• Anonym (fråga)

Ligga på magen farligt?

Hej.. är gravid snart i sjunde månaden och har en fundering.. Jag ligger oftast på sidan/halvt på mage när jag sover. Framstupa sidoläge tror jag det kallas.. har svårt att sova på något annat vis....

Nu när magen blivit så mycket större är det dessutom väldigt skönt och avlastande för ryggen att ligga så, har haft jätteproblem med foglossningar och ligger jag så med en kudde mellan knäna så släpper allt det onda.

Nu till min fråga, kan det skada bebisen på något vis? Min moster flippade totalt när jag sov över hos henne i går och hon såg hur jag sov, hon sa att jag kan "kväva" bebisen i magen och sa att jag måste sova på rygg eller bara på sidan utan att "tippa över" mot magen som jag ju gör.

Fick lite panik och la mig platt på rygg vilket slutade att jag låg o stirrade i taket hela natten för jag kunde verkligen inte sova...tänkte efter sen lite och tyckte att hon nog överreagerade för hittills har det ju gått bra, bebisen lever och sparkar men när jag tänker efter så har bebisen blivit mer och mer stillsam just på nätterna, den kanske inte kan röra sig för att jag ligger så, jag kanske verkligen skadar den?

Ska inte till min barnmorska förrän om 2 veckor och skulle vilja höra era åsikter lite, ni som kanske har mer erfarenhet än jag. Är det farligt att ligga mot magen, jag ligger ju inte helt på magen liksom för det går ju inte ens... men kan jag skada mitt barn?

• Svar på tråden Ligga på magen farligt?
  • Vickan I

Jag har då sovit så med båda barnen iaf. På rygg är ju jätteobehagligt! Råden säger väl att man ska sova på vänster sida för bättre blodflöde till bebisen och att man ska försöka undvika ligga på höger sida då flödet kan bli sämre, men samtidigt är det viktigt att kunna sova också!

• Eena

Jag sov så hela min första graviditet och har nu en fullt frisk 4-åring. Bry dig inte om vad "gamla tanter" säger, så länge det känns okej för dig är det okej för bebisen. (Jag fick från en äldre kvinna höra att det kan vara farligt att sträcka på sig, typ när man tar ner något från en hög hylla...)

• Vickan I

Var 2011 tror jag som det kom massa larmrapporter om vänster vs höger sida vid sömn som skrämde alla gravida. Googla så hittar du massa om det.

• Anonym (E)

Men ryggen ska man väl inte ligga på!? Tyngden kommer på så man klämmer viktiga kärl som går till bebisen så både den och mamman kan må illa/dåligt!?

• niagara

Sov precis som du beskriver under mina graviditeter.. Herregud, nån måtta får det väl ändå vara på hysterin? Det är tillräckligt svårt att sova..

• Tigra79

Förra graviditeten (2010) sov jag så mycket jag bara kunde på höger sida, mådde illa hela graviditeten och sov jag på den sidan mådde jag mycket mindre illa, sova på vänster sida var i stort sett uteslutet, då mådde jag sju resor värre.

Denna graviditeten har jag hittills (v23 nu) sovit mest på mage och rygg. Frågade min bm om att sova på mage och enligt henne så är det ingen fara så länge det känns bra. Nu sover jag mindre och mindre på mage, mest för att det känns obekvämt för det mesta.

• Kompiiz

Min bm sa att det inte är nån fara å sova på magen så länge det är bekvämt ;) jag sover precis som du och jag gick in i v 35 idag ;)

• Anonym (Anna)

Ska inte vara någon fara. Har hört att det är bra att ändra sovställing och sida några gånger per natt.

• Cecese

Det är ingen fara för bebisen. Så sov jag i v. 42 när jag väntade fjärde barnet och jag var stor (hade ett sf högt över översta kurvan). Det var antingen så eller på rygg som jag kunde sova. På sida kunde jag inte alls sova för det gjorde alldeles för ont i fogarna då. 

• Silke

Jag sover också precis som du och som jag har förstått det så gör vi alldeles rätt. Vänster sida är bekvämast för mig och det är ju också anatomiskt den "bästa" eftersom organen ligger åt rätt håll då, liksom, och blodflödet blir optimalt, precis som Vickan skriver. Byta ställning behöver man ju göra någon gång per natt och då brukar jag vända min valkropp åt höger en stund. Men för mig är det inte lika bekvämt, jag känner ganska tydligt att vänster är den bästa sidan. Ligga helt på mage är omöjligt. Ryggläge gillar jag inte heller och du kan ju trycka till din moster om du har lust med att de senaste rönen visar att det är helt olämpligt eftersom vitala blodkärl kläms till av tyngden, precis som E skrev.

Du har rätt och hon har fel helt enkelt. Glad 

• Alby

Det är ingen fara att sova på magen. Men som de andra säger så rekommenderas det inte att sova på rygg.

• Anonym (Lollo)

Jag sover så, är i vecka 20 nu. Sov så förra graviditeten också.
    Ligger på sidan med täcket ihoprullat som en korv mellan benen.
    Kan INTE sova på rygg, det är obekvämt.
    Har till och med sovit på mage litegrann (gör det vanligtvis alltid när jag inte är gravid) och jag tror inte bebben därinne blivit "kvävd" på något vis för det sprattlar hejvilt hela dagarna.
    Nä, man kan nog sova på mage helt tills det inte känns bekvämt längre :)

• Cecese
    Alby skrev 2012-10-19 12:44:26 följande:
    Det är ingen fara att sova på magen. Men som de andra säger så rekommenderas det inte att sova på rygg.
    Det är ingen fara att sova/ligga på rygg så länge man mår bra. Risken finns att bebisen/livmodern kan börja trycka på något stort blodkärl (ett nåt sånt) men om det händer börjar man må illa och då är det bara att byta ställning så är det inget problem. Så länge man mår bra så kan man utan problem ligga på rygg. 
  • Smula

Är i v 40+1 idag och sover fortfarande på mage och min mage är INTE liten, hehe...

• Alby

Cecese- fast studier visar ju att risken för att bebisen ska dö i magen dubbleras om man ligger på rygg. Och forskare kommer ju ut med riktlinjer om att man inte ska ligga på rygg. Men sen tror jag att det är väldigt liten chans att något ska hända, men jag undviker att ligga på rygg.

• Cecese
    Alby skrev 2012-10-19 17:53:35 följande:
    Cecese- fast studier visar ju att risken för att bebisen ska dö i magen dubbleras om man ligger på rygg. Och forskare kommer ju ut med riktlinjer om att man inte ska ligga på rygg. Men sen tror jag att det är väldigt liten chans att något ska hända, men jag undviker att ligga på rygg.
    Det var inget jag fick veta sist när jag var gravid iaf. Då sov jag antingen halvt på mage eller på rygg hela graviditeten. Ligga på sida gick helt enkelt inte för jag fick allt för ont i fogarna då. Dom sa inget på förlossningen heller fast jag låg på rygg i flera timmar där. Det jag har fått veta att så länge jag mår bra är det ingen fara, att om det blir nån fara så börjar man må illa och då vänder man automatiskt på sig. 
  • Alby

Min bm har sagt att om man sover så är det inte alltid man vänder sig även om man känner obehag, så även om du tillägger att det är en väldigt liten chans att något ska hända, så är det bra att undvika ryggläge när man sover.
    Men studien som har gjorts om detta är väldigt liten, så jag tycker att det är lite onödigt att skrämma upp gravida.
    www.viforaldrar.se/gravid/Bast-sova-pa-vanster-sida-under-graviditeten

• KakanC

V 37 är jag i nu och har bara kunnat sova så som du. Rygg är ju nästan farligt då barnet trycker på kroppspulsådern och det känner man ju är jätteobehagligt. Jag har två barn sen tidigare och med ena vet jag att jag sov nästan helt på mage med. Bebisen visar tydligt vad den vill å inte vill.

• Guld Nougat

Ligga på mage är inte farligt. Ryggläge är faktiskt sämre än magläge eller framstupa sidoläge som du verkar ligga på. Så fortsätt med det så länge det känns ok för dig.

• Anna8700

Men herregud!

Man måste ju få sova hur man vill.. jag ligger då så som det känns bäst för stunden!

Vilken hysteri, det får man göra och det får man inte göra!

Man måste sluta vara så nojjig för allt hela tiden..

Mår du bra mår bebis bra! Hur tror folk att dom har klarat sig förr?!

Nej, sov som du vill!

Svar på tråden Ligga på magen farligt?