• Anonym (tes)

Kan man ändra procentsatsen i vårdnaden? Isf hur?

O båda är överens om att vårdnaden ska vara 70/30 %, var ändrar man det då? Eller kan man bara ändra hos socialen när det gäller 0 eller 50 %? Förstår nån hur jag menar? Jag har barnen 70% av tiden och pappan 30%. Jag skulle gärna vilja att det fanns dokumenterat. Men hur gör man det? Familjerätten? Försäkringskassan?

• Svar på tråden Kan man ändra procentsatsen i vårdnaden? Isf hur?
  • Anonym

Nej. Antingen har man egen vårdnad eller delad vårdnad. Om du tänker ett steg längre så ser du säkert varför. Ska pappan få skriva på 30 procent av pappren? Få vara med och bestämma 30 procent av besluten kring barnets liv?

• Anonym

Ni kan skriva juridiskt bindande avtal gällande boendet. Det handlar inte om vårdnaden alltså.

• Anonym (tes)

Jag menar boendet, och indirekt vårdnaden. Vi har den här uppdelningen för att pappan inte pallar att ta mer ansvar än så här.

• h8him
    Anonym (tes) skrev 2012-10-19 09:42:10 följande:
    Jag menar boendet, och indirekt vårdnaden. Vi har den här uppdelningen för att pappan inte pallar att ta mer ansvar än så här.
    Antingen har man gemensam vårdnad eller så har en enskild vårdnad. Man kan inte dela upp vårdnaden på annat sätt.

Men, är ni överens om boendet så kan ni skriva avtal, på familjerätten, om hur boendet ska vara fördelat.
  • Anonym (tes)

Tack för era svar förresten! Jag undrar mest för att vi är i en situation som kräver en flytt för ett av barnen. Eftersom pappan som mest har barnen tors-sön. (Kanske blir mindre än 30% förresten) men samtidigt motsätter sig en flytt så sa en person inom vården att vi borde få papper på att jag tar det mesta av ansvaret, så att det inte krånglar inför sådana här beslut.

• niky40

Om han vill ha del i vårdnaden men överlåta beslutanderätten i vissa frågor kan han skriva en fullmakt. Be en jurist hjälpa er med det.

• Anonym (insatt)
    Anonym (tes) skrev 2012-10-18 21:30:17 följande:
    O båda är överens om att vårdnaden ska vara 70/30 %, var ändrar man det då? Eller kan man bara ändra hos socialen när det gäller 0 eller 50 %? Förstår nån hur jag menar? Jag har barnen 70% av tiden och pappan 30%. Jag skulle gärna vilja att det fanns dokumenterat. Men hur gör man det? Familjerätten? Försäkringskassan?
    Du, liksom många andra, blandar ihop vård och vårdnad. Vårdnad handlar inte om procentsatser - endera har man ensam vårdnad eller så har man gemensam vårdnad. Vården kan man däremot fördela på olika sätt (oavsett hur vårdnaden är ordnad) mellan 100% boende hos en till 50 % /hälftenboende. Vill man skriva ett avtal om vårdnad/boende/umgänge kan man vända sig till den familjerätt där barnen är folkbokförda ....
Svar på tråden Kan man ändra procentsatsen i vårdnaden? Isf hur?