med torkad svamp

Nu vart jag hungrig!
  • Omorfia

Tack för era svar!

Att få till någon näringsspäckad vegetarisk biff/bulle som inte blir varken torr eller sladdrig har jag inte lyckats riktigt med. Några rekommendationer?

Jag gör en linssoppa (linser, passerade tomater, lök, vitlök, kokosmjölk i grundutförande) som går att variera på en massa sätt som är populär här hemma men den kan man ju inte äta jämt. Jag gör också en indisk gryta med quorn och cashewnötter som är supergod, men det kan man inte heller äta jämt. Maken och dottern är mycket för pasta men jag tycker att det behövs något riktigt näringsspäckat till pasta för att göra det till "ok" mat.

Tack för tipsen, fler emottages tacksamt!

• Winterfell
    Omorfia skrev 2012-10-18 21:21:14 följande:
    Tack för era svar!

Att få till någon näringsspäckad vegetarisk biff/bulle som inte blir varken torr eller sladdrig har jag inte lyckats riktigt med. Några rekommendationer?

Jag gör en linssoppa (linser, passerade tomater, lök, vitlök, kokosmjölk i grundutförande) som går att variera på en massa sätt som är populär här hemma men den kan man ju inte äta jämt. Jag gör också en indisk gryta med quorn och cashewnötter som är supergod, men det kan man inte heller äta jämt. Maken och dottern är mycket för pasta men jag tycker att det behövs något riktigt näringsspäckat till pasta för att göra det till "ok" mat.

Tack för tipsen, fler emottages tacksamt!
    Hur gör du den indiska grytan med quorn och cashewnötter? Lät riktigt gott!
  • Omorfia
    Winterfell skrev 2012-10-18 21:28:53 följande:
    Hur gör du den indiska grytan med quorn och cashewnötter? Lät riktigt gott!

Det är från Tasteline. Sök där på indisk gryta så kommer den upp. Jag brukar ta en hel burk kokosmjölk för att få med sås. Sen måste man inte använda quorn, det går att byta ut.
  • MatildaMin

jag brukar fräsa rivna morötter och solrosfröni olja och massor av vitlök. smaka av med goda kryddor. 

en annan jag ofta gör är fräsa linser i olja och vitlök tills större delen av vätskan är borta. tillsätta ett par matskedar  tomatpure och till sist antingen salsa eller krossade tomater. brukar krydda med vitlökspeppar och timjan. 

• Aroundmyworld

Falafel är något de flesta borde gilla! Och min syster berättade att hon gjorde en lasange med keso en gång och tyckte det var riktigt gott!!!!  Dvs. keso istället för kött eller quorn osv. 

Sedan kan man göra crepes av olika slag, tex fyllda med champinjonröra eller andra vegetariska påhitt!  

Svar på tråden God, nyttig vegomat utan quorn eller sojaprodukter?