• Linda87

ni som ger välling som mellanmål!!!

Ja har funderat på att ge min son välling som mellis mellan lunch och middag, så han ska kunna äta middag med oss kl 17,00. NI som ger välling som mellanmål, hur mycket får era bebisar? tänkte så han orkar äta mat med. 

Hur många timmar har ni mellan lunchen och middagen? 
    Kram! 

• Svar på tråden ni som ger välling som mellanmål!!!
  • Ramborg

Min dotter är drygt ett år och får välling på 240 ml vatten förmiddag, eftermiddag och kväll. Hon äter ibland jättemycket och ibland nästan ingenting till de andra målen beroende på vad som bjuds och hennes humör. Men vi äter frukost lunch och middag tillsammans för att få in måltidsrutinerna. Vällingen får hon på flaska när hon ska sova. Lunch vid tolv, middag vid arton.

42.
  • Linda87

min son är 7 månader, kanske skulle nämt det! men ska prova att ge han en halv flaska idag innan eftermiddagsluren. 

• pågmamman

Ger fortfarande min kille 1,5 ersättning mellan lunch och middag i samband med mellanmål ca 17 - upplever att han har mer ro och äter bättre vid middagen vid 17 då. Tror han e För hungrig annars... Han får ju dock ersättning som är mer näringsrikt men nog lite mindfre mättande än välling. Fram till han började dagis för ca 2 månader sedan fick han även en fm flaska vid 9 - men nu går det rätt ok med lunch utan flaskan..... Så tror det e jätte brsa att ge mellan målen just för att de inte ska bli För hungriga! Han äter mellan 150 - 200 ml per mål. På kvällen äter han 220 och iblandat lite välling.

• pågmamman

Jo, ang tiderna - han äter lunch 11, mellis på dagis 14.30 och får sin flaska då jag hämtar honom vid 15 (räknar det som en del av hans mellanmål) och sedan äter vi hemma vid 17!  

• TigerLinn

Ibland brukar vi ge välling som mellis jag bara 100ml vatten plus två skopor pulver alltså en halv portion de håller sig vår son på i 2-3timmar

• Linda87

Ja tror vi ska göra en halv flaska, för idag när han fick på 200 ml var han knappt intresserad av middagen som var tre timmar senare! Men man får väll prova sig fram, det är en sådan tid nu känner ja, Han rör på sig mer o mer o behöver mer mat, Ett ända pussel det där Skrattande Sen tror ja kanske att jag är lite för rädd att han ska vara hungrig. 

• pågmamman

Linda87: Ja, det e nog en mammas lott... Inte lätt det där - man ska försöka förstå ngn som inte alltid uttrycker sig särskilt tydligt - som dessutom e helt beroende av en.... Men - det blir lättare och lättare... Numera kan tvår 1,5 åring säga välling, törstig, vatten och sådant - puh - så skönt det känns när den tiden kommit...

Svar på tråden ni som ger välling som mellanmål!!!