• LakLak

Slitet och matt parkettgolv, vad göra?

Har ett rätt slitet parkettgolv i min lägenhet eftersom vi har en stor vild hund. En del fula repor och så har golvet blivit väldigt matt. Jag skurar och skurar golvet men så fort vattnet har torkat ser det lika illa ut ändå.

Någon som har tips på åtgärder för detta?

• Svar på tråden Slitet och matt parkettgolv, vad göra?
  • Topcom

hmm, jag tror det enda ni kan göra är att slipa golvet och lacka om..(eller vad det nu är man gör för att det ska hålla sig i skick)

• Annaeu

Tror också att det är det man kan göra. Har det alltid varit slitet, jag menar sen du flyttade in. ?

Om/när du flyttar görs en besiktning och då kan man få betala reparation om de anser att det är mycket slitage.

• Pallas

Inte skura parkett med vatten! Fuktmoppa, på sin höjd! Fläckborttagning med handtrasa först, sedan sprayar man med sprayflaska på en mikromopp. Inte mer vatten än så, då förstör man både lack och på sikt träet.

Prova parkettpolish och se om det blir bättre. Det  beror på hur sliten lacken är. Är den helt borta kommer det inte hjälpa - då är det slipa och lacka om som gäller. Det behöver inte kosta så mycket. Man hyr/lånar en golvslipmaskin och lackar minst tre lager. Tar ett par dagar.

• LakLak

Tack EmmaT för länken.
    Ni andra missade nog poängen. Det är min hund som slitit ner golvet och jag vill INTE bli betalningsskyldig så därför vill jag inte ta upp det med värden

• isolande

Köp linoljesåpa och följ instruktionerna. Aldrig skrubba trägolv med vanliga rengöringsmedel, det är ajjaj Glad Såpan ger ett nytt stärkande lager till träet och skyddar mot slitage.

• Pallas
    LakLak skrev 2012-10-19 10:22:46 följande:
    Tack EmmaT för länken.
    Ni andra missade nog poängen. Det är min hund som slitit ner golvet och jag vill INTE bli betalningsskyldig så därför vill jag inte ta upp det med värden
    Förstår att hundklor sliter mycket på parkett. Här är det mest stolar som nöter, men det blir lätt fult ändå. Har själv använt polish med fint resultat, men det beror som sagt på grundskicket.

Det här verkar effektivt mot repor: Lagningsvax

Svar på tråden Slitet och matt parkettgolv, vad göra?