Ligga på magen farligt?
Hej.. är gravid snart i sjunde månaden och har en fundering.. Jag ligger oftast på sidan/halvt på mage när jag sover. Framstupa sidoläge tror jag det kallas.. har svårt att sova på något annat vis....
Nu när magen blivit så mycket större är det dessutom väldigt skönt och avlastande för ryggen att ligga så, har haft jätteproblem med foglossningar och ligger jag så med en kudde mellan knäna så släpper allt det onda.
Nu till min fråga, kan det skada bebisen på något vis? Min moster flippade totalt när jag sov över hos henne i går och hon såg hur jag sov, hon sa att jag kan "kväva" bebisen i magen och sa att jag måste sova på rygg eller bara på sidan utan att "tippa över" mot magen som jag ju gör.
Fick lite panik och la mig platt på rygg vilket slutade att jag låg o stirrade i taket hela natten för jag kunde verkligen inte sova...tänkte efter sen lite och tyckte att hon nog överreagerade för hittills har det ju gått bra, bebisen lever och sparkar men när jag tänker efter så har bebisen blivit mer och mer stillsam just på nätterna, den kanske inte kan röra sig för att jag ligger så, jag kanske verkligen skadar den?
Ska inte till min barnmorska förrän om 2 veckor och skulle vilja höra era åsikter lite, ni som kanske har mer erfarenhet än jag. Är det farligt att ligga mot magen, jag ligger ju inte helt på magen liksom för det går ju inte ens... men kan jag skada mitt barn?