• Wimzan

Hur noga är ni med att få i er jod?

Läste i en bok från BM förra veckan att man ska se till att få i sig ordentligt med jod under graviditeten och bl a byta ut vanligt salt mot jodberikat bordsalt. Jag har inte haft en aning om det förut, men köpte jodberikat salt direkt jag såg detta. Jag är nu i v,34 så jag vet inte hur stor effekt det har nu.

Har ni varit noga med att använda jodberikat salt eller sett till att få i er jod på annat sätt eller räcker det egentligen med den vanliga maten?

Var jättenoga med att äta Folsyra de första veckorna, men hade verkligen ingen aning om jodets betydelse. Nojig som jag är vill jag bara höra med er andra hur ni ställer er i denna fråga :)

• Svar på tråden Hur noga är ni med att få i er jod?
  • Emmut

Jag äter alltid jodberikat salt eftersom det är enda jodkällan i stort sett.

Har ju och göra med sköldkörtlen och tillväxthormonen som produceras där, är nig därför det är viktigt under graviditet.

Men en "regel" är väl (oavsett om man är gravid eller inte) att inte äta för mycket på restaurang och/eller helfabrikat/halvfabrikat då de sällan använder sig av joderat salt.

• Kärlek84

Det här är säkert en dum fråga men varför finns det salt utan jod? Har alltid undrat vad man ska ta, med eller utan.

Jag tänkte om det är bra att få i sig jod (eller är det INTE bra om man inte är gravid?) och det äg svårt att få i sig det på annat sätt än via salter varför finns då salt utan jod?

• Emmut

De finns ju de med sköldkörtelsjukdomar och liknande som inte bör äta joderat salt.

Ja, det är bra att få i sig det när man är gravid (och när man inte är det).

• Kärlek84

Aha, då vet jag det nu!

Man lär sig nåt nytt varje dag, eller vad det heter

Svar på tråden Hur noga är ni med att få i er jod?