• Fröken reserverad

Vad förbinder man sig till när man dejtar?

Efter en diskussion i en annan tråd så inser jag att min syn på vad som är ok/ inte ok om man dejtar skiljer sig från många andras syn.

I mina ögon syftar dejt på att man är i den fas då man lär känna varandra och ev bestämmer sig för vad som kommer hända med relationen..kommer man bli ett par/ kommer man bli vänner/ kommer man gå skilda vägar istället.
    I min värld så kan man självklart dejta flera stycken samtidigt. Ska man bara dejta en och vill att dejten bara ska dejta en så får man tala om det speciellt.

Hur ser ni andra på dejting och hur fungerar det där ute egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 09:24
    Följdfråga från mig är när slutar dejtingstadiet..när är det inte längre ok att dejta fler?

• Svar på tråden Vad förbinder man sig till när man dejtar?
  • Bye baby Bunting

Så länge man bara dejtar förbinder man sig väl till ingenting alls egentligen.
    Har man kommit överens om annat så är det väl det som gäller.

Yta i all ära, men utan substans kommer man inte långt
  • Häpnad

Håller med.
    Dejtade en kille en gång, alltså en dejt, och fick sedan ett sms där han sa att om jag dejtade någon annan så var han historia. Gissa vad som hände sen?
    Han blev historia

• Anonym (inte ok)

Jag dejtar en tjej om jag är intresserad av henne, av någon anledning fastnat för henne, och tror att det kanske kan bli nåt om allt stämmer. Jag har aldrig parallella alternativ igång samtidigt, emotionellt kan och vill jag inte hålla igång flera på en gång. Tycker det är lite väl mycket köttmarknad att samtidigt springa och dejta olika. Jag skulle inte känna mig speciellt utvald om hon dejtar flera på en gång, fika med honom, hångla lite med den och sen testa med nästa, hmm vem är bäst.. tusan vad svårt att välja! Inget för mig.

• Anonym

Skulle väl inte tycka det är helt ok om man dejtat någon, det tänder till och man blir intimare (vare sig det är sex eller bara hångel) och det från bådas sida känns som det är något, om då den man dejtar går och dejtar någon annan dagen efter.

• Fröken reserverad
    Anonym (inte ok) skrev 2012-10-19 09:55:42 följande:
    Jag dejtar en tjej om jag är intresserad av henne, av någon anledning fastnat för henne, och tror att det kanske kan bli nåt om allt stämmer. Jag har aldrig parallella alternativ igång samtidigt, emotionellt kan och vill jag inte hålla igång flera på en gång. Tycker det är lite väl mycket köttmarknad att samtidigt springa och dejta olika. Jag skulle inte känna mig speciellt utvald om hon dejtar flera på en gång, fika med honom, hångla lite med den och sen testa med nästa, hmm vem är bäst.. tusan vad svårt att välja! Inget för mig.
    Hmm, men om hon redan när ni börjar träffas har ett par som hon ibland fikar med, pratar litegrann med, ev har hånglat med, kanske någon hon haft sex med?
    Skulle du vilja att hon helt säger upp kontakten med dem redan första gången ni träffas?

Relationer tar ju ett tag att bygga upp.

Kan tillägga att för mig har dejtingfasen vanligen pågått i 4-6 månader. Kan tänka mig att den skulle kunna vara ca 3 månader med..men inte kortare än så.
  • Anonym (inte ok)
    Fröken reserverad skrev 2012-10-19 10:02:58 följande:
    Hmm, men om hon redan när ni börjar träffas har ett par som hon ibland fikar med, pratar litegrann med, ev har hånglat med, kanske någon hon haft sex med?
    Skulle du vilja att hon helt säger upp kontakten med dem redan första gången ni träffas?

Relationer tar ju ett tag att bygga upp.

Kan tillägga att för mig har dejtingfasen vanligen pågått i 4-6 månader. Kan tänka mig att den skulle kunna vara ca 3 månader med..men inte kortare än så.
    Nej, men jag skulle direkt ta mig en funderare på om det här är någon jag vill fortsätta dejta.

Om hon nu tycker det är ok att fortsätta dejta andra, som hon gjorde redan före mig, så visar det bara att vi har rätt olika syn på det här med relationer och vad som är ok. Grundvärderingar är väldigt svårt att ändra på och jag tycker inte man ska behöva ändra på sig för att passa någon annan. Jag har gjort den missen en gång, att inte lyssna på magkänslan utan bara fokusera på det som är bra, ett par år senare hade jag gjort väldigt mycket för en tidsmaskin..

Dejtingfasen är högst olika från fall till fall för mig, när det känns rätt kan det gå fort, men det går sällan fort om man har med sig ett antal parallella relationer på tåget.
  • Psykbryt

Så länge det är på dejtingstadiet och inget mer hänt (typ att man haft sex) så är det väl fritt fram att dejta mer än en.

Själv har jag aldrig dejtat mer än en åt gången och skulle nog inte heller göra det. Vet inte varför egentligen, men för mig känns det bäst så. 

• Ovidius

Jag tycker inte det är OK att dejta flera på en gång. Du skänker förhoppning till din relation. Jag tycker man skall vara ärlig och tydlig. Och inte uppmuntra ngn för att man tycker det är angenämt att bli uppvaktad.

• Fröken reserverad
    Ovidius skrev 2013-01-02 12:58:27 följande:
    Jag tycker inte det är OK att dejta flera på en gång. Du skänker förhoppning till din relation. Jag tycker man skall vara ärlig och tydlig. Och inte uppmuntra ngn för att man tycker det är angenämt att bli uppvaktad.

Jag förstår nog inte riktigt vart gränsen går. Självklart ska man vara ärlig, men så länge man inte bestämt att man är ett exklusivt par så. .

Får man träffa vänner från andra könet fast man dejtar någon? Som man kanske kramar och ger värme? Och om man tex har en kk? Måste man avbryta allt med den bara för att man börjar lära känna någon som man förhoppningsvis får djupare känslor för?

Tycker det är intressant att höra hur olika alla tänker.
    Reserverad står för upptagen.
  • Ernst Hugo

Det är nog olika beroende på situation och person. Min första reaktion är att dejtingstadie skulle vara 4-6 månader Förvånad låter mycket. Jag skulle säga 1 månad - max!

Sedan tycker jag så länge man inte har sex så kan man i princip dejta hur man vill utan att känna skyldighet att berätta. Det man får ta i beräkning då är att andra kanske inte resonerar likadant. Dvs att om man är på stan med dejt2 och träffar på dejt 1 (eller 4 el 5) så kan det bli ett kyligt möte alternativt en lätt konfrontation.

När det gäller sex så tycker jag definitivt att man bör hålla sig till en i taget, såvida man inte uttryckligen sagt att det är ok med annat. Kör man paralellslalom med sexet så får man räkna med både risk för egna samvetskval och/eller kraftiga reaktioner från ens dejter.

Lite så Solig      

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • ängsfjäril
    Ernst Hugo skrev 2013-01-02 15:02:52 följande:
    Det är nog olika beroende på situation och person. Min första reaktion är att dejtingstadie skulle vara 4-6 månader Förvånad låter mycket. Jag skulle säga 1 månad - max!

Sedan tycker jag så länge man inte har sex så kan man i princip dejta hur man vill utan att känna skyldighet att berätta. Det man får ta i beräkning då är att andra kanske inte resonerar likadant. Dvs att om man är på stan med dejt2 och träffar på dejt 1 (eller 4 el 5) så kan det bli ett kyligt möte alternativt en lätt konfrontation.

När det gäller sex så tycker jag definitivt att man bör hålla sig till en i taget, såvida man inte uttryckligen sagt att det är ok med annat. Kör man paralellslalom med sexet så får man räkna med både risk för egna samvetskval och/eller kraftiga reaktioner från ens dejter.

Lite så Solig      
    Jag har ungefär liknande uppfattning som detta när det gäller dejting :))
  • Fröken reserverad

Lite så Solig      
    Men varför ska man köra paralellslalom? I min värld måste man uttryckligen prata om att man enbart ska träffa varandra, innan dess har man inte förbundit sig till något.
    Tror det här lätt blir ett problem för vissa..att de olika parterna tar olika saker för givet..bättre då att prata om hur man vill ha det.
    Nu förespråkar jag INTE att man ska leka runt med olika personers känslor utan att man ska prata mer med varandra helt enkelt. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Anna Paulita

Givetvis får man dejta fler än en, det är ju självklart . Däremot kändes det på gränsen till förnedrande när en kille jag dejtade många år sedan dejtade 7 tjejer samtidigt. Där kände jag mig som en i mängden och valde att dra mig ur.

• Ernst Hugo

Lite så Solig      
    Det var ju lite det jag skrev att paralella åk blir dålig övning såvida man inte uttryckligen kommit överens om annat var jag så otydlig Obestämd
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Anonym (^^)

Jag ligger ofta på någon av de första dejterna och då anser jag att man förbinder sig till att bara ligga med varandra fortsättningsvis. Ofta blir ju båda himlastormande förälskade och har bara ögon för varandra varför dejter med andra inte ens kommer på tal.  

Svar på tråden Vad förbinder man sig till när man dejtar?