• Anonym (Ont!)

Stukade foten för 6 timmar sedan, nu gör det jätteont!

Var med på ett gympapass för sex timmar sedan och vrängde  till foten så det knakade. Då gjorde det inte ont utan jag kunde fortsätta efter en stund. Men nu när jag sitter i soffan och druckit vin så har det börja göra jätteont. Det syns inget, foten är inte svullen. Men det gör så ont att jag inte kan sitta still. Hur kan det börja göra ont nu?

• Svar på tråden Stukade foten för 6 timmar sedan, nu gör det jätteont!
  • Anonym (--)

Det är väl så att det tar väl ett tag innan foten/kroppen reagerar. Om du har hållt igång och sedan sätter dig ner och slappnar av så känns det mer.

Det är så det har varit för mig vid de tillfällen jag har stukat foten.

Om du är "orolig" och vill vara mer säker så ring 1177 istället?!

• Anonym (Ont!)

Jag får väl avvakta lite. Det är ju inte jättebra att ta huvudvärkstabletter när man druckit vin. Men jag får väl vänta någon timme.

• Anonym (--)
    Anonym (Ont!) skrev 2012-10-19 17:22:23 följande:
    Jag får väl avvakta lite. Det är ju inte jättebra att ta huvudvärkstabletter när man druckit vin. Men jag får väl vänta någon timme.
    Annars kan du testa att smörja in med någon kräm, som tex voltaren, tigerbalsam eller något sådant för att se om det blir bättre.
  • Anonym

Du borde ju fara och kolla kan ju lika vara en spricka i foten,så där blev det för mig med o gjorde bara ondare o ondare ju längre tiden gick,o jag trodde jag bara hade en stukning i foten men inte det..

• Anonym (Ont!)

Har inget sådant. Oj oj och min sambo är bortrest. Stackers mig

Bor i ett hus med en massa trappor upp till, som är täckta med blöta löv. Så jag kan inte hoppa ut, då vrickar jag väl andra foten också. Får kanske ringa ambulansen

• Anonym (--)
    Anonym (Ont!) skrev 2012-10-19 17:30:14 följande:
    Har inget sådant. Oj oj och min sambo är bortrest. Stackers mig

Bor i ett hus med en massa trappor upp till, som är täckta med blöta löv. Så jag kan inte hoppa ut, då vrickar jag väl andra foten också. Får kanske ringa ambulansen
    Det kan mycket väl vara en spricka, behöver inte vara uppsvällt eller synas för det. Men ring 1177 och hör vad de säger. Att åka till akuten innan man ringer är väl ingen ide, då man väl kommer till akuten så frågar dom ändå om man ringt 1177, har man inte gjort det skickar dom hem en och säger att man ska ringa dom innan men kommer in...
  • Barnlängtan88

Det gör nästan ondare att stuka än att bryta så säkert en stukning. Jag stukade min fot för mer än 4 veckor sen och har fortfarande ont:/

• Anonym (--)
    Barnlängtan88 skrev 2012-10-19 17:34:47 följande:
    Det gör nästan ondare att stuka än att bryta så säkert en stukning. Jag stukade min fot för mer än 4 veckor sen och har fortfarande ont:/
    Läkningsprocessen under en stukning är mer långdragen än man tror. Gäller att man "tränar" upp musklerna rätt, lite rehab under tiden och gå emot det onda lite så brukar det gå över snabbare.

Har varit med om mycket och många sportskador, därav majoriteten är stukade fötter..
  • Anonym (Ont!)

Tack för alla tips. Jag får avvakta lite och se vart det bär hän.

• Anonym

Skillnad på bryta o spricka..O spricka gör j...a ont o tar enormt lång tid att läka 

• Anonym (Ont!)

Får hoppas att det inte är en spricka.

• lindalinaa

Jag stukade min fot i april och har fortfarande ont ibland, de kan ta ett par timmar innan man känner ordentlig smärta.. Jag själv började gråta då jag lyckades välta en skottkärra över foten med 90 liter vatten, hörde hur de knaka och blev så rädd att foten gått av!! Den var inte bruten och ingen spricka men ja blev sjukskriven ett par dagar och de tog LÅNG tid, ca 5 månader innan foten slutade att vara svullen..

• Anonym (Ont!)

Fast min fot är onte svulllen. Den värker bara jättemycket och det gör ont när jag trycker på ovansidan.

• lindalinaa

Om den inte är svullen alls skulle jag faktiskt avvakta... Att åka in till akuten med en stukad/vrickad/sprickad fot en fredagkväll är inte att rekommendera, mycket folk och dom kommer antagligen säga att det ser ut som en vanlig stukning och att du ska uppsöka vård om det blir värre.. Tyvärr :/

• Anonym (Ont!)

Lovad vare Ipren! Tack iprenmannen för min fredagskväll.

• Anonym (Anonym klant...)

Det där är en sån dejavue av min händelse!!! Lekte handstående och föll över på ojämnt underlag för 6h sen. Tänkte bara på skrubbsåret jag fick på knät då. Efteråt var det gym och Bodypump som gällde, gick som smort. Ingen känning någonstans. Kommer hem, käkar middag, tar ett glas vin och sätter mig vid datorn... PANG så börjar det mola... Och nu ligger jag på golvet, foten i högläge, smort in med Smärtgel, tagit Ipren och det gör så JÄÄÄVLA ONT...!

Hur gick det med din fot till slut?

• Anonym (.)
    Anonym (--) skrev 2012-10-19 17:31:57 följande:
    Det kan mycket väl vara en spricka, behöver inte vara uppsvällt eller synas för det. Men ring 1177 och hör vad de säger. Att åka till akuten innan man ringer är väl ingen ide, då man väl kommer till akuten så frågar dom ändå om man ringt 1177, har man inte gjort det skickar dom hem en och säger att man ska ringa dom innan men kommer in...

Nej, det gör de inte. Alla landsting är dessutom inte anslutna till 1177 och akuten får ALDRIG neka någon vård.
  • Anonym hjälp snälla

Jag har svin ont i foten men det är inte svullet och jag tror den är svullen. Jag är ej vuxen.

Svar på tråden Stukade foten för 6 timmar sedan, nu gör det jätteont!