• Kakmonster

Havremjölk eller Sojamjölk. Vilken smakar mest som vanlig mjölk?

Som rubriken lyder.

Eller vilken är godast, tycker ni?

• Svar på tråden Havremjölk eller Sojamjölk. Vilken smakar mest som vanlig mjölk?
  • Tezz80

Klarar inte av att dricka någon av dem bart. Carlshamns havrechoklad är dock god. Ingen av dem smakar som mjölk. I mat o bak fungerar båda superbra.

• Lena

Tycker rismjölk smakar mest mjölk och havreprodukterna är godast

• MrsC74

Jag gillar båda men ingen är så jättelik mjölk. Soyamjölk är den vi använder mest. Till kaffe , flingor etc

• Muffins i magen

Hej! Passar på att ställa två frågor här; visst ska man undvika sojamjölk om man ammar pga allergirisk om barnet är mjölkproteinallergisk? Kan man ha havremjölk i kaffe?

• Mitjka

Ingen av dessa två smakar som mjölk tycker jag..
    Dock så är jag väldigt förtjust i havremjölk.
    Soja mjölk faller mig inte i smaken över huvud taget.. Huva.

• Lena
    Muffins i magen skrev 2012-10-19 10:51:28 följande:
    Hej! Passar på att ställa två frågor här; visst ska man undvika sojamjölk om man ammar pga allergirisk om barnet är mjölkproteinallergisk? Kan man ha havremjölk i kaffe?
    varför i hela friden då? Kräv dietisthjälp på bvc pga allergin
  • tundra

Ja du ska undvika soja som är mkt allergiframkallande för små barn.

• Muffins i magen

Lena: Nu inser jag att denna tråd kanske ligger under någon särskild kategori som bakning tex, det kan man inte se på denna undermåliga fl-app. Ber om ursäkt till TS i så fall för OT.
    Men i annat fall; varför skulle jag inte kunna ställa en sådan fråga på forumet? Självklart har jag dialog med vårt BVC om en ev. mjölkproteinallergi, vilket enligt vårt BVCs rekommendation ska experimenteras med hemma. Att få tid hos dietist tar flera veckor samt att någon sådan finns inte ens på orten där jag bor. Därför frågade jag om soja och havremjölken här. Detta är ett forum, det är till för att diskutera och ställa frågor.

• Min underbara hjärtan

Små barn ska undvika soja men havre är godare att dricka som den är sojan godare ex till varm choklad... Havre gott att baka bullar på och sojan godare till ex annat bak som typ sötare saker dock kan man ts bort lite socker för sojan är väldigt söt i smaken

• Lena
    Muffins i magen skrev 2012-10-19 12:27:43 följande:
    Lena: Nu inser jag att denna tråd kanske ligger under någon särskild kategori som bakning tex, det kan man inte se på denna undermåliga fl-app. Ber om ursäkt till TS i så fall för OT.
    Men i annat fall; varför skulle jag inte kunna ställa en sådan fråga på forumet? Självklart har jag dialog med vårt BVC om en ev. mjölkproteinallergi, vilket enligt vårt BVCs rekommendation ska experimenteras med hemma. Att få tid hos dietist tar flera veckor samt att någon sådan finns inte ens på orten där jag bor. Därför frågade jag om soja och havremjölken här. Detta är ett forum, det är till för att diskutera och ställa frågor.
    Jag ifrågasatte inte att du ställde frågan här utan att du trodde man inte kunde ge barn sojamjölk.
  • MajaVira
    tundra skrev 2012-10-19 12:05:37 följande:
    Ja du ska undvika soja som är mkt allergiframkallande för små barn.
    Men är barn eller en ammande mamma som ska undvika soja? Den går väl inte över i bröstmjölken?
  • Lena

Det finns inga kostråd för gravida, ammande eller spädbarn om att undvika soja

• tundra

Jo om barnet är mjölkprotein allergiskt då är soja i hög grad allergiframkallande och SKA undvikas även för den som ammar och såklart inte ges direkt till barnet.
    Har 2 allergiska barn och varit till dietist både med barn och som gravid nu senast.

On topic tycker jag sojamjölken är godast och smakar lite gräddigt.

• Lena
    tundra skrev 2012-10-19 14:55:09 följande:
    Jo om barnet är mjölkprotein allergiskt då är soja i hög grad allergiframkallande och SKA undvikas även för den som ammar och såklart inte ges direkt till barnet.
    Har 2 allergiska barn och varit till dietist både med barn och som gravid nu senast.

On topic tycker jag sojamjölken är godast och smakar lite gräddigt.
    Det var just för skillnader vid allergi jag tyckte hon skulle prata med detist för det är inget generellt och mycket strunt skrivs på FL
  • Piggley Wink

Du som undrar om sojamjölk: Om det är pga allergier så rekommenderar jag att du tittar in på www.aqpunktur.se. hon som har sidan är barnmorska och barnsjuksköterska och forskar på spädbarnskolik. Hon menar att soja är allergiframkallande så man ska undvika det när man ammar. Iaf var det vad kostråden på hennes sida sa då min dotter hade kolik och fick akupunktur hos henne. Jag fick en ny och glad unge istället för ett skrikmonster så jag väljer att tro att kvinnan har koll .

H juni 07, N november 10
  • Muffins i magen

Piggley Wink: tack!! Har funderat lite om akupunktur. Nu verkar dock lillkillen lite nöjdare med livet men det var intressant läsning.

• Cyberfru

Havremjölk är godast tycker jag, men inget smakar som mjölk. Soja tycker jag att man ska undvika om det går eftersom det är allergiframkallande. Och det går tydligt över i bröstmjölk, min dotter (som bland annat inte tål soja) blev dödsdålig varje gång när jag hade ätit sojagrädde och sojaglass. Hon var mjölkproteinallergiker som liten så jag höll mig undan från mjölkprodukter för att kunna fortsätta amma henne. Kunde inte heller äta soja, tomat eller ägg utan att hon blev dålig. Minsta lilla så fick hon dödsont i magen, bajsade blodblandat och kaskadkräktes. Men prata med en dietist, det måste ni göra hur som helst, man ska inte laborera på egen hand! Lycka till!

Svar på tråden Havremjölk eller Sojamjölk. Vilken smakar mest som vanlig mjölk?