• Anonym

Hur funkar mammaledighet för en som har vikariat?

Jag och mannen i mitt liv vill nu inte vänta mer med att bilda familj, så vi har nu bestämt oss för att köra igång bebisverkstan. Vi hoppas på att det inte tar alltför lång tid och att vi får en liten någon gång under juli-september perioden nästa år.

Det är nu så att jag började på ett nytt jobb som vikarie i början av sommaren (juni), ett vikariat som ska pågå under ca 1 år, förhoppningsvis får jag vara kvar även över sommaren 2013 då många är på semester och extra personal behövs. Jag undrar nu hur det kommer funka med min mammaledighet? Jag vet ju givetvis att jag inte kommer ha något jobb att gå tillbaka till efteråt utan får söka nytt, men hur funkar det med föräldrapenningen? Kommer jag få det trots att jag inte har fast anställning? Dessutom undrar jag hur det blir i tex ett scenario där jag slutar jobba redan i början av juni när avtalet går ut men först kanske föder mot hösten. Det är ju ingen som vill anställa en höggravid kvinna då, och då kommer jag ju gå runt arbetslös i några månader innan jag föder. Vad baseras sedan föräldrapenningen på? Blir ju väldigt lite om den kommer baseras på min a-kassa bara för jag stått utan jobb 3-4 månader innan fastän jag tjänat in bra pengar under mitt vikariat :/

Sambon har inte heller fast jobb. Han pluggar en halvdistans utbildning (dvs har ändå vissa föreläsningar o möten att gå på, detta i en annan stad i närheten så det tar tid att pendla fran/tillbaka) och jobbar då så mycket han hinner (vilket inte blir så mycket) han kan som timanställd men det blir inte mkt pengar han drar in i månaden. Därför är vi ganska beroende av att jag kommer ha en bra föräldrapenning att stå på..

Någon som kan det här? Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur funkar mammaledighet för en som har vikariat?
  • Anonym

Jag hade lite samma problem som du. Jag hade också vikariat och var orolig för att behöva hitta ett nytt jobb höggravid. Det fixade sig med jobb men mitt vikariat gick ut typ tre veckor efter beräknad förlossning men jag var sjukskriven de sista veckorna innan förlossningen. Det var inget problem för mig att få föräldrapenning. Om jag skulle vara du så skulle jag kolla med arbetsgivaren långt i förväg om det finns jobb över sommaren och om inte skulle jag rekommendera dig att hitta ett annat sommarjobb tidigt när det fortfarande inte syns att du är gravid. Du har ingen skyldighet att tala om att du är gravid. Så gjorde jag i alla fall. Min arbetsgivare blev lack eftersom jag mörkat om min graviditet.. Vet inte om det är bäst men så gjorde jag i alla fall. Det bästa vore ju om du kunde vara kvar på ditt vikariat tills hösten såklart. Kolla med försäkringskassan vad som gäller. Kanske kan du få föräldrapenning även om du skulle bli arbetslös över sommaren. Obs, ta reda på exakt vad som gäller så att du inte blir utan föräldrapenning.

Svar på tråden Hur funkar mammaledighet för en som har vikariat?