• Leilon

mobiltelefon till 6-åring?!

min sambos son som är hos oss varannan helg har fått en mobiltelefon av sin mamma.
    nu står jag i valet och kvalet om huruvida jag ska köpa en till min son med.
    båda 2 är 6 år gamla och i själva verket har jag ingen som helst lust att köpa någon till honom då jag inte tycker man har behov av mobil i den åldern men det uppstår som sagt konflikter hemma då hans son gärna sitter med sin telefon och inte vill låna ut den då den är ny.

vad göra?!

• Svar på tråden mobiltelefon till 6-åring?!
  • Lena

Är det inte bättre att ha en regel att man inte använder mobilen när man är hemma?

• Flisan79

Antar att han spelar spel på telen?

Köp ett gameboy, psp eller surfplatta ist. Men jag hade väntar till jul. Har ingen förståelse alls vad en sexåring ska med egen mobil till.

• Leilon

jo det tycker jag med men hans mamma envisas ju med att han har fått den just för att kunna ringa henne när han vill. pojken har ju givetvis tidigare alltid fått låna sin pappas telefon åt ringa från.

• Whitetrash86
    Flisan79 skrev 2012-10-19 13:03:56 följande:

Köp ett gameboy, psp eller surfplatta ist. Men jag hade väntar till jul. Har ingen förståelse alls vad en sexåring ska med egen mobil till.
     håller med.

och se till att telefonen inte leks med hemma hos er. 
  • Leilon

Flisan, ja han spelar spel på telefonen.

• Lena

Men då kan den ligga på en hylla tills han ska ringa sin mamma.

• Leilon

och om hans mamma opponerar sig?!

• Lena

Så är det era regler i ert hem. Han får ringa henne när han vill, då får han ta ner telefonen.

• Gladskit
    Flisan79 skrev 2012-10-19 13:03:56 följande:

Håller med! Köp någon liten spelkonsol istället. Finns på Elgiganten från ca 199:-
    Min sexåring tjatade om Iphone ett tag, för det hade nån av hans kompisar fått låna av sin mamma.
    Men de flesta ungarna förstår ju inte att det här är TELEFONER. Och någon egen TELEFON behöver väl knappast en sexåring?
  • J90

Vi var i samma situation. Vi satt en regel att telefonen inte ska användas hos oss. Mest för att Mamman ringde efter kl. 19 varje kväll och det gjorde bonussonen jätteledsen och upprörd varje kväll.

Nu använder han den inte ens, för ja..en 6 åring HAR inget behov av en egen telefon!

• Whitetrash86
    Leilon skrev 2012-10-19 13:25:15 följande:
    och om hans mamma opponerar sig?!
    vad har hon mer reglerna i erat hem att göra?
  • Leilon

efter att ha pratat med pappan så tycker uppenbarligen han också att det är pojkens mobil och han får nyttja den som han vill så så var det med det. :/

• Lena

Tycker din man även att barn ska få fri datortid? För det kan du likställa en smartphone med. Sen så ska ni bestämma hemmets regler tillsammans.

Hoss oss är det generellt dator och tv förbud innan middagen.

• Leilon

nej, när det gäller playstation vilket dom spelar mest så har vi inte fri tid men nu när han fått mobilen och tydligen bestämmer över den på egen hand så får man göra som man vill... less blir jag...

• korfu08

Vår sexåriga dotter har inte nytta av egen mobil ännu, hon får vänta tills den dagen hon kommer att behöva en, tycker det är onödigt.

Svar på tråden mobiltelefon till 6-åring?!