• 5ifamiljen

räkor till smörgåstårta

Funderar på att göra smörgåstårta till vårt dop.
    Normala fall när jag inte gör så stor tårta brukar jag köpa färska räkor, men nu känns det som det blir lite för dyrt och för stort jobb med att skala räkorna. Har ju lite annat och stå i oxå.

Någon som smakat på t.ex frysta skalade räkor? skulle jag kunna ha det som granering på tårtan, med bl.a ägg ost skina gurka citron dill???
    Eller är det verkligen NO no att använda sig av frysta skalade räkor? eller hur är sådana där räkor som ligger i nåt spad?? känns inte direkt optimalt men som sagt, det blir lite av en prisfråga men framförallt så vill jag slippa skalningen.

• Svar på tråden räkor till smörgåstårta
  • Frontline

Har alltid färdigskalade räkor på smörgåstårtan och det är ju jättegott, visst är det godare med sådana man skalar själv.
    Köper du en färdig så är det ju färdigskalade räkor på den med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • 5ifamiljen
    Frontline skrev 2012-10-19 10:13:09 följande:
    Har alltid färdigskalade räkor på smörgåstårtan och det är ju jättegott, visst är det godare med sådana man skalar själv.
    Köper du en färdig så är det ju färdigskalade räkor på den med...
    menar du frysta färdigskalade?

• 5ifamiljen
    annzah skrev 2012-10-19 10:23:56 följande:
    Frysta skalade är helt okej till en smörgåstårta tycker jag.
    Hur lång tid före bör jag ta fram för att tina räkorna?
  • Frontline
    5ifamiljen skrev 2012-10-19 10:29:29 följande:
    menar du frysta färdigskalade?

Ja jag menade frysta färdigskalade räkor.
    5ifamiljen skrev 2012-10-19 10:30:32 följande:

Hur lång tid vet i fasen, men jag brukar lägga upp dom i nån typ av gratängform så jag sprider ut det lite sen strö lite salt på det då tinar det lite fortare och får lite mer smak...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • 5ifamiljen
    Frontline skrev 2012-10-19 10:43:05 följande:
    Ja jag menade frysta färdigskalade räkor.

Hur lång tid vet i fasen, men jag brukar lägga upp dom i nån typ av gratängform så jag sprider ut det lite sen strö lite salt på det då tinar det lite fortare och får lite mer smak...
    Tack, bra tips med saltet.

Läste nånstans att frysta räkor ska tina långsamt, i kylen eller kallt vatten.

• MammaBella

Om du känner att lägga någon extra krona på räkorna så finns det handskalade räkor i lag som är goda. personligen tycker jag att frysta skalade är blä!

• 5ifamiljen
    MammaBella skrev 2012-10-19 14:53:52 följande:
    Om du känner att lägga någon extra krona på räkorna så finns det handskalade räkor i lag som är goda. personligen tycker jag att frysta skalade är blä!
    I lag?? är det samma som jag menar när jag säger i spad??
  • 5ifamiljen

Är det fiskbil som gäller när det är fryst eller i spad?? Eller finns det på ex.coop. Som sagt så brukar jag ju köpa färska så jag har Noll koll på frysta m.m

• MammaBella
    5ifamiljen skrev 2012-10-19 16:28:09 följande:
    I lag?? är det samma som jag menar när jag säger i spad??
     Man kan nog säga både och. Men de jag menade i det här fallet är att det finns handskalade i lag. Inte de här mosiga som det brukar vara i lag utan goda. Brukar heta lyxräkor eller något sånt. Finns oftast där det finns kaviar och sill.
  • 5ifamiljen
    MammaBella skrev 2012-10-19 18:13:20 följande:
     Man kan nog säga både och. Men de jag menade i det här fallet är att det finns handskalade i lag. Inte de här mosiga som det brukar vara i lag utan goda. Brukar heta lyxräkor eller något sånt. Finns oftast där det finns kaviar och sill.
    OK, Tack.

• Anova

Mitt tips är att du köper oskalade frysta räkor och tinar dem på tidningspapper. Tidningspappret suger upp det mesta av vattnet som finns i de oskalade räkorna och så blir räkorna inte så sladdriga. (räkor av hög kvalitet har fast kött). 

Det är alltid bäst att tina räkorna sakta i kylen, men har du inte plats så går det att göra i rumstemperatur. Tinar du i kyl så tar du fram räkorna kvällen innan, ska du tina i rumstemp. så gör du det i 1½-2 timmar innan de ska på tårtan. 

Visst går det att använda räkor i lag, men jag tycker ofta är de sladdriga och mindre bra.

• 5ifamiljen
    Anova skrev 2012-10-21 03:36:48 följande:
    Mitt tips är att du köper oskalade frysta räkor och tinar dem på tidningspapper. Tidningspappret suger upp det mesta av vattnet som finns i de oskalade räkorna och så blir räkorna inte så sladdriga. (räkor av hög kvalitet har fast kött). 

Det är alltid bäst att tina räkorna sakta i kylen, men har du inte plats så går det att göra i rumstemperatur. Tinar du i kyl så tar du fram räkorna kvällen innan, ska du tina i rumstemp. så gör du det i 1½-2 timmar innan de ska på tårtan. 

Visst går det att använda räkor i lag, men jag tycker ofta är de sladdriga och mindre bra.
    Jag har själv köpt frysta oskalade räkor för många härans år sen och tinat på papper. Nu är saken den att jag helst vill slippa skalningen, tar tid och jag tycker det är jobbigt. Har en hel del annat att stå i och vill helst slippa detta långtråkiga moment.
    Prismässigt sätt så kanske färska räkor inte är så dyra den här veckan, priset går ju verkligen upp å ner på dom här i GBG. Har sett priser från 169kr till 299kr sista veckorna.
  • annzah
    5ifamiljen skrev 2012-10-19 10:30:32 följande:
    Det går fort, max ett par timmar eller så skulle jag säga, om ens det. Tina på hushållspapper för det kan bli väldigt blött annars och det är ju inte så roligt med blöt smörgåstårta.
  • 5ifamiljen

Köpte handskalade räkor i lag på ICA. Dom var riktigt bra faktiskt, japp jag är förvånad.

Ett stort Tack för alla förslag här inne <3

• MammaBella
    5ifamiljen skrev 2012-10-29 10:50:48 följande:
    Köpte handskalade räkor i lag på ICA. Dom var riktigt bra faktiskt, japp jag är förvånad.

Ett stort Tack för alla förslag här inne <3
    Vad kul! Blev smörgåstårtan bra? Vad var det för pris på räkorna?
Svar på tråden räkor till smörgåstårta